واقعیتهای یک خبر و فضاسازی علیه حریم هوایی ایران

واقعیتهای یک خبر و فضاسازی علیه حریم هوایی ایران
شنبه 24 شهريور 1397 - 10:23

اداره هوانوردی فدرال آمریکا با به روز رسانی یک اطلاعیه قبلی اعلام کرد که شرکت های هواپیمایی این کشور در پروازهای خود از حریم هوایی ایران محتاط باشند؛ موضوعی که به دستاویزی برای برخی رسانه ها و افراد بویژه در فضای مجازی برای اشاره به تشدید تنش بین ایران و آمریکا تبدیل شد.

العالم ـ آمریکا

در این خبر آمده است که آمریکا با صدور پیام هشدار آمیزی از شرکت های هواپیمایی خواسته تا در عبور از حریم هوایی ایران محتاط باشند.
اداره هوانوردی فدرال (اف ای ای) دایره ای از واحد ترابری و حمل و نقل آمریکا است که اختیار کنترل و سرپرستی همه امور هوانوردی غیرنظامی در این کشور را برعهده داشته و مجوز های ملی پرواز را صادر می کند.
این اداره اطلاعیه ای را در خصوص «منطقه اطلاعات پرواز تهران» بر روی وبسایتش قرار داد و در آن از خلبانان خواست در ورود و خروج و پرواز بر فراز حریم هوایی ایران محتاط باشند. منطقه اطلاعات پروازی (FIR) به نواحی پروازی بالای کشورها گفته می شود که در آن معمولا خدمات مراقبت پرواز ارائه می شود و این منطقه معمولا بر مرزهای زمینی کشورها منطبق است. 
در این اطلاعیه ادعا می شود که ایران درمارس 2016 برخی آزمایش های موشکی اعلام نشده داشته است و از تداوم فعالیت های نظامیِ به اصطلاح مرتبط با درگیری های عراق و سوریه از جمله ادعای استفاده روسیه از یک پایگاه هوایی در ایران برای حمله به اهدافی در سوریه به عنوان بهانه ای برای آگاه کردن شرکت های هواپیمایی از خطر احتمالی عبور از حریم هوایی ایران استفاده شده است. در این اطلاعیه همچنین به حساسیت حریم هوایی ایران به دلیل بی ثباتی منطقه اشاره شده است.
این اطلاعیه نسخه به روز شده دستور راهنمای قبلی اداره فدرال آمریکا به شرکت های هواپیمایی آمریکایی بوده که روز یکشنبه منتشر و به دنبال منقضی شدن زمان دستورالعمل قبلی به روز رسانی شد و در واقع چیز جدیدی نبوده است. 
اما بیشتر رسانه ها و افراد بویژه در فضای مجازی تلاش کردند به روز رسانی این اطلاعیه را به افزایش تنش ها بین ایران و آمریکا و خروج واشنگتن از برجام ربط دهند.
در همین حال، مرکز خدمات پروازها که در آمریکا مستقر است در همین ایمیل به مشتریانش درباره حریم هوایی عراق نوشته است: هر چند گشایش دوباره حریم هوایی عراق در نوامبر سال گذشته مسیر عبور جایگزینی را فراهم کرده است اما مسیر بهتری در این منطقه وجود ندارد.
به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز نیز که سابقه طولانی در انتشار اخبار ضد ایرانی دارد و به گفته محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روزانه نزدیک به 50 خبر دروغ علیه ایران منتشر می کند، در گزارش خود این اطلاعیه را به عنوان هشدار اف ای ای به شرکت های هواپیمایی منتشر کرد و نوشت: با خروج ترامپ از توافق هسته‌ای تنش‌ها بین ایران و آمریکا افزایش یافته است.
خبر رویترز در باره این دستورالعمل اداره فدرال آمریکا از سوی بسیاری از رسانه های دیگر بازنشر شد.

این در حالی است که تارنمای آمریکایی دپوینتس گای(The Points Guy)که اخبار مربوط به سفر و هوانوردی را منتشر می کند، نوشت: با وجود چنین اخطاری شرکت های هواپیمایی آلیتالیا (بزرگترین شرکت هواپیمایی ایتالیا)، گروه لوفت هانزا (شرکت هواپیمایی آلمان)، هواپیمایی کویت، قطر، امارات و ترکیه همچنان مسیرهای پرواز مستقیم به ایران را حفظ کرده اند و برنامه ای برای پایان دادن به این مسیرهای پروازی اعلام نکرده اند.

پربیننده ترین خبرها