دیوان بین‌المللی کیفری بررسی احتمال ارتکاب «جنایت علیه روهینگیا» را آغاز کرد

دیوان بین‌المللی کیفری بررسی احتمال ارتکاب «جنایت علیه روهینگیا» را آغاز کرد
چهارشنبه 28 شهريور 1397 - 16:37

یک نهاد بین‌المللی کیفری در هلند بررسی‌های اولیه در زمینه جنایت علیه اقلیت روهینگیا در میانمار را آغاز کرده تا به این وسیله زمینه برای پیگیری‌های بیشتر مساعد شود.

العالم- آسیا

 دیوان بین‌المللی کیفری (ICC)   مستقر در شهر «لاهه» هلند بررسی اولیه برای رسیدگی به پرونده  اخراج مسلمانان «روهینگیا» از میانمار را آغاز کرده است.

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، این دادگاه در این مرحله شواهد بیشتری پیش از اینکه تحقیقات کاملی صورت دهد را گردآوری می‌کند. «فاتو بنسودا» دادستانی ارشد روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ و پیامی ویدئویی در این زمینه اعلام کرد که گزارش‌ها درباره اقداماتی که منجر به جا به جایی اجباری مردم روهینگیا شده است را مورد بررسی قرار می‌دهد. این موارد شامل محروم کردن این افراد از حقوق اساسی، کشتن، آزار جنسی، ناپدید شدن، تخریب و غارت است.

تصمیم برای بررسی اولیه شواهد، دو هفته پس از اینکه دیوان بین‌المللی کیفری تصمیم گرفت که به موارد اتهامی در میانمار بپردازد، اتخاذ شده است. پیشتر یک هیأت حقیقت یاب سازمان ملل خواستار پیگرد قانونی مقام‌های ارشد ارتش میانمار به دلیل قتل عام و جرایم جنگی علیه اقلیت مسلمان روهینگیا شده بود. این هیأت حقیقت‌یاب از شورای امنیت خواست عوامل کشتار مسلمانان در میانمار را هدف تحریم قرار داده و صادرات سلاح به میانمار را ممنوع کند.

اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار سال‌هاست که در این کشور تحت فشار و تبعیض قرار دارند. از ماه آگوست سال ۲۰۱۷ بعد از حمله ارتش میانمار به خانه‌های اقلیت مسلمان در روهینگیا و به آتش کشیده شدن خانه‌هایشان، قتل و تجاوز، حدود ۷۰۰ هزار نفر از ساکنان این استان با پای پیاده به بنگلادش گریختند و تاکنون با کمترین امکانات در کمپ به سر می‌برند. 

فارس

پربیننده ترین خبرها