آلمان: اروپا یکپارچه از برجام حمایت می‌کند / اختلافات با تهران را در نظر داریم

آلمان: اروپا یکپارچه از برجام حمایت می‌کند / اختلافات با تهران را در نظر داریم
شنبه 7 مهر 1397 - 06:12

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان روز جمعه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با تاکید بر لزوم حفظ مناسبات تجاری با تهران گفت: اروپای یکپارچه پای برجام ایستاده است.

العالم - اروپا

ماس در ادامه مدعی شد: توافق با ایران شاید بی‌نقص نباشد، اما تاکنون از دستیابی این کشور به تسلیحات هسته‌ای و بروز وضعیت تنش‌زایی که سه سال پیش احتمال آن می‌رفت، جلوگیری کرده است. این موضوعِ کم‌اهمیتی نیست

این ادعای نخ‌نما در شرایطی است که ناظران بین‌المللی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان تنها مرجع راستی‌آزمایی در این ارتباط، همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرده‌اند.

وزیر امور خارجه آلمان در ادامه، ابراز نگرانی مقامات غربی درباره نقش منطقه‌ای و توان موشکی ایران را تکرار کرد و گفت: «این واقعیت که ما پای برجام ایستاده ایم، به معنای این نیست که چشم خود را بر نقش مخرب ایران در منطقه یا برنامه موشک‌های بالستیک بسته‌ایم». ماس در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص برجام گفت: مشغول اقداماتی برای حفظ تبادلات تجاری با ایران هستیم و از این کشور خواسته‌ایم که همچنان به اجرای کامل تعهدات خود ادامه دهد.

وی پیشتر هم در گفت وگو با شبکه دویچه وله، اظهارات مشابهی مطرح کرده و گفته بود که برلین موضوع برجام را در رده مسائل مهم امنیتی اروپا می‌بیند.

ماس به اوضاع در سوریه نیز اشاره کرد و خواستار «اجرای دائم» توافق روسیه و ترکیه درباره ایجاد منطقه غیرنظامی در استان ادلب شد.

ضرورت ایجاد تغییرات در شورای امنیت

وزیر امور خارجه آلمان، بار دیگر خواستار ایجاد تغییرات در شورای امنیت شدوی که کشورش برای چند دهه در سودای عضویت دائمی در شورای امنیت بوده است، تصریح کرد که به عقیده برلین و با توجه به تغییر گسترده ترکیب جمعیتی کشورها از 1945 تا به امروز، اصلاح ساختار این شورا ضرورت پیدا کرده است.

وی در ادامه همچنین با کنایه به اظهارات رئیس جمهوری آمریکا از «بحران چندجانبه‌گرایی» سخن گفت و با اشاره به تاریخ اروپا پس از جنگ جهانی دوم، از آن به عنوان نمونه موفقی از تاثیر همکاری و همگرایی کشورها برای حرکت به سمت توسعه و آبادانی نام برد.

این سخنان برخلاف اظهارات روز سه شنبه «دونالد ترامپ» است که در مجمع عمومی سازمان ملل ایده «جهانی‌سازی» را رد کرده و از یکجانبه‌گرایی سخن گفته بود.

پربیننده ترین خبرها