مدير مركز مطالعات حقوقي قاهره مطرح کرد:

فرار عربستان از تعهدات بين المللي در زمينه حقوق بشر

فرار عربستان از تعهدات بين المللي در زمينه حقوق بشر
پنج‌شنبه 13 مهر 1391 - 07:53

العالم - مدير مركز مطالعات حقوقي قاهره مصر گفت: باوجود اينكه عربستان سعودي از جمله اولين امضاكنندگان اعلاميه جهاني حقوق بشر بود؛ اما در سياست هاي خود اين اعلاميه را بويژه در برهه اخير ناديده گرفته و انكار كرده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبكه العالم " احمد مهران " تصريح كرد: عربستان از بارزترين امضا كنندگان معاهده بين المللي حقوق مدني و سياسي است كه حقوق زيادي از جمله حق آزادي بيان و انديشه، تردد و برگزاري تظاهرات را به انسان مي دهد و نمي توان فرد را از اين حقوق محروم كرد؛ اما مقام هاي سعودي  به طور تئوري معاهده ياد شده را امضا كرده و عملا در قاموس آنان جايي ندارد.

وي تصريح كرد: مسئولان سعودي در برهه اخير عادت كرده اند كه جلوي هرگونه تلاش براي اجراي اصلاحات را بگيرند و از برخورداري شهروندان از حقوق مدني و سياسي خود در آزادي بيان و انديشه و برگزاري اعتراضات مسالمت آميز ضد دولتي جلوگيري كنند؛ اعتراض هايي كه تاكيد بر نقش شهروندان در اداره كشور و جامعه و اصلاح آن است.


مهران گفت: عربستان درحال حاضر ضمن ناديده گرفتن حق شكايت و محاكمه متهم در پيشگاه قاضي و دادگاه صالحه براساس احكام قانون ، سياست خاصي در ارعاب و متهم كردن افراد به خيانت دنبال مي كند كه اين امر با مفاد معاهده و اعلاميه هاي بين المللي در تضاد است.


وي با اشاره به برخورد دوگانه سازمان ملل و شوراي امنيت با مقوله نقض حقوق بشر عليه ملت ها در كشورهاي مختلف از جمله عربستان تصريح كرد: رسالت سازمان ها و نهادهاي بشردوستانه سياسي شده است به گونه اي كه در خدمت منافع قدرتمندان در آمده اند ؛ لذا روابط سياسي بين عربستان و برخي قدرتهاي بزرگ مانع از اتخاذ اقدامات بين المللي عليه نقض حقوق بشر در اين كشور مي شود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها