اولین واکنش نظامی روسیه پس از سقوط هواپیما این کشور بر فراز سوریه

جمعه 30 شهريور 1397 - 12:52

روسیه از بسته شدن حریم هوایی و دریایی چند منطقه در آب های بین المللی در شرق دریای مدیترانه به روی شناورهایی که نزدیک سوریه و قبرس و لبنان فعالیت می کنند خبر داد. علت این اقدام، اجرای رزمایش دریایی اعلام شده است.

العالم - اروپا

رسانه های اسرائیلی این اقدام روسیه را واکنشی در مقابل سقوط هواپیما این کشور بر فراز سوریه اعلام کرده اند.

صدای هواپیماهای روسیه خواب را از چشم اسرائیلی ها در غرب آسیا ربود.

مسکو اعلام کرده است به منظور اجرای رزمایش دریایی – که با آزمایش موشکی همراه است -، چند منطقه را در آب های بین المللی دریای مدیترانه به روی سفرهای هوایی و دریایی در مناطق نزدیک سوریه، لبنان و قبرس می بندد.

نکته قابل توجه در این تصمیم گیری، زمان بندی اجرای این رزمایش است زیرا دقیقا یک هفته پس از اجرای رزمایش نظامی مشابهی در همین منطقه صورت می گیرد؛ ناظران بر این عقیده اند که پیام این حرکت در وهله اول متوجه رژیم اسرائیل است تا به این رژیم بفهماند که از این به بعد دیگر امکان تجاوز به حریم هوایی سوریه را ندارد؛ پیش از این روسیه تأکید کرده بود که پاسخ درخور و مؤثری بر سرنگون شدن هواپیمای خود خواهد داشت.

پوتین رئیس جمهور روسیه نیز تصریح کرده بود: "با وقوع این اتفاق، تلاش می کنیم امنیت مواضع و نظامیان خود را در سوریه تقویت کنیم؛ همه خواهند دید که ما چکار خواهیم کرد."

رسانه های اسرائیلی اعلام کردند مسکو به بهانه اجرای رزمایش هوایی، حریم هوایی سوریه را از منطقه قبرس تا سواحل سوریه و نیز بر فراز دمشق بسته است. این رسانه ها خاطرنشان کردند که این رزمایش در واقع پاسخ روسیه به سرنگونی هواپیمای این کشور در اوایل هفته جاری است.

روزنامه یدیعوت احرونوت چاپ رژیم اسرائیل نوشت عملیات نیروی هوایی "اسرائیل" در سوریه شکست خورده است چرا که باعث بروز بحران دیپلماتیک با یک ابرقدرت شده است این روزنامه تصریح کرد که تصمیم روسیه برای بستن حریم هوایی، در واقع پاسخ خشمگینانه ای به این عملیات است. روزنامه معاریو نیز پیش بینی کرده است که این رژیم به منظور کاهش شدت تنش با روسیه، از شدت حمله های خود به مناطق مختلف سوریه بکاهد.

این در حالی است که "آویگدور لیبرمن"، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تأکید کرده است که این رژیم دست از حمله به سوریه بر نمی دارد اما در این باره هماهنگی های خود را با روسیه افزایش خواهد داد. نکته قابل توجه این است که وی حاضر نشد به سئوالی درباره آزادی ورود هواپیماهای اسرائیلی به حریم هوایی سوریه پاسخ دهد.

ناظران این تصمیم روسیه را اولین قدم به سمت تجهیز سوریه به سامانه های پدافند هوایی جدید می دانند و به محض اینکه رزمایش روسها به پایان برسد و منطقه بازگشایی شود، رژیم اشغالگر به ناگاه خود را در مقابل این سامانه خواهد دید.

پربیننده ترین خبرها