دیدار رؤسای جمهور تاجیکستان و روسیه در «دوشنبه»

دیدار رؤسای جمهور تاجیکستان و روسیه در «دوشنبه»
شنبه 7 مهر 1397 - 10:03

رؤسای جمهور تاجیکستان و روسیه در «دوشنبه» با یکدیگر دیدار و مشارکت استراتژیک در حوزه‌های مورد علاقه را بررسی کردند.

العالم - آسیا

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه که به منظور شرکت در نشست سران کشورهای همسود به «دوشنبه» سفر کرده با «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان دیدار کرد.

در این ملاقات مشارکت استراتژیک تاجیکستان و روسیه در زمینه‌های مورد علاقه 2 طرف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رحمان در این دیدار به علاقه تاجیکستان برای گسترش همکاری و همگرایی با روسیه تاکید و «مسکو» را شریک کلیدی و استراتژیک دوشنبه در عرصه بین المللی عنوان کرد.

تقویت روابط دوجانبه و جامع در حوزه تجارت، اقتصاد، انرژی، صنعت، معدن، متالورژی، کشاورزی، علم و آموزش و پرورش مورد توجه اصلی طرفین قرار گرفت.

2 طرف ضمن ابراز رضایت از افزایش گردش مالی میان 2 کشور بر اهمیت اجرای به موقع تصمیمات کمیسیون بین دولتی تاجیکستان و روسیه در زمینه همکاری‌های اقتصادی برای توسعه و گسترش روابط تجاری و اقتصادی میان 2 کشور تاکید کردند.

رحمان و پوتین در این ملاقات همچنین در خصوص افزایش حجم صادرات محصولات کشاورزی تاجیکستان به روسیه و توسعه مکانیزم سرمایه گذاری برای ایجاد مراکز حمل و نقل و تدارکاتی در تاجیکستان بحث و گفت‌وگو کردند.

سران تاجیکستان و روسیه همچنین بر اهمیت گسترش همکاری‌ها در حوزه فرهنگ و آموزش و پرورش به طور ویژه تاکید کردند.

2 طرف همچنین در خصوص برگزاری روزهای فرهنگی تاجیکستان در قلمرو روسیه در ماه اکتبر سال جاری میلادی ابراز آمادگی کردند.

طی این ملاقات به موضوع گسترش همکاری 2 کشور در حوزه آموزش و پرورش به ویژه از طریق افتتاح مدارس روسی در تاجیکستان، ایجاد شرایط بهتر برای جوانان تاجیک برای تحصیل در مدارس روسی و جلب اساتید روس زبان از روسیه به مدارس متوسط تاجیکستان توجه ویژه‌ای شد.

روسای جمهور تاجیکستان و روسیه در این ملاقات همچنین پیرامون مسائل مربوط به همکاری 2 کشور در حوزه تامین امنیت، نظامی و فنی که جهات کلیدی همکاری 2 کشور به شمار می‌روند تبادل نظر کردند.

رحمان و پوتین توسعه و گسترش همکاری در زمینه مبارزه با پدیده‌های منفی جهانی و منطقه‌ای مانند تروریسم، افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته فراملی را مهم ارزیابی کردند.

در این ملاقات همچنین سایر مسائل مورد علاقه 2 طرف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس جمهور روسیه بعد از شرکت در نشست سران همسود و ملاقات با همتای تاجیک خود دوشنبه را به مقصد مسکو ترک کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها