همزمان با نامه «ابوظبی» به شورای امنیت؛

برنامه‌ریزی ائتلاف متجاوز سعودی برای عملیات جدید در الحدیده

برنامه‌ریزی ائتلاف متجاوز سعودی برای عملیات جدید در الحدیده
شنبه 24 شهريور 1397 - 23:23

دولت امارات بعد از شکست عملیات‌های متعدد ائتلاف سعودی-اماراتی برای اشغال استان الحدیده، امروز (24 شهریور) نامه‌ای به شورای امنیت فرستاد با این مضمون که اشغال الحدیده مقدمه‌ای بر آغاز فرآیند سیاسی در یمن است.

العالم _ یمن

دولت امارات متحده بعد از کارشکنی اخیر ائتلاف مشترکش با سعودی در روند مذاکرات یمن، در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، مدعی شد که اشغال شهر و بندر الحُدیده، جنبش انصارالله یمن را مجبور به پذیرش فرآیند سیاسی می‌کند.

رسانه‌های اماراتی شنبه (۲۴ شهریور) اعلام کردند که دولت امارات نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل نوشته و در آن تأکید کرده است که ائتلاف سعودی-اماراتی از تلاش‌های «مارتین گریفیس»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن در راستای تحقق صلح حمایت کرده و با قطعنامه‌های سازمان ملل و طرح کشورهای عربی خلیج فارس و نتایج گفت‌وگوهای ملی یمن موافق است.

با این حال آنچه در این نامه تأکید شده، تداوم حملات نظامی این ائتلاف برای اشغال شهر الحدیده واقع در غرب یمن است.

ابوظبی در این نامه مدعی شد که «ائتلاف مشترک امارات و عربستان سعودی بر این باورند که گزینه‌های نظامی باید آخرین گزینه در پرونده یمن باشد، ولی آزادسازی الحدیده (اشغال این شهر) یک مسئله‌ ضروری برای تضمین مشارکت حوثی‌ها [انصارالله] در گفت‌وگوهای صلح است».

در ادامه این نامه آمده است: «به منظور تحقق این هدف، نیروهای دولت [مستعفی] یمن با حمایت ائتلاف عملیات‌های نظامی خود را علیه حوثی‌ها در منطقه الحدیده و سایر جبهه‌ها افزایش خواهند داد».

امارات مدعی شد که حملات آتی برای اشغال شهر الحدیده، «عملیاتی بسیار حساب شده» است که تنها برای تحقق یک هدف از سرگرفته خواهد شد و آن هم برای «از سرگیری دوباره فرآینده سیاسی» در یمن.

نامه‌نگاری امارات با هدف کسب موافقت شورای امنیت سازمان ملل موضوع جدیدی نیست؛ چرا که این کشور پیشتر در قالب ائتلاف سعودی در اولین تهاجم زمینی، دریایی و هوایی خود (۲۷ خرداد) در اقدامی مشابه به این شورا نامه نوشت و همین ادعاها را مطرح کرد.

با این حال ادعای اماراتی‌ها مبنی بر تلاش برای شروع فرآیند سیاسی با اقدامات ائتلاف مشترک آن‌ها با سعودی‌ها اساسا کذب محض است؛ چرا که سنگ‌اندازی‌های همین ائتلاف در روند دور دوم گفت‌وگوهای یمن به میزبانی ژنو سوئیس باعث شکست این گفت‌وگوها قبل از شروع آن شد.

گفت‌وگوهای ملی یمن بین انصارالله و دولت مستعفی یمن قرار بود پنجشنبه (۱۵ شهریور) با نظارت سازمان ملل شروع شود که ائتلاف سعودی با ممانعت از ورود هواپیمای عمانی به فرودگاه صنعاء جهت انتقال هیأت انصارالله به ژنو به شکست منتهی شد و فرستاده ویژه سازمان ملل رسما ائتلاف سعودی مسئول به شکست کشانیدن این گفت‌وگوها معرفی کرد.

نامه امروز امارات متحده عربی به شورای امنیت در مورد یمن، حاوی یک پیام مهم به نیروهای انقلابی انصارالله و ارتش یمن است و آن اینکه دور جدید حملات وحشیانه ائتلاف سعودی به الحدیده در راه است.

نیروهای ائتلاف سعودی از سه‌شنبه هفته گذشته (۲۱ شهریور) حملات گسترده‌ای برای اشغال جاده ارتباطی شهر الحدیده با پایتخت یمن شروع کردند و حتی مدعی شدند که موفق شده‌اند به ۱۶ کیلومتری این جاده رسیده و راه امداد رسانی به نیروهای ارتش و کیمته‌های مردمی یمن را از صنعاء قطع کرده‌اند.

جنبش انصارالله یمن اما این خبر را تکذیب کرد و گفت که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور شدیدترین حملات مزدوران اماراتی و سعودی به منطقه مذکور را دفع کرده‌اند که بر اساس آمار اطلاعات وزارت دفاع یمن، در روز بعد از آغاز این حمله، ۴۵ تن از مزدورها کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شده‌اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها