تلاش مغرب برای بهره‌گیری از رویکرد ضدایرانی ترامپ

تلاش مغرب برای بهره‌گیری از رویکرد ضدایرانی ترامپ
چهارشنبه 28 شهريور 1397 - 03:15

دولت مراکش در صدد است از سیاست‌های افراطی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران برای پیشبرد طرح خود در مناقشه ارضی در صحرای غربی با اعضای جبهه «پولیساریو» استفاده کند.

العالم - مغرب

به نوشته وبگاه آمریکایی المانیتور، «ناصر بوریطه»، وزیر امور خارجه مراکش هفته جاری قبل از سفر به واشنگتن در مصاحبه‌‌ای گفته بود با مقام‌های آمریکایی درباره ارتباط ادعایی میان حزب‌الله لبنان و «جنبش‌های جدایی‌طلبی» در صحرای غربی رایزنی خواهد کرد. «رباط» امیدوار است حمایت‌های آمریکا از مواضع خود در خصوص این منطقه ثروتمند را تقویت کند.

بوریطه در مصاحبه با رسانه راست افراطی «بریت‌بارت» گفت: «ما در این دولت، فرصت داریم. باید کاری کنیم که این اتفاق بیفتد. اینکه آنها در مواضعشان در خصوص ایران صریح هستند برای ما فرصت است».

سفارت مراکش در واشنگتن به المانیتور گفته دیدار روز دوشنبه میان «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا و وزیر خارجه مراکش که اولین دیدار میان سران دو کشور بعد از قطع روابط دیپلماتیک مراکش با ایران بود، رویدادی سالانه بوده که از آن انتظار حصول نتیجه‌ای معین وجود نداشته است.

مراکش در ماه اردیبهشت با متهم کردن ایران به حمایت از جبهه «پولیساریو»، روابط دیپلماتیک با این کشور را قطع کرد. این اتفاق، اندکی بعد از آن رخ داد که وزیر خارجه مراکش در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز حزب‌الله را به ارسال موشک برای جبهه پولیساریو متهم کرد.

ایران، حزب‌الله و پولیساریو، هر سه اتهامات مراکش را رد کرده‌اند. «مولود سد»، نماینده جبهه پولیساریو در واشنگتن، در مصاحبه با المانیتور گفته که مراکش این اتهامات جهلی را مطرح ساخته تا از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام منتفع شده و «کشورهای سنی حاشیه خلیج فارس را خشنود کند».

او گفت: «آنها قبلاً این روش‌ها را امتحان کرده‌‌اند. تلاش کردند بگویند ما کمونیست هستیم. موثر واقع نشد. بعد گفتند جزو القاعده هستیم. آن هم موثر نبود».

المانیتور نوشته افزایش ارتباطات میان مراکش با رسانه‌های دست راست اسرائیلی که مورد علاقه ترامپ و حلقه معتمدان او هستند از تلاش‌های تعمدی این کشور برای اثرگذاری بر واشنگتن خبر می‌دهند.

روزنامه‌نگاری که مصاحبه اخیر با وزیر خارجه مراکش را انجام داده «کارولین گلیک» است که قبلاً مشاور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بوده است. او در ماه می، در یادداشتی برای بریت‌بارت از آمریکا خواسته بود از مراکش در برابر ایران حمایت کند.

 

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها