تحلیل روز/

مواضع ایران ستیزانه بولتون و توهم براندازی جمهوری اسلامی

مواضع ایران ستیزانه بولتون و توهم براندازی جمهوری اسلامی
دوشنبه 2 مهر 1397 - 20:28

جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در جدیدترین اظهار نظر باز هم جمهوری اسلامی ایران را تهدید کرد.

العالم _ آمریکا

بولتون در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: "ما خواهان تغییرات عمده در رفتار نظام و خود ایران هستیم. اگر آن‌ها متعهد نشوند، با عواقب بیشتری مواجه خواهند شد؛ چراکه ما تحریم‌های بیش‌تری برای اعمال کردن و راه‌های بیشتری برای اعمال حداکثر فشار خواهیم یافت." مشاور امنیت ملی ترامپ این مواضع ایران ستیزانه را همزمان با آغاز هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح کرد. تیم سیاسی و امنیتی کاخ سفید در تلاش است حداکثر بهره برداری سیاسی و تیلیغاتی را از این نشست با تشدید جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی بکند.

 ترامپ در پی خروج از برجام  نتوانست هیچ یک از متحدان آمریکا حتی انگلیس را برای بازگرداندن تحریمها همراه خود کند. ترزا می نخست وزیر انگلیس در یک گفتگوی تلویزیونی با اشاره به تلاش انگلیس در جهت حفظ این توافق گفت: «ما معتقدیم که این توافق باید حفظ شود و طرف های دیگر نیز که در حصول توافق مشارکت داشتند، همگی اعتقاد دارند که باید حفظ شود.» هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شرایطی برگزار می شود که آمریکا نه فقط در قبال ایران که در بسیاری از موضوعات منطقه ای و جهانی تحت فشار و انتقادات زیادی هست. به همین دلیل کاخ سفید مجبور است که تحریمهای آمریکا را تا اینجا موفقیت آمیز جلوه داده و اعلام کنند برای تغییرات در رفتار ایران تحریمهای جدیدتری را اگر لازم ببینند اعمال خواهند کرد.

ترامپ ، بولتون ، پمپئو و نیکی هیلی همگی در این توهم هستند که با بروز نوسانات اقتصادی در ایران توانسته اند فضای سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی ایران را متزلزل کنند و این نتیجه خروج از برجام و بازگرداندن تحریمها است. رودی جیولانی وکیل شخصی ترامپ در جمع اعضای سازمان منافقین ، همزمان با حادثه تروریستی اهواز  تحریم‌های آمریکا را کارساز خوانده و گفت:  "ارز ایران بی ارزش شده و این روند در عرض روزها، هفته ها، ماه‌ها یا چند سال آینده به انقلاب می‌انجامد." کسانیکه جمهوری اسلامی ایران را متهم به حمایت از ترورسم می کنند و ظالمانه ترین تحریمها را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده اند حامی یکی از بزرگترین گروههای ترریستی در جهان هستند. سازمان منافقین در طول حیات خود پس از جمهوری اسلامی ایران از هیچگونه جنایتی علیه مردم جمهوری اسلامی ایران آن هم بنام حمایت از مردم دریغ نورزیده است. آنها در هشت سال جنگ تحمیلی در کنار صدام با ملت ایران می جنگیدند و نقش ستون پنجم ارتش بعثی عراق را بازی می کردند. در ماههای پایانی جنگ تحمیلی با این توهم که توانسته اند قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران را بشکنند با صفی از ماشینها و تانکها و سلاحهای سنگین و نیمه سنگین اهدایی امریکا و برخی دولتهای اروپایی  با هدف گرفتن جشن پیروزی در تهران وارد خاک ایران شدند. اما آنها نتوانستند حتی از یک استان مرزی ایران با عراق گذر کنند و با ایستادگی و مقاومت نیروهای مردمی تار و مار شدند.

  بازمانده های همین گروه تروریستی همچنان توسط آمریکا برای روزهای دیگری حفظ شدند. پس از سقوط صدام و فشار دولت و مردم عراق انها را به البانی بردند تا از آنها همچنان علیه جمهوری اسلامی ایران بنام مردم استفاده کنند. سران گروه تروریستی منافقین در پایتختهای اروپایی و آمریکا نیز با برگزاری نشستهایی به دنبال اقدامات تروریستی هستند. تیم سیاسی و امنیتی ترامپ برخلاف روسای جمهور سابق آمریکا به طور آشکار از سازمان منافقین حمایت کرده و در نشستهای آنها شرکت می کنند. جان بولتون و رودی جیولانی از جمله سیاستمداران سرشناس آمریکایی هستند که سخنرانان ویژه نشستهای سازمان منافقین در پاریس بوده اند.

  در حادثه تروریستی اهواز نیز ردپای آمریکا کاملا" آشکار است. جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ سال گذشته در یادداشتی که در آگوست ۲۰۱۷ در اختیار نشریه نشنال ریویو گذاشته بود، نحوه توجیه افکار عمومی جهان برای خروج از توافق هسته‌ای را شرح داده بود. در کلیدی‌ترین بخش این یادداشت ، بولتون به تشویق کنگره برای اقدامات بعدی پس از خروج آمریکا از برجام اشاره کرده است. او در این بخش تاکید کرده باید در اقدامات بعدی کمک‌هایی را به سمت بلوچ ها، اعراب خوزستان، کرد‌ها و دیگر گروه‌های مقاومت داخلی از میان اتحادیه‌های کارگری، دانشجویان و زنان روانه کنیم. بولتون گفته باید اپوزیسیون ایران را سازماندهی کرده و حمایت خود را از آن‌ها اعلام کنیم.

   آنها به خوبی می دانند نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی مردم سالار است و در داخل نمی توانند گروهی را پیدا کنند که حاضر به اقدام مسلحانه علیه مردم کشور خودش باشد. به همین دلیل می کوشند از خارج از مرزهای ایران گروههایی را با محوریت سازمان منافقین تجهیز کرده و به داخل ایران بفرستند. جنگ روانی ، اقتصادی و اقدامات تروریستی مورد حمایت آمریکا نیز زودتر از تصور ایران ستیزان کاخ سفید شکست خواهد خورد.  ملت ایران در چهل سال گذشته نشان داده است که در روزهای سخت وحدت  و انسجام ملی آنها بیشتر می شود. ابراز همدردی و همدلی مردم ایران با بازماندگان حادثه تروریستی اهواز گویای همین واقعیت است.  

مرتضی مکی

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها