نخست وزیر انگلیس:

ایران به تمام تعهدات خود در زمینه برجام عمل کرده است

ایران به تمام تعهدات خود در زمینه برجام عمل کرده است
چهارشنبه 4 مهر 1397 - 20:48

'ترزا می' نخست وزیر انگلیس روز چهارشنبه طی سخنانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که ایران به تمام تعهدات خود در زمینه برجام عمل کرده است.

العالم-اروپا

ترزا می صبح چهارشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع منع گسترش سلاح های کشتار جمعی و به ریاست دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

وی با بیان اینکه بریتانیا مانند دیگر اعضاء شورای امنیت دستاوردهای این سازمان را حفظ می کند،افزود: ایران به تعهداتش در برجام عمل کرده است و بایستی اطمینان حاصل کند تا همچنان به برجام پایبند باشد. 

نخست‌وزیر انگلیس عنوان کرد: آنهایی که سال‌ها مساله هسته‌ای ایران را دنبال می‌کردند آگاه هستند که این مساله تا چه اندازه به یک نگرانی عمده تبدیل‌شده بود؛ اما از طریق برجام از حرکت ایران به سمت دست‌یابی به سلاح هسته‌ای جلوگیری کردیم.

وی اذعان داشت که ایران به تمام تعهداتش درزمینهٔ برجام عمل کرده است، بایستی به این توافق پایبند بماند و به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دهدنظارت‌های لازم را در این کشور داشته باشد.

نخست‌وزیر انگلیس در ادامه ادعا کرد که اقدامات بی‌ثبات کننده ایران همچنان مایه نگرانی است و جامعه جهانی و سازمان ملل بایستی آماده باشند تا از خود عکس‌العمل نشان دهند. 

وی ادعا کرد که برنامه موشکی ایران برخلاف قوانین الزام‌ آور سازمان ملل است و گفت: من در شورای امنیت خواسته‌ام که هزینه این اقدامات بالاتر برود.

نخست‌وزیر انگلیس همچنین به تحولات سوریه اشاره کرد و بار دیگر اتهامات خود را درباره استفاده ارتش دمشق از سلاح‌های شیمیایی در این کشور تکرار کرد.

وی گفت: این مهم است روسیه از کشورهایی که با آنها ارتباط نزدیک دارد بخواهد تا اقدامات بی‌ثبات کننده خود را متوقف کنند. نخست وزیر انگلیس هشدار داد که اگر نتوانیم گسترش سلاح‌های شیمیایی را کنترل کنیم عواقب بسیار بدی پیش رو خواهد بود.

می گفت: شورای امنیت بارها اعلام کرده است که دولت بشار اسد از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است و متوقف کردن آن برای صلح بین‌المللی حائز اهمیت است. این در حالی است که روسیه در موارد متعدد مانع تلا‌شهای ما برای محکومیت دولت سوریه شده است.

نخست‌وزیر انگلیس درعین‌حال از مشارکت آمریکا و فرانسه در حمله به سوریه در اردیبهشت‌ماه گذشته تقدیر کرد و گفت: این اقدام پیام روشنی را به دولت سوریه ارسال کرد مبنی بر اینکه آنهایی که از سلاح‌های شیمیایی استفاده می‌کنند به سزای اعمال خود خواهند رسید و اگر لازم باشد بسیار سریع درباره آنها عمل خواهیم کرد.

«می» همچنین به حادثه مسمومیت 'سرگئی اسکریپال' جاسوس اسبق روس در شهر سالزبری انگلیس اشاره و عنوان کرد لندن به ایالات‌متحده و متحدانش شواهد این حادثه را نشان داده است. 

او درعین‌حال روسیه را به نقض پیمان منع گسترش سلاح‌های کشتارجمعی متهم کرد و از مسکو خواست تا وفاداری خود را در این رابطه ثبات کند. نخست‌وزیر انگلیس هشدار داد که در غیر این صورت جامعه جهانی با کشورهایی که این پیمان را نقض می‌کنند برخورد خواهد کرد.

«می» در بخش دیگری از سخنان خود، بدون اشاره مستقیم به رویکرد یک‌جانبه‌گرایی آمریکا یادآور شد که سرمایه‌گذاری زیادی برای ایجاد روش‌های چندجانبه در سازمان ملل صورت گرفته است و در همین رابطه تصریح کرد جامعه جهانی وظیفه دارد به این روش‌ها و همکاری‌ها اهمیت دهد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها