لاوروف: برجام باید زنده نگه داشته شود

لاوروف: برجام باید زنده نگه داشته شود
چهارشنبه 4 مهر 1397 - 22:30

 وزیر امور خارجه روسیه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع منع گسترش تسلیحات کشتارجمعی گفت: روسیه معتقد است که برجام باید زنده نگه داشته شود.

العالم-اروپا

سرگئی لاوروف روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت خاطرنشان کرد: اگر برجام زنده نگه داشته نشود شاهد هرج و مرج در خاورمیانه خواهیم بود.

وی افزود: خروج یکجانبه آمریکا از برجام برای نظام منع انتشار سلاح ها خطرناک است.

لاوروف گفت: این درحالی است که ایران به تعهدات خود در برجام عمل می کند و آژانس بین المللی انرژی اتمی آن را تایید می کند.

**تصمیم آمریکا درباره ایران بر مساله کره شمالی تاثیر می گذارد 

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: تصمیم آمریکا درباره ایران می تواند بر مساله کره شمالی تاثیر بگذارد و این تهدید جدی برای نظام منع انتشار سلاح های کشتار جمعی است. 

وی هشدار داد: اخلال در برجام ممکن است تاثیرات منفی بر روند خلع سلاح هسته ای در شبه جزیره کره که مسکو از آن استقبال و حمایت می کند، داشته باشد. 

**کشورهای غربی نباید به سوریه حمله کنند 

وزیر امور خارجه روسیه کشورهای غربی را از حمله جدید به سوریه به بهانه پاسخ دادن به حمله شیمیایی جدید برحذر داشت و تصریح کرد: دولت سوریه تمام موجودی سلاح شیمیایی خود را مطابق با توافق روسیه و آمریکا در سال 2013 نابود کرده است و این موضوع در قطعنامه شورای امنیت و تصمیم های سازمان منع تسلیحات شیمیایی مورد اشاره قرار گرفته است. 

لاوروف در همین حال گفت که گروه های تروریستی در سوریه، مواد شیمیایی سمی در اختیار دارند. 

وزیر خارجه روسیه همچنین در مورد امکان بکارگیری سلاح های بیولوژیکی هشدار داد و افزود: سیر اوضاع (در سوریه) زمینه را برای این پیش بینی که ممکن است اقدام تحریک امیز با استفاده از سلاح بیولوژیکی رخ دهد، بوجود می آورد. 

**روسیه و آمریکا درباره عدم انتشار تسلیحات کشتار جمعی مذاکره کنند 

لاوروف در ادامه سخنان خود یادآوری کرد که روسیه و آمریکا مبتکر ایجاد ساز و کار عدم انتشار سلاح های کشتار جمعی بودند. 

وی تصریح کرد که دو کشور باید گفت وگوها برای ادامه تلاش در این عرصه(عدم انتشار سلاح های کشتار جمعی) را متوقف نکنند؛ ما همچنان بر این عقیده ایم که چنین همکاری نه فقط برای مسکو و واشنگتن بلکه برای کل جامعه جهانی اهمیت اصولی دارد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در بخش دیگری از سخنان خود به لندن هم تاخت و گفت: انگلیس در پرونده سالزبری و مسمومیت اسکریپال و دخترش مواردی را پنهان می کند، خودداری لندن از همکاری با مسکو در مساله مسمومیت سرگئی اسکریپال افسر سابق سازمان اطلاعات خارجی روسیه و دخترش، حاکی از آن است که مسائلی وجود دارد و انگلیس پنهانکاری می کند. 

ایرنا

پربیننده ترین خبرها