در حاشیه نشست سازمان ملل؛

دیدار سران کشورهای مختلف با روحانی

دیدار سران کشورهای مختلف با روحانی
چهارشنبه 4 مهر 1397 - 06:26

رئیس جمهور کشورمان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با جمعی از روسای جمهور و سران و مقامات کشورهای مختلف دیدار و گفتگو کرد.

العالم - ایران

دیدار روحانی و مکرون در نیویورک

رؤسای جمهور ایران و فرانسه با اشاره به ضرورت حفظ و تقویت برجام به عنوان توافقی بین المللی، بر توسعه و تحکیم مناسبات و همکاری‌های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی تهران – پاریس تاکید کردند. 
آقای حسن روحانی و «امانوئل مکرون» عصر سه شنبه به وقت محلی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با یکدیگر دیدار و در خصوص توسعه همکاری های دوجانبه در زمینه های مورد علاقه دوکشور و مسائل و موضوعات گوناگون منطقه ای گفتگو و تبادل نظر کردند.
رؤسای جمهور ایران و فرانسه با تاکید بر ضرورت تلاش در راستای توسعه روابط و همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف از جمله تجاری، اقتصادی، تبادلات مالی و انرژی، افزودند که مانعی در مسیر گسترش و تعمیق همکاری های دو کشور وجود ندارد و مسئولان باید در این خصوص تلاش بیشتری داشته باشند.
روحانی در این دیدار خروج یکجانبه آمریکا از توافق بین المللی برجام را خلاف مقررات و اقدامی غیر قانونی دانست و بر اهتمام جامعه جهانی برای مقابله با یکجانبه گرایی و حفظ برجام تاکید کرد.
رئیس جمهور با قدردانی از ابراز همدردی دولت و ملت فرانسه با مردم ایران در حادثه تروریستی اهواز؛ تروریسم را خطری بزرگ برای جامعه جهانی دانست و توسعه روابط و همکاری‌های دو کشور برای مبارزه همه جانبه با تروریسم در منطقه و جامعه جهانی را حائز اهمیت برشمرد.
امانوئل مکرون نیز در این دیدار ضمن تسلیت کشته شدن جمعی از مردم ایران در حادثه تروریستی اهواز با اشاره به ضرورت حفظ برجام، بر تلاش فرانسه در این خصوص تاکید کرد.
رئیس جمهور فرانسه تعامل و گفتگو با ایران به عنوان کشوری تاثیرگذار در منطقه را در مسیر مبارزه با تروریسم جهانی مهم دانست و افزود: باید تلاش کنیم با گسترش همکاری ها در برابر تروریسم و یکجانبه گرایی در جهان بایستیم.

 

دیدار روسای جمهور ایران و ترکیه

روسای جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره مهمترین مسایل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی، گفت و گو و تبادل نظر کردند.
 روحانی و "رجب طیب اردوغان" در این گفت و گو تاکید کردند که هیچ مانعی برای گسترش و تعمیق همکاری های دو کشور وجود ندارد و همه تلاش خود را برای توسعه همه جانبه این همکاری ها در راستای منافع دو ملت، بکار می گیرند.
روحانی در این دیدار تسریع در روند اجرای توافقات گسترده دو کشور را ضروری برشمرد و افزود: ایران از حضور و مشارکت سرمایه گذاران و شرکت های ترکیه ای در روند پیشبرد طرح ها استقبال می کند.
رئیس جمهور همچنین با قدردانی از ابراز همدردی و تسلیت دولت ترکیه به مناسبت شهادت جمعی از هموطنان در حمله تروریستی اهواز، گفت: ما همیشه در روزهای سخت در کنار هم بوده ایم و این حوادث به ما می گوید که در برابر موضوع تروریسم باید جدی تر تلاش کنیم. 
روحانی همچنین همکاری های ایران و ترکیه و روسیه در موضوع سوریه را بسیار با اهمیت برشمرد و افزود: در زمینه سوریه کاملا آماده ایم در چارچوب روند سه جانبه با همکاری ترکیه، به حل مساله سوریه و بویژه ادلب کمک کنیم.
رئیس جمهور ترکیه نیز در این دیدار با ابراز تاسف عمیق نسبت به شهادت جمعی از ایرانیان در حادثه تروریستی اهواز گفت: ما دیگر با پدیده تروریسم مواجه نیستیم بلکه با دولت های تروریستی روبرو هستیم.
رجب طیب اردوغان خواهان تقویت همکاری های تهران – آنکارا شد و گفت: برای مقابله با تحریم ها، دست در دست و در کنار شما خواهیم بود.
وی همچنین بر تقویت روند همکاری های دو کشور در خصوص سوریه تاکید کرد.

 

روحانی در دیدار با نخبگان و صاحب نظران سیاسی آمریکا: برجام، آزمایش مهم تاریخی برای همگان بود

رئیس‌ جمهور کشورمان در دیدار با نخبگان و صاحب نظران سیاست خارجی آمریکا، مواضع و دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در زمینه مسائل و موضوعات گوناگون منطقه ای و بین المللی را تبیین کرد.
حسن روحانی در دیدار با نخبگان و صاحبنظران سیاست خارجی آمریکا با بیان اینکه دولت تدبیر و امید تعامل سازنده با جهان را به عنوان سیاست خارجی خود در سال 2013 اعلام کرد و بر همان مبنا تاکنون عمل کرده است، گفت: البته این تعامل نسبت به کشورهایی که سابقه بی‌اعتمادی با آنها مربوط به سال‌های طولانی بود، سخت‌تر و پیچیده‌تر بود.
رئیس جمهور افزود: در رابطه با آمریکا در همان ماه‌های اولیه ریاست جمهوری، با وجود مسایل و مشکلات گسترده میان دو کشور تصمیم گرفتیم که برای اولین بار در ذیل موضوع هسته‌ای وزرای خارجه دو کشور با یکدیگر دیدار کنند.
دکتر روحانی افزود: اعتماد در عرصه مسایل بین‌المللی همواره موضوعی نسبی است و هیچگاه نمی‌توان به اعتماد صد در صدی دست یافت اما می‌توانیم با اعتماد نسبی بین دو کشور دیالوگ برقرار کنیم.

 

دیدار سران کشورهای نروژ، بلژیک و ارمنستان با روحانی

چارلز مایکل نخست وزیر بلژیک عصر سه شنبه (به وقت محلی) به اقامتگاه رییس جمهور کشورمان در نیویورک آمد تا با دکتر حسن روحانی که برای شرکت در هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به این شهر سفر کرده است، دیدار کند.
نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان نیر در محل اقامت رئیس جمهوری کشورمان با وی دیدار و گفت وگو کرد.
ارنا سولبرگ نخست وزیر نروژ هم با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی دیدار و درباره روابط دوجانبه و مسایل مورد علاقه گفت و گو کرد.

 

رئیس جمهور در دیدار نخست وزیر بلژیک:حفظ برجام مسوولیت بین المللی است

رئیس جمهور کشورمان در دیدار با نخست وزیر بلژیک، روابط تهران – بروکسل را رو به توسعه برشمرد و با اشاره به نقش برجام در تقویت و تعمیق این روابط گفت: حفظ برجام مسوولیت سنگین و مشترک همه ماست و اتحادیه اروپا در برابر یک امتحان بزرگ نه صرفا در مقابل ایران بلکه در برابر جهان قرار دارد و همگان در انتظار عمل اروپا به تعهداتش هستند.
روحانی عصر سه شنبه به وقت نیویورک در دیدار "شارل میشل" نخست وزیر بلژیک، با تاکید بر اینکه فشارها علیه ایران، آمریکا را به اهدافش نمی رساند، گفت: حفظ برجام مسوولیت بین المللی است و کشورها باید نقش خود را در مسایل جهانی درست ایفا کنند و نقش اتحادیه به عنوان سیاسی و اقتصادی در این عرصه، بسیار مهم و تاثیرگذار است.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران به همه تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده است و این در گزارش های متعدد آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد توجه قرار گرفته است گفت: مواضع سیاسی و تبلیغاتی اروپا محکم و خوب است ولی ما خواهان اقدامات عملی این اتحادیه برای حفظ برجام هستیم. 
نخست وزیر بلژیک نیز در این دیدار با تاکید بر عزم کشورش برای توسعه و تعمیق همکاری ها با ایران گفت: بلژیک طرفدار چندجانبه گرایی است و از هیچ تلاشی برای حفظ برجام دریغ نکرده است و امیدواریم مفاد توافق برجام به طور کامل محقق شود.
"شارل میشل" با بیان اینکه" بعد از جنگ جهانی دوم بی سابقه است که اروپا با روسیه و چین برای حفظ یک توافق (برجام) متحد شده باشد" گفت: به رغم فشارهای سیاسی و اقتصادی آمریکا، اراده اتحادیه اروپا ایجاد مکانیزم جدید مالی برای تقویت روابط اقتصادی و تجاری با ایران است.
وی تصریح کرد: اروپا به دنبال یک سیستم پرداختی جایگزین هست تا به شرکتها برای سرمایه گذاری در ایران اطمینان دهد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها