دور دوم مذاکرات رهبران دو کره برگزار شد

دور دوم مذاکرات رهبران دو کره برگزار شد
چهارشنبه 28 شهريور 1397 - 06:57

"کیم جونگ اون" و "مون جائه این" رهبران دو کره بامداد امروز چهارشنبه دومین و احتمالا آخرین دیدار خود را با محوریت مذاکرات آمریکا و کره شمالی در مورد خلع سلاح شبه جزیره، در پیونگ یانگ برگزار کردند.

العالم - آسیا

دومین دور گفت و گوهای سران دو کره در مهمانسرای دولتی 'پائه واون' جایی که رییس جمهوری کره جنوبی نخستین شب از سفر سه روزه اش به کره شمالی را در آنجا گذراند، برگزار شد.

در نخستین دور مذاکرات که روز گذشته برگزار شد 'کیم' از 'مون' به خاطر کمک در برگزاری دیدار سران با آمریکا در ماه ژوئن تشکر کرد و اظهار امیدواری نمود که در مذاکرات با ترامپ به پیشرفت دست یابد.

در این دیدار رییس جمهوری کره جنوبی بر مسئولیت بزرگی که او و رهبر کره شمالی در برابر ملت دو کشور و همچنین در برابر جهان به عهده دارند تاکید کرد.

مون اظهار امیدواری کرد رهبران دو کشور با موفقیت بتوانند مسئولیت سنگین خود را در برابر جامعه بشریت و 80 میلیون جمعیت دو کشور انجام دهند و با پیشرفت در مذاکرات هدیه بزرگی در عید سنتی 'چوسیوک' Chuseok که هفته آینده برگزار می شود به مردم دو کره اهدا کنند.

رهبران دو کشور نخستین بار در 27 آوریل (7 اردیبهشت) سال جاری در روستای مرزی پانمونجوم و بار دیگر نیز در تاریخ 26 می (5 خرداد) در همین روستا یکدیگر را ملاقات کردند. 
اجلاس سران پیونگ یانگ پنجمین اجلاس بین کره ای در تاریخ است.

'یون یانگ چان' دبیر ارشد روابط عمومی رئیس جمهوری کره جنوبی اعلام کرد منوط به پیشرفت حاصل شده در مذاکرات دو طرف، ممکن است اعلامیه مشترکی درباره نتیجه این مذاکرات منتشر شود.

او در یک نشست خبری روزانه در سئول گفت: هنوز هم دشوار است که نتایج مذاکرات سران دو کره را بتوان پیش بینی کرد.

به گفته وی انتشار بیانیه مشترک نیز برنامه ریزی شده است اگرچه هنوز زمان دقیق آن را نمی دانیم.
این مقام کره ای تاکید کرد چنانچه رهبران دو کشور کنفرانس خبری داشته باشند به صورت مستقیم از تلویزیون پخش خواهد شد.

کارشناسان معتقدند انتشار اعلامیه مشترک بعد از این نشست ممکن است نشانگر یک دستاورد احتمالی در تلاش برای نابودی تسلیحات هسته ای کره شمالی باشد.
'مون جائه این' رییس جمهوری کره جنوبی صبح روز گذشته (سه شنبه) در راس هیاتی 110 نفره به منظور دیداری سه روزه از کره شمالی وارد پیونگ یانگ شد.

مذاکرات آمریکا و کره شمالی پس از آنکه 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا به بهانه عدم پیشرفت در گفت و گوها از سفر 'مایک پمپئو' وزیر امور خارجه خود به کره شمالی خودداری کرد به بن بست خورده است. 

رهبر کره شمالی نیز معتقد است که کشورش در راستای خلع سلاح شبه جزیره اقدامات قابل توجهی انجام داده است تعلیق آزمایشات موشکی و هسته ای، انهدام یک سایت آزمایشی هسته ای، بازگرداندن بقایای اجساد سربازان کشته شده آمریکایی جنگ کره و آزادی شهروندان آمریکایی از جمله این اقدامات است. 

طبق برنامه، رهبر کره جنوبی قرار است صبح فردا پنجشنبه به سئول برگردد اما مقامات کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی می گویند برگشت وی ممکن است به دلیل شرکت در یک برنامه دوستانه، به تاخیر بیافتد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها