نماینده روسیه در سازمان ملل: نشست سوچی نقطه عطفی برای سوریه بود

نماینده روسیه در سازمان ملل: نشست سوچی نقطه عطفی برای سوریه بود
چهارشنبه 28 شهريور 1397 - 10:26

واسیلی نبنزیا نشست مشترک روسیه و ترکیه در سوچی و امضای تفاهم نامه آتش بس درمورد ادلب را نقطه عطفی برای سوریه توصیف کرد.

 

العالم - اروپا

واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت نشست مشترک روسیه و ترکیه در سوچی و امضای تفاهم نامه آتش بس درمورد ادلب را نقطه عطفی برای سوریه توصیف کرد.

نبنزیا در نشست جلسه شورای امنیت با موضوع بررسی اوضاع سوریه افزود شب گذشته در سوچی روسیه واقعه ای تاریخی به وقوع پیوست و آن نشست مشترک روسیه و ترکیه و امضای تفاهم نامه آتش بس در منطقه متشنج ادلب بود و ما در کنار شرکای ترکیه ای این سند را به عنوان سندی رسمی در شورای امنیت مطرح خواهیم کرد. در این یادداشت تفاهم بر ایجاد منطقه ای بدون سلاح و آرام که منجر به توقف دائم جنگ شود تاکید شد. در این تفاهم نامه همچنین بر مبارزه با تروریسم در سوریه تاکید شده است. 

در این سند تاکید شده است روسیه و کشورهای ضامن دیگری که در نشست های آستانه مشارکت داشته اند باید برای متوقف کردن جنگ و ایجاد آرامش و از بین بردن درد و رنج شهروندان سوری در ادلب از طریق گفتگوهای پی در پی تلاش کنند و ما نیز به نوبه خود اینگونه مذاکرات و گفتگوها را به طور دوره ای و منظم با شرکای خود ادامه خواهیم داد.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه تلاش ما برای رسیدن به بهترین راه حل ادامه خواهد داشت تصریح کرد : روند آستانه به رغم ادعاهایی که برخی ها مطرح می کنند نتایج خوبی همراه داشته است و ما از شرکای خود در قزاقستان به خاطر مشارکت در این روند تشکر و قدردانی می کنیم. بطور کلی اوضاع میدانی نتیجه گفتگوهای دیپلماتیک است و ما با ایمان به این نکته گفتگوهای آستانه را با طرف های سه گانه شروع کردیم تا کمیته قانون اساسی را با مشارکت نظام سوریه و مخالفان و جامعه بین المللی تشکیل دهیم و این کمیته باید هر چه سریعتر کار خود را آغاز کند. 

وی با اشاره به اظهارات استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفت شورای امنیت سازمان ملل متحد نباید کشورهای ضامن را تحت فشار قرار دهد چرا که این کشورها تمام تلاش خود را در راستای محقق شدن تلاش های شما به کار می برند و نقش ما نیز در این مسیر به عنوان هموار کننده راه است نه نقش رهبری و فرماندهی زیرا ما معتقدیم فرماندهی این عملیات باید به دست مقامات سوری صورت بگیرد زیرا آنها هستند که باید قطعنامه 2254 سازمان ملل را که مورد تایید همه کشورها است اجراء کنند. کسانی که برای مردم سوریه احترام قائل هستند نباید بر سر راه کشورهای سه گانه تضمین کننده مانع تراشی کنند زیرا این کشورها تمام تلاش خود را برای شروع و ادامه روند سیاسی و گفتگوهای سازنده به کار گرفته اند و امروز سوریه و کل منطقه نیازمند تلاش های این سه کشور یعنی ایران و روسیه و ترکیه هستند. 

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد در ادامه خطاب به دبیر کل سازمان ملل متحد یاد آور شد تا زمانیکه ارائه کمک های بشردوستانه سازمان ملل به شکل گزینشی و با سیاست بازی همراه باشد اوضاع انسانی در سوریه تغییری نخواهد کرد و بهبود نخواهد یافت. 

وی با اشاره به اینکه این حق آوارگان سوری است که به کشورشان باز گردند تصریح کرد متاسفانه هنوز اقدامات برخی از طرف ها نادرست و بدون تحقیق و بررسی انجام می شود. کمک های بشردوستانه به مناطقی می رسد که تحت سیطره دولت نیست و تحت سیطره اشغالگرانی است که خود را ائتلاف می نامند. در شهر الرقه سوریه هنوز پس از آزادی این شهر از دست تروریست ها اجساد برخی از کشته شده ها در خیابان ها و بعضا در زیر آوارها باقی مانده است و همانگونه که اشاره کردم به نظر می رسد کمک های انسانی به صورت گزینشی صورت می گیرد. هنوز هیچ پیشرفتی در رساندن کمک های غذایی به اردوگاه الرکبان صورت نگرفته است. ما همچنین باید برای بهبود اقتصاد سوریه به خصوص در مناطقی که درگیر جنگ بوده است کمک کنیم و از اجرای سیاست های دو گانه و اعمال شروط سیاسی دوری کنیم. 

نبنزیا گفت مجازات های یک جانبه نه تنها نظام سوریه بلکه شهروندان عادی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و اینگونه مجازات ها نباید در سوریه و نه در هیچ جای دیگر به اجراء در آیند. روسیه همواره در ارائه کمک های سیاسی و بشردوستانه برای سوریه مشارکت داشته است. بازگشت آوارگان سوری از لبنان و اردن از هجدهم ژوئن شروع شده است و تا کنون هزاران نفر از شهروندان سوری به شهرهای خود بازگشته اند و مقامات سوریه نیز تدابیر اقتصادی و اجتماعی را برای باز سازی زیر ساخت های ویران شده در طول جنگ و همچنین ارائه کمک های انسانی به شهروندان شروع کرده اند. دولت روسیه همچنین از ماه سپتامبر 2015 تا کنون در باز سازی و ساخت 30 هزار خانه ، پنج هزار مدرسه و 150 درمانگاه در سوریه مشارکت داشته است. دولت سوریه نیز چندین تن مواد غذایی مورد نیاز را در میان شهروندان توزیع کرده است. پزشکان روسی در سوریه کار درمان 390 هزار نفر از شهروندان سوری را بر عهده گرفته اند. تروریست ها همچنان مواضع ارتش سوریه و مناطقی را که تحت سیطره ارتش در منطقه آتش بس شده ادلب قرار دارد هدف قرار می دهند. گروه های مسلح غیر قانونی نیز با شلیک خمپاره آتش بس را نقض می کنند. تروریست ها همچنین با هواپیماهای بدون سر نشین ( پهپاد ) به پایگاه نظامی روسیه در منطقه الحمیمیم حمله می کنند و نیروهای روسی تا کنون 58 فروند از این هواپیماها را منهدم کرده اند. 

در مجاورت منطقه آتش بس در ادلب نیز تروریست ها و نیروهای موسوم به کلاه سفیدها در حال اجرای حملات ساختگی شیمیایی هستند که پیش از این نیز از اینگونه حملات ساختگی در منطقه جسر الشغور و خان شیخون صورت گرفته و تصویربرداری شده است. آنها از کودکان سوری به اجبار در این تصویر برداری ها استفاده می کنند. آنها در تلاش برای اجرای همین سناریو در ادلب و حلب هستند. تروریست های موسوم به جبهه النصره اخیرا بشکه های حامل گاز کلر را به منطقه اللطامنه و کفر عید منتقل کرده و تعدادی از این بشکه ها را نیز به تروریست های موسوم به جیش الاسلام تحویل داده اند. 

نبنزیا با تاکید بر اینکه تروریست ها از حمایت های خارجی برخوردارند و این حقوق مردم و نظام سوریه است که همچنان نقض می شود گفت کمک به تروریست ها حتی به صورت غیر مستقیم هیچ توجیهی ندارد و کسانی که به تروریست ها امید بسته اند باید بدانند که شکست قطعی از آن آنها خواهد بود و کسانی که در این باره در کشورهای مختلف مسئولیتی بر عهده دارند باید به خاطر کارهای این گروه های تروریستی محاکمه و مجازات شوند و امیدواریم روزی چنین اتفاقی به واقعیت بپیوندد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها