انفعال نتانیاهو در برابر سید حسن نصرالله/ هراس تل آویو از موشک های نقطه زن حزب الله

انفعال نتانیاهو در برابر سید حسن نصرالله/ هراس تل آویو از موشک های نقطه زن حزب الله
شنبه 7 مهر 1397 - 14:46

ادعاهای اخیر «بنیامین نتانیاهو» درباره مراکز نگهداری و تولید موشک های حزب الله لبنان، واکنش های گوناگونی را در پی داشته است، بسیاری این ادعاها را واکنش انفعالی وی در مقابل سخنان اخیر دبیرکل حزب الله درباره توان موشکی مقاومت تفسیر کردند.

العالم ـ فلسطین اشغالی

نتانیاهو پنج شنبه شب در سخنان خود در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ادعا کرد که رژیم صهیونیستی دلایلی در اختیار دارد که نشان می دهد ایران به حزب الله موشک های نقطه زن داده است.
وی ادعا کرد که مقاومت، موشک های خود را در کانون زندگی شهری لبنان پنهان کرده و از شهروندان این کشور به عنوان سپر انسانی استفاده می کند.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی با نشان دادن نقشه هایی مدعی شد که حزب الله، موشک های خود را در نقاطی از جمله فرودگاه بیروت و اطراف آن در یک ورزشگاه و در چند سوله در محله «الاوزاعی» یعنی ورودی جنوبی شهر بیروت، پنهان کرده است.
همزمان با سخنان نتانیاهو نیز ارتش رژیم صهیونیستی، تصاویری را منتشر کرد که بنابر ادعا، مربوط به مرکزی برای نگهداری و کارخانه ساخت موشک های حزب الله در نزدیکی فرودگاه بیروت است.
«افیخای ادرعی» سخنگوی ارتش رژیم اشغالگر، در صفحه توئیتر خود با انتشار عکس ها و ویدیوهایی مدعی شد که اسرائیل مکانی را که حزب الله از آن برای ارتقای موشک های زمین به زمین خود به موشک های نقطه زن استفاده می کند، کشف کرده است.
ادرعی با انتشار تصاویر نمایش داده شده توسط نتانیاهو، به صورت واضح و جزئی تر، به گردشگران و مسافرینی که از فرودگاه بیروت استفاده می کنند، هشدار داد و تأکید کرد که اسرائیل این مکان ها را با وسایل و توان خود کشف کرده و قطعا عملیاتی را علیه این نقاط انجام خواهد داد.
هشدار روسیه به رژیم صهیونیستی
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در مورد حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به لبنان هشدار داد و گفت: اگر اسرائیل به بهانه وجود موشک در نزدیکی فرودگاه بیروت، به لبنان حمله کند، این نقض خطرناک قانون بین الملل است و ما به شدت با چنین اقداماتی برخورد می کنیم.
«جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان نیز دیروز (جمعه) در واکنش به ادعاهای نتانیاهو از نیویورک و مقر سازمان ملل، در توئیتی تاکید کرد که اسرائیل بار دیگر برای توجیه تجاوز خود بهانه تراشی و از یک تریبون بین المللی برای نقض حاکمیت کشورها زمینه چینی می کند.
باسیل در ادامه توئیت خود شکست مفتضحانه رژیم صهیونیستی در برابر لبنان را یادآور شد و نوشت: اسرائیل از یاد برده که لبنان آن را بیرون رانده و تجاوزاتش را درهم شکسته است و از این غافل است که غرورش و دوستی های جدیدش نفعی برایش ندارد.
 واکنش ها در لبنان
«محمد فنیش» وزیر حزب الله در دولت لبنان نیز در اظهار نظری خاطرنشان کرد: نتانیاهو را با دروغ ها و توهماتش راحت بگذاریم و رهایش کنیم هرچه می خواهد بگوید و از هر راهی که می خواهد، تحریک کند. همین کافی است که همانطور که «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله اخیرا گفت، بگوییم مقاومت قدرت و توانی در اختیار دارد که از آن برای جلوگیری از هرگونه تجاوز جدید اسرائیل به لبنان استفاده می کند.
وی افزود: اسرائیلی ها کاملا می دانند که اگر علیه لبنان دست به اقدامی بزنند، چه چیزی انتظار آنها را می کشد و اگر هم که نمی دانند، شگفت زده خواهند شد.
