عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

هیچ ضمانتی برای بهبود روابط بانکی در صورت تصویب لوایح مرتبط با FATF وجود ندارد

هیچ ضمانتی برای بهبود روابط بانکی در صورت تصویب لوایح مرتبط با FATF وجود ندارد
دوشنبه 2 مهر 1397 - 07:58

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به خروج یکطرفه آمریکا از توافق برجام و عدم تاثیر FATF بر تحریم ها و نرخ ارز گفت: ضمانتی نیست که با تصویب و اجرای لوایح مرتبط با FATF، وضعیت روابط بانکی بهبود و قیمت ارز کاهش یابد.

العالم - ایران / اقتصادی

ولی‌الله نانوا‌کناری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره‌ لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (یکی از لوایح مرتبط با FATF) گفت: این موضوع در دستور کار این کمیسیون بود که بررسی شد و نظراتی دادیم، یک تبصره هم به این لایحه اضافه کردیم و با این شرط برای صحن مجلس فرستادند. دوباره عودت داده شد تا بررسی شود و نظرات اروپا هم اخذ و بعد تصمیمات جدیدی گرفته شود. این موضوع در دستور کار است که بررسی شود و به صحن بیاید تا رأی‌گیری شود.

نماینده مردم بابلسر و فریدون‌کنار در مجلس با اشاره به اینکه بررسی کردن لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، قبل از مشخص شدن نتایج مذاکرات با اروپا مانعی ندارد، افزود: چند مسئله وجود دارد، اول اینکه نظرات اروپا در رابطه با بحث برجام چیست، دوم نگاه به مسائل جهانی در این رابطه چیست و سوم کار کارشناسی که انجام می‌دهند تا بر اساس آن تصمیماتی اتخاذ کنند، این‌ها الان در دستور کار است.

نانوا‌کناری با تاکید بر اینکه اجرای بخش اعظم برنامه اقدام FATF توسط ایران، اثر مثبتی بر تحریم ها و نرخ ارز نداشته است، گفت: من فکر می‌کنم آمریکایی‌ها به بهانه‌های مختلف سنگ‌اندازی می‌کنند و ربطی به FATF هم ندارد. اگر ایران حتی با شرط و شروط بپذیرد که نگاه آمریکا این نیست و اگر صد‌درصد برنامه اقدام FATF را اجرایی کنیم هم باز آنها دنبال بهانه دیگری می‌گردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه آمریکایی ها به دنبال بهانه‌هایی هستند که بتوانند به خواسته خود برسند و اروپایی‌ها و دنیا مخالف این اقدامات آمریکا هستند، افزود: ما برجام را با توافق با کشورهای پنج به اضافه یک پذیرفتیم، همه این کشورها امضاء و تعهد کردند و بر آن پایبند بودیم، اما آن‌ها بد عهدی کردند و آمریکا یک طرفه از برجام خارج شد. حالا چگونه و چه کسی می‌تواند ضمانت کند که با تصویب و اجرای لوایح مرتبط با FATF، وضعیت روابط بانکی بهبود و قیمت ارز کاهش یابد؟

وی افزود: در نتیجه، نمی‌شود به اینها اعتماد کرد، ما هوشیاری خود را حفظ می‌کنیم و بر اساس منافع خودمان تصمیمات لازم را می‌گیریم تا خودمان برای خودمان چاه درست نکنیم، هیچ ضمانتی برای بهبود روابط بانکی در صورت تصویب لوایح مرتبط با FATF وجود ندارد

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها