دیدار بی‌حاصل سران دو حزب کردستان عراق برای ریاست جمهوری

دیدار بی‌حاصل سران دو حزب کردستان عراق برای ریاست جمهوری
شنبه 7 مهر 1397 - 13:14

نامزد ریاست‌جمهوری از حزب اتحادیه میهنی کردستان و رئیس حزب دموکرات کردستان پس از دیدار با یکدیگر، هر یک با انتشار بیانیه‌هایی جداگانه، نشان دادند که در این نشست موفق به توافق نشده‌اند.

العالم _ عراق

اختلاف دو حزب مهم کردستان عراق درباره تصدی منصب ریاست جمهوری عراق هنوز ادامه دارد.

در جدیدترین تلاش برای رفع اختلاف‌ها، «برهم صالح» نامزد حزب «اتحادیه میهنی کردستان» برای تصدی پست ریاست‌جمهوری، به دیدار «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان رفت و با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که کرسی ریاست‌جمهوری سهم حزب اتحادیه میهنی است.

در این بیانیه که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «بغداد الیوم» منتشر شد، به نقل از صالح آمده است: در اربیل با آقای مسعود بارزانی درباره موضوع نامزدی برای ریاست‌جمهوری رایزنی کردم و برای او دلیل نامزدی‌ام برای ریاست‌جمهوری که متعلق به حزب اتحادیه میهنی است، توضیح دادم.

برهم صالح تاکید کرد که از محبوبیت بالایی میان سایر شرکا و فراکسیون‌های سیاسی که از نامزدی‌اش حمایت کرده‌اند، برخوردار است و تمامی این گروه‌ها و شرکای سیاسی از انتخابم به عنوان رئیس‌جمهور استقبال کرده‌اند زیرا به تجربه سیاسی و دولتی و روابط مستحکمم با کلیه طرف‌های سیاسی عراق متقاعد شده‌اند.

نامزد حزب اتحادیه میهنی تاکید کرد که به دلیل ایمانش به اهمیت این پست برای خدمت به عراق و ملت آن از دهوک گرفته تا بصره و نیز شرایط حساس کنونی عراق و ضرورت حفظ وحدت کشور و ملت عراق، همچنان نامزد ریاست‌جمهوری باقی خواهد ماند.

وی در ادامه از نمایندگان پارلمان عراق خواست تا تصمیم نهایی را در خصوص منصب ریاست جمهوری عراق اتخاذ نمایند تا با این راهکار به‌ سهم خواهی حزبی پایان داده شود.

نامزد اتحادیه‌ میهنی کردستان با اشاره‌ به‌ این که‌ هر چند منصب ریاست جمهوری عراق سهم کردها است، اما نهایی کردن نامزد برای این منصب از سوی احزاب کردستان، تنها زمانی میسر است که‌ وضعیت کردستان عادی باشد که‌ متاسفانه‌ هم اکنون حتی برخی از احزاب کردستانی حاضر به‌ گفت‌وگو با یکدیگر نیستند، از سوی دیگر در این دوره‌ نامزدها فقط وابسته‌ به‌ دو حزب اتحادیه‌ میهنی و دمکرات نیستند و برخی از آنها اساسا حزبی نیستند.

از سوی دیگر، بارزانی پس از دیدار با صالح طی بیانیه‌ای اعلام کرد که حزبش با رفتن به پارلمان عراق با یک نامزد برای تصدی پست ریاست‌جمهوری موافق است و راهکاری نیز برای رسیدن به این گزینه طرح کرد.

وی اظهار داشت: پست ریاست‌جمهوری حق ملت کردستان است و هیچ شخص یا حزبی نمی‌تواند بدون مراجعه به ملت کردستان، صاحب آن شود.

بارزانی افزود: اتحادیه میهنی، یک نامزد ریاست جمهوری به صورت انفرادی و بدون مشورت با هیچ طرفی معرفی کرده است و حزب ما نیز یک نامزد دیگر را معرفی کرد. بهترین راهکار این است که نمایندگان کُرد در پارلمان عراق، رای بدهند و هر نامزدی که بیشترین رأی را آورد، به عنوان رئیس‌جمهور معرفی شود.

بارزانی در پیام خود بر خلاف برهم صالح که‌ خواستار نهایی کردن تعیین نامزد از سوی کلیه نمایندگان پارلمان عراق شده‌ است، تاکید کرد که باید سازوکار تعیین نامزد برای نهایی کردن منصب ریاست جمهوری عراق در اختیار خود کُردها باقی مانده و به رأی و خواست اکثریت مردم کردستان عراق احترام گذاشته شود.

در حالی که کشمکش میان دو حزب حاکم منطقه کردستان بر سر پست ریاست‌جمهوری ادامه دارد و هنوز هیچ توافق نهایی در این‌زمینه حاصل نشده است، پارلمان عراق اعلام کرده است که آخرین مهلت برای انتخاب رئیس‌جمهوری دوم اکتبر ( سه شنبه 10 مهر) است.

فارس

پربیننده ترین خبرها