«جهاد الشحف» دبیر کل فدراسیون فوتبال لبنان نیز اتهامات دشمن صهیونیستی به وجود موشک های حزب الله در زیر ورزشگاه باشگاه «العهد» را به شدت رد کرد و گفت: ارتش رژیم صهیونیستی با افترا و دروغ، حتی ورزش کشور ما را نیز تهدید می کند. فدراسیون همواره از ورزشگاه ها به صورت مرتب و دوره ای بازدید بعمل می آورد و هیچ فعالیت غیر ورزشی در مجموعه العهد دیده نشده است.
وی اضافه کرد: دروغگویی و قلدری دشمن اگر ادامه یابد، فردا می گویند استادیوم ملی ما در بیروت کارخانه ساخت موشک است و می خواهند آن را هدف قرار دهند و این بهانه ای برای زدن همه زیرساخت های لبنان حتی تاسیسات ورزشی است.
برخی از رسانه ها و شخصیت های لبنانی حتی مخالف مقاومت، گرچه از هرگونه تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورشان به دلیل آنچه آنها ماجراجویی حزب الله می خوانند، ابراز نگرانی داشتند، اما به صراحت اذعان کردند که این اقدام اسرائیل، عکس العمل انفعالی به سخنان اخیر نصرالله درمورد در اختیار داشتن موشک های دقیقی بوده که توازن قدرت را افزایش داده و توان بازدارندگی برای لبنان ایجاد می کند.
قدرت بازدارندگی حزب الله
روزنامه لبنانی «الجمهوریه» درباره سخنرانی نتانیاهو و توان موشکی حزب الله نوشت: مبارزه با اسرائیل ادامه دارد و متوقف نمی شود، آنها می دانند که هزینه هدف قرار دادن لبنان بسیار گزاف است و حزب الله معادله ای مطرح کرده مبنی بر اینکه اگر بزنی می زنیم، هدف در برابر هدف، ضربه مقابل ضربه و همه اینها به همان حجم و در همان سطح. 
الجمهوریه با بیان اینکه اسرائیل بیش از همه می داند که خطر افزایش تنش با لبنان چقدر است، ادعاهای نتانیاهو و ارتش رژیم صهیونیستی را تنها یک تحریک و تبلیغ رسانه ای ضد لبنان و حزب الله ارزیابی کرد.
«عباس اسماعیل» کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی نیز در گفت و گو با ایرنا به سخنان اخیر نصرالله درباره دستیابی حزب الله به موشک های دقیق اشاره و تصریح کرد که این توانمندی موشکی، باعث بازدارندگی در مقابل رژیم صهیونیستی شده است.
این تحلیلگر لبنانی درباره مواضع نتانیاهو گفت: از نظر شکلی و ظاهری، اینکه نخست وزیر رژیم صهیونیستی از خود واکنش نشان داد، قابل توجه است. دستیابی حزب الله به موشک های هوشمند، نقاط قوت اسرائیل را به خطر انداخته و به مصونیت جبهه داخلی این رژیم ضربه سختی زده است. استراتژی و اقدامات رژیم صهیونیستی در سال های اخیر در ممانعت از رسیدن سلاح به حزب الله لبنان، ناکام بوده است.
وی افزود: تقویت بازدارندگی از سوی مقاومت باعث شده تا تصمیم گیران در رژیم صهیونیستی زمانی که گزینه جنگ را بررسی می کنند، بیش از پیش به ارزیابی پیامدها و نتایج آن بپردازند.
انتقاد صهیونیست ها به نتانیاهو
اما سخنان نتانیاهو و تمرکز او در سخنرانی خود بر موضوع هسته ای ایران و موشک های حزب الله، موجی از انتقادات را در تل آویو برانگیخت.
به گزارش ایرنا، روزنامه عبری زبان «معاریو» نوشت که «ایهود باراک» نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی گفته که مبالغه و بزرگنمایی در سخنرانی نتانیاهو غلبه داشته و او را حالتی از تکبر فرا گرفته بود.
باراک همچنین به خالی بودن بیش از نیمی از سالن اشاره کرده و عدم تشویق نخست وزیر رژیم اسرائیل غیر از هیات صهیونیست را نشانه ای بر ضعف و عدم جذابیت به کارگیری اطلاعات امنیتی در سخنرانی در برابر سران جهان عنوان کرد.
روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» نیز گفته های «تمار زیندبرگ» رئیس حزب «مرتس» را برجسته کرد که سخنرانی نتانیاهو را نشان دهنده منزوی بودن اسرائیل دانسته و حماقت نخست وزیر آن را نمایش داد.
زیندبرگ سخنرانی طولانی مدت نتانیاهو را فاقد هرگونه دیدگاه سیاسی واضح ارزیابی کرده و گفته که او باید روی راه حل دو کشور تمرکز می کرد و در دیداری با «ابومازن» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی حاکمیت اسرائیل را بر او تحمیل می کرد.

پربیننده ترین خبرها