نسخه لو رفته «گروه کوچک سوریه»؛ از قطع روابط با ایران تا تحدید نقش رئیس‌جمهور

نسخه لو رفته «گروه کوچک سوریه»؛ از قطع روابط با ایران تا تحدید نقش رئیس‌جمهور
جمعه 23 شهريور 1397 - 15:27

خبرنگار شبکه روسیا الیوم برگه‌ای را منتشر و اعلام کرد که این برگه یک نسخه از پیشنهادهایی است که قرار است کشورهای آمریکا، فرانسه، انگلیس، عربستان و اردن به فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه تحویل دهند.

العالم - اروپا

شبکه خبری روسیا الیوم گزارش داد که به برگه پیشنهادات گروه موسوم به «گروه کوچک سوریه» دست یافته است.

گروه کوچک سوریه شامل کشورهای آمریکا، فرانسه، انگلیس، عربستان و اردن است و قرار است این گروه، نسخه پیشنهادی خود را امروز جمعه به «استفان دی میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه تحویل دهد.

روسیا الیوم اعلام کرد که این نسخه توسط یک منبع در معارضان سوری به دست خبرنگار این شبکه رسیده است.

اما این نسخه به صورت خلاصه به شرح ذیل است:

مبانی حل درگیری در سوریه

به عنوان یک مجموعه از اهداف سیاسی و شروط ضروری برای روابط طبیعی با دولت سوریه که برآیند فرآیند سیاسی مبتنی بر قطعنامه 2254 شورای امنیت باشد، اعضای گروه کوچک در پی تشکیل دولت سوری هستند که «حامی تروریستها نباشد، از سلاح کشتار جمعی خالی باشد، روابطش را با ایران قطع کند، همسایگانش را تهدید نکند، شرایط بازگشت آوارگان را به صورت داوطلبانه با مشارکت سازمان ملل فراهم کند و جنایتکاران جنگی و جانیان علیه بشریت را تعقیب و در این زمینه با جامعه بین‌الملل همکاری کند».

این گروه گفته که باید «فرآیند سیاسی تحت نظارت سازمان ملل و پیرو قطعنامه 2254 باشد و به اصلاحات قانون اساسی و انتخابات تحت نظارت سازمان ملل منتهی شود. فرآیند سیاسی نیز باید بازخواست، عدالت انتقالی و آشتی ملی واقعی را در پی داشته باشد».

در این نسخه آمده است که در مناطق تحت کنترل دولت سوریه که در آن «روند سیاسی عینی به اصلاح قانون اساسی و [برگزاری] انتخابات تحت نظارت سازمان ملل منتهی نشود» هیچ کمک بین‌المللی برای بازسازی ارائه نخواهد شد.

گروه کوچک سوریه همچنین تشکیل کمیته قانون اساسی تحت نظارت سازمان ملل را خواستار شده و اعلام کرد که این کمیته «مکانیزم مناسب برای بررسی اصلاح قانون اساسی و انتخابات و رسیدن به راهکار سیاسی برای سوریه است و سازمان ملل باید در سریعترین زمان ممکن، کمیته قانون اساسی را تشکیل دهد».

در ادامه این پیشنهادات با تأکید بر شکست نهایی داعش، اعلام شده است که «باید ثبات مناطقی که توسط ائتلاف بین‌المللی و شرکایش آزاد شده، حمایت صورت گیرد که در واقع عناصر لازم برای حل سیاسی بحران سوریه است».

اصلاحات قانون اساسی

این گروه با این ادعا که «همه تدابیر ضروری را برای جلوگیری از استفاده سلاح شیمیایی در سوریه اتخاذ خواهد کرد» درباره اصلاح قانون اساسی نیز اعلام کرد: «باید اختیارات رئیس جمهور تعدیل شود تا موازنه بیشتری بین قوا به وجود آید... باید دولت را نخست وزیر رهبری کند و اختیارات نخست وزیر و رئیس جمهور مشخص شود... نخست وزیر و دولت نیز باید به صورتی تعیین شوند که مشروط به موافقت رئیس جمهور نباشد...، دستگاه قضا باید استقلال بیشتری داشته باشد.. باید پس از اصلاح بخش امنیتی، نظارت مدنی بر آن بیشتر شود...باید قدرت به صورت غیر متمرکز و منطقه‌ای باشد، باید موانع نامزدی انتخابات برداشته شود».

برگزاری انتخابات سوریه

درباره انتخابات تحت نظارت سازمان ملل نیز در این نسخه آمده است که باید سازمان ملل لیست نامزدان انتخابات را به صورت کامل تهیه کرده تا «همه سوریها بتوانند در انتخابات شرکت کنند»، کما اینکه باید با یک قطعنامه از سوی شورای امنیت به سازمان ملل «نظارت قدرتمندی داده شود که بتواند مسئولیت کامل را در برگزاری انتخابات آزاد و شفاف در سوریه تضمین کند».

قرار است نمایندگان گروه کوچک سوریه در ژنو  با دی میستورا بر سر کمیته قانون اساسی سوریه دیدار و گفت‌وگو کنند.

این نشست در واقع موضع آمریکا را در قبال طرح کمیته قانون اساسی مشخص خواهد شد؛ طرحی که در نشست «سوچی» با نظارت روسیه، ایران  و ترکیه شکل گرفت.

روزنامه الاخبار لبنان در همین راستا گزارش داد که اظهارات مسئولان گروه موسوم به «شورای دموکراتیک سوریه» نشان می‌دهد که مسئولان آمریکایی به آنان گفته‌اند که واشنگتن از هر راهکار سیاسی که در آن، این شورا و گروههای موجود در مناطق تحت اشغال نیروهای آمریکایی در شمال و شرق سوریه حضور نداشته باشند، حمایت نخواهد کرد.

شورای دموکراتیک شاخه سیاسی گروه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» است. بیشتر عناصر این گروه متشکل از کُردها هستند و تحت حمایت آمریکا قرار دارند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها