در گفتگو با العالم مطرح شد؛

واکنش رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس به دیدارهای ظریف و کری

واکنش رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس به دیدارهای ظریف و کری
شنبه 24 شهريور 1397 - 21:04

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به دیدارهای ظریف و کری واکنش نشان داد.

العالم _ ایران / سیاسی

حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با شبکه العالم، در رابطه ملاقات های کری با وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ديدارهای جان كری و دكتر ظريف بی سابقه نبوده است و مقامات سياسی آمريكا زمانی كه در راس قدرت نيستند از هر فرصتی استفاده می كنند تا مسائل مورد علاقه خود و حزبشان را پيگيری كنند.

وی افزود: جان كری در دولت اوباما 9 برنامه عمده داخلی و خارجی در دستور كار داشت كه عملا يک برنامه آن به موفقيت رسيد و آن برنامه برجام بود از همین رو بارها اعلام كرده است كه به نمايندگی از دموكرات ها، خود را مسئول می داند كه توافق را پيگيری كند و مانع مردن آن توسط افراط گران آمريكایی شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: جان كری بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، سلسله ديدارهایی با مسئولان كشورهای مختلف داشته است  و اظهار نگرانی خود را نسبت به يك جانبه نگری ترامپ اعلام كرده و آن را يك ضربه برای صلح جهانی دانسته است.

فلاحت پیشه تاکید کرد: در این دیدارها عملا تخلفی صورت نگرفته اما ترامپ سعی كرده اين ديدارها را تخلف جلوه دهد و حتی خواهان احضار وی به دادگستري آمريكا شده اما از جهتی جان كری اعلام كرده اين ديدارها در جهت صلح و امنيت ملی صورت گرفته و خواهد گرفت.

وی درباره نتایج این دیدارها گفت: نتيجه اين موارد استيصال دولت ترامپ است كه به طور كلی ديپلماسی را از بين برده و نگران است كه اين شكست ديپلماسی باعث تضعيف آمريكا شود ، از طرفی هم تحليل گران سياسی معتقدند كه ترامپ در زير اين فشارهايی كه عليه ايران مطرح مي كند به دنبال مذاكره با ايران است اما نمی داند كه ايران در معدود مذاكراتی كه وارد شده از موضع قدرت بوده و توانسته امتيازهايی كه مد نظرش بوده را بگيرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: در اين مورد ترامپ نميخواهد كسي غير از خودش با ايران مذاكره كند اما خودش زبان مذاكره را بلد نيست زیرا سياست دو جنبه دارد جنگ و ديپلماسي و آمريكا اين را خوب مي داند كه نميتواند جنگ با ايران را مديريت كند و طبق سند امنيت ملی آمريكا برای ربع قرن اول در هزاره سوم اجازه ورود به جنگی كه نتيجه اش دست آمريكا نباشد را ندارد از همین رو عملا نمي توانند وارد جنگ با ايران شوند و در سمت ديگر ديپلماسي را در بن بست قرار دادند و نتيجه آن بن بست سياسی دولت ترامپ است.

 

پربیننده ترین خبرها