کارشناس روس: آمریکا، اسرائیل و عربستان احتمالا پشت حمله تروریستی اهواز قرار دارند

کارشناس روس: آمریکا، اسرائیل و عربستان احتمالا پشت حمله تروریستی اهواز قرار دارند
يکشنبه 1 مهر 1397 - 10:11

کارشناسان روس گفت که احتمال دارد نیروهای ویژه عملیاتی آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی در پشت حمله تروریستی در جنوب ایران قرار داشته باشند.

العالم - آسیا

به گزارش خبرگزاری «تاس»، "بوریس دالگوف" کارشناس ارشد موسسه  شرق شناسی در آکادمی علوم روسیه معتقد است که حمله تروریستی به رژه نظامی در شهر اهواز در جنوب ایران به طور واضح علیه ارتش و دولت ایران صورت گرفته و سازماندهی حرفه‌ای آن نشان دهنده آن است که نیروهای ویژه خارجی در آن نقش داشته‌اند و انتخاب تاریخ اجرای آن گویای این است که اقدام تروریستی ممکن است از سوی گروه‌های تندروی ضد شیعه صورت گرفته باشد.

این شرق‌شناس روس توضیح داد: «این واقعیت که حمله تروریستی دقیقا علیه ارگان‌های دولتی ایران و در چنین  روزی، یعنی در سالگرد آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران صورت گرفته، این فکر را در ذهن به وجود می‌آورد که گروه‌های تندرو ضدشیعه در این ماجرا نقش داشته باشند. البته واضح است که نیروهای ویژه خارجی برخی کشورها که مخالف ایران هستند، مانند آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی ممکن است در پشت این ماجرا قرار داشته باشند.»

دالگوف افزود: «حمله تروریستی در ایران را نمی‌توان اقدامی غیرمنتظره نامید، با توجه به شرایطی که این اواخر اقدامات علیه جمهوری اسلامی افزایش یافته، از جمله تشدید تحریم‌های یکجانبه از سوی آمریکا، خروج این کشور از توافق هسته‌ای با ایران و تهدیدات دائمی واشنگتن علیه تهران و همچنین اقدامات ضدایرانی از سوی اسرائیل. البته آنچه مسلم است در ایران با چنین اقداماتی به زانو ننشسته و به همین دلیل می‌توان پیش‌بینی کرد که چنین اقدامات خصمانه‌ای علیه جمهوری اسلامی در آینده نیز ادامه یابد.»

وی تاکید کرد، کاملا مشخص است که چنین اقداماتی تغییری در روابط تهران با آمریکا بوجود نخواهد آورد.

"ولادیمیر فیتین" کارشناس موسسه تحقیقات راهبردی روسیه نیز دیدگاه مشابهی داشته و معتقد است که حمله تروریستی روز گذشته در ایران توسط نیروهای تندروی ضدایرانی و اقدامی آشکارا علیه رهبران این کشور سازماندهی شده است. وی نیز بعید ندانست که نیروهای ویژه خارجی در پشت این ماجرا نقش داشته باشد.

"آلکسی پوشکوف" سناتور بلندپایه روس نیز در پیام تسلیتی در صفحه «فیس بوک» خود ضمن ابراز همدردی با ملت ایران در رابطه با حمله تروریستی در اهواز که جان 28 نفر از شهروندان ایرانی را گرفته و 60 زخمی بر جا  گذاشته، یادآور شد که تروریسم دشمن مشترک روسیه و ایران است و دو کشور به مبارزه با آن ادامه خواهند داد.

"مهدی سنایی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه بعد از این حمله تروریستی در صفحه «فیس بوک» خود نوشت: «امروز ما شاهد اقدام تروریستی در شهر اهواز در زمان انجام رژه نظامی بودیم که هم‌وطنان ایرانی، از  جمله زنان و کودکان بی دفاع قربانی آن شدند. سازمان دهندگان این حمله تروریستی باید بدانند که ملت ما آرامش خود را حفظ کرده و همچنان به دفاع از خاک و امنیت کشور ادامه داده و این تجاوزات تاثیری بر اراده مردم ایران نخواهد داشت.»

لازم به یادآوری است که "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه روز گذشته بلافاصله بعد از حمله تروریستی در اهواز، در پیام تسلیتی برای "حسن روحانی" رئیس جمهوری ایران، مراتب همدردی خود را به وی ابلاغ نموده و بر آمادگی مسکو برای گسترش همکاری‌های دو کشور درجهت مبارزه قاطع با پدیده تروریسم تاکید کرد.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها