اجتماع میلیونی دلدادگان و عاشقان حسینی در «یوم العباس»

اجتماع میلیونی دلدادگان و عاشقان حسینی در «یوم العباس»
سه شنبه 27 شهريور 1397 - 18:43

باز روز هشتم محرم فرا رسید و دلدادگان و عاشقان حسینی خود را به کاروان عزاداری حسینیه اعظم زنجان رسانده اند تا از شط عشق و توحید علمدار کربلا سیراب شوند.

العالم - ایران / فرهنگی

 شهر بی تاب شور و شیدایی است؛ زن و مرد، پیر و جوان همه بی قرار خود را به میعادگاهی می رسانند که دیر زمانی است دل های عاشقان سید و سالار شهیدان کربلا را در یوم العباس زنجان گرد هم می آورد.
دسته عزاداری حسینیه اعظم نه فقط برای زنجانی ها بلکه برای همه شیفتگان مکتب حسینی از سراسر کشور مأوایی شده است تا در عزاداری ساده و با شکوه روز هشتم محرم، در اجتماع عظیم خود ندای 'لبیک یا حسین' سر دهند. 

اکنون نیز خیابان های منتهی به حسینیه اعظم (ع) و مسیر های منتهی به میدان انقلاب شهر زنجان مملو از جمعیت است، اجتماعی که در آن شور و شیدایی و ارادت به سید و سالار شهیدان و قمر بنی هاشم (ع) هر انسانی را تحت تاثیر قرار می دهد. 

«جان اولا قربان شرف دائمه/ منتظران فرج قائمه»؛ «عالم بو شور و احساسه قربان/ یارانِ مهدی عباسه قربان»؛ این شاه بیت امسال دسته عزاداری حسینیه اعظم است که عزادارن با دست های برافراشته بر آسمان آن را فریاد می کنند و قیام حسینی را به خط انتظار مهدوی پیوند می دهند. 

تا کنون هفت سند مکتوب که قدمتی بیش از یکصد سال دارند در مورد حسینیه اعظم زنجان شناسایی و معرفی شده است که بر اساس آنها وجود حسینیه در دوره افشاریه قطعی و به احتمال قریب به یقین ساخت آن به دوره صفویه برمی گردد.

حسینیه اعظم از سالیان دور میعادگاه ارداتمندان اهل بیت(ع) و سید و سالار شهیدان است و در چند سال اخیر به برکت وسایل ارتباط جمعی و پخش تلویزیونی عزاداری ساده، با شکوه و پر محتوایش شهرتی عالم گیر پیدا کرده و در مواردی هم الگویی برای شهرهای دیگر کشور در برپایی اجتماعات عزاداری شده است. 

رئیس هیات امنای حسینیه اعظم زنجان از پخش زنده مراسم عزاداری حسینیه اعظم از شبکه های داخلی و خارج از کشور خبر می دهد و می گوید: 17 شبکه داخلی و خارجی از جمله شبکه تلویزیونی العالم، پرس تی وی و چند شبکه تلویزیونی از کشور عراق و لبنان مراسم با شکوه عصر تاسوعای زنجانی ها را به صورت زنده و مستقیم پخش می کنند.

جواد غم پرور در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به تدبیر ویژه خادمان حسینیه اعظم برای اسکان زائران و مسافران در سال جاری اشاره می کند و می افزاید: امسال با تشکیل واحد ستاد اسکان، برنامه ریزی های مدونی برای اسکان مسافران در نظر گرفته شده است.

وی ادامه می دهد: امسال برای نخستین بار شماری از شهروندان زنجانی برای اسکان زائران حسینیه و زینبیه اعظم در خانه های خود اعلام آمادگی کرده اند که این موضوع در نوع خود حرکتی قابل توجه است.

غم پرور می گوید: همچنین امسال با هماهنگی های انجام شده ظرفیت اقامت سه هزار نفر از زائران حسینیه و زینبیه اعظم در مهمانسراهای اداره ها و نهادهای مختلف زنجان ایجاد شد.

 مهمانان و مسافران زیادی از اقصی نقاط کشور در روزهای هشتم و یازدهم ماه محرم به زنجان سفر می کنند تا خود را به قافله عزاداری ساده و در عین حال پرشکوه حسینیه اعظم در روز هشتم و عزاداری زینبیه اعظم در روز یازدهم محرم برسانند. 

رئیس هیات امنای حسینیه اعظم زنجان به اجرای طرح ندر نیابتی برای چهارمین سال اشاره می کند و می افزاید: در قالب این طرح، زائران و عزاداران می‌توانند نذورات نقدی و غیرنقدی خود را اهدا کنند.

وی با بیان اینکه شماره حساب 1334219222در بانک ملت برای واریز نذورات عزاداران اختصاص یافته است، یادآور می شود: زائران برای طرح نذر نیابتی می‌توانند به دفتر نذورات حسینیه اعظم زنجان مراجعه کرده و یا با شماره 33323030- 024 تماس بگیرند و یا از امکان پداخت اینترنتی در سایت حسینیه نیز برای نذر نیابتی بهره بگیرند.

به علت بالا بودن شمار احشام ذبح شده در مسیر دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان این شهر به دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از شهر مکه معرفی شده است.

رئیس هیات امنای حسینیه اعظم زنجان د راین رابطه می گوید: امسال یک هزار تن خادم مسئول ذبح، انتقال و بسته بندی گوشت قربانی دومین قربانگاه جهان را به عهده دارند.
بنا به اظهار مدیر کل دامپزشکی استان زنجان 28 اکیپ‌ ثابت و س

ار دامپزشکی این استان بر ذبح قربانی همه دام‌های نذری عزاداران سیدالشهدا (ع) از هشتم تا 11 محرم نظارت دارند.

سال گذشته در ایام عزاداری ماه محرم نزدیک حدود 9 هزار راس احشام به حسینیه اعظم زنجان اهدا شد.
به گزارش ایرنا، اجتماع و عزاداری هشتم و یازدهم محرم زنجانی ها در فهرست ملی میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است. 
 

پربیننده ترین خبرها