هشدار چین به فرانسه و انگلیس در باره دریای جنوبی

هشدار چین به فرانسه و انگلیس در باره دریای جنوبی
جمعه 6 مهر 1397 - 09:43

سخنگوی وزارت دفاع چین با اشاره به اینکه برخی کشورها مانند فرانسه و انگلیس درباره «آزادی کشتیرانی و پرواز» در دریای جنوبی جوسازی می کنند هشدار داد ارتش چین قاطعانه با چنین اقداماتی مقابله می کند.

العالم ـ آسیا

"رن گوئو چیانگ" روز جمعه در جمع خبرنگاران تصریح کرد که اوضاع دریای جنوبی با تلاش مشترک چین و کشورهای "آ سه آن" به سمت مطلوبی پیش می رود.
در روزهای گذشته کشورهایی مانند انگلستان و فرانسه در دریای جنوبی چین دست به عملیات آزادانه کشتیرانی زده بودند.
سخنگوی وزارت دفاع چین با بیان اینکه دریای جنوبی جایی نیست که برخی کشورها بر حضور خود تاکید کنند، تصریح کرد که این نشان می‌دهد کشورهای این منطقه، خود توان و روش مناسب را برای اداره مساله دریای جنوبی دارند. 
او گفت: چین به آزادی کشتیرانی و پرواز هواپیماهای کشورها در دریای جنوبی طبق قوانین بین المللی احترام می گذارد ولی قاطعانه با اقدامات غیرقانونی به بهانه «آزادی کشتیرانی و پرواز» مخالفت می کند.
به گزارش ایرنا، دریای جنوبی چین دریایی حاشیه ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می آید و ناحیه ای در حدود ۳ و نیم میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را دربر می گیرد پس از پنج اقیانوس جهان، این دریا بزرگترین ناحیه دریایی جهان است.
جزیره های واقع بر دریای جنوبی چین که با هم یک مجمع الجزایر را تشکیل می دهند افزون بر صدها عدد هستند این جزیره ها که خالی از سکنه هستند و همچنین خود دریا، مورد جدال کشورهای مختلف بوده اند به همین علت حتی نام های متفاوتی برای اشاره به این دریا به کار می رود که البته «دریای جنوبی چین» نام پذیرفته شده بین المللی، حداقل در انگلیسی و زبان های اروپایی است.
جمهوری خلق چین تقریبا بر کل دریا و کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هریک بر بخش هایی از آن ادعای مالکیت دارند، همچنین این کشورها بر سر جزایر غنی از نفت و گاز اسپراتلی و پارسل اختلاف دارند.
ایالات متحده این دریا را از آبهای بین المللی می داند و بر حق قانونی کشتی ها و زیر دریایی هایش در رفت و آمد در این دریا تاکید می ورزد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها