یک خبر چند خط تحلیل؛

بن سلمان با چه انگیزه ای راهی کویت می شود؟

بن سلمان با چه انگیزه ای راهی کویت می شود؟
شنبه 7 مهر 1397 - 22:05

العالم _ عربستان سعودی

خبر:

محمد بن سلمان در اولین سفر منطقه ای خود البته با یک روز تاخیر به کویت می رود.

تحلیل:

  • درحالی که پس از ولیعهدی، بن سلمان فقط با هدف جلب حمایت آمریکا و غرب، تنها چند سفر آمریکایی- اروپایی را در طی سه هفته تجربه کرد و در شرایطی که ولیعهد جوان سعودی که اینک سودای رهبری جهان اسلام را در سر دارد در یک سال و نیم اخیر ترجیح داده است در ریاض بنشیند و دیگر سران کشورهای عربی را به حضور بپذیرد، اما سفر او به کویت حکایت از آن دارد که پی جوی مساله ای بسیار مهم و عهده دار ماموریتی بسیار جدی است.
     
  • در حالی که گفتگوهای بن سلمان با مقامات کویتی با محوریت بحران در روابط کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با قطر، تمرکز بر حل اختلافات بر سر منابع مشترک نفتی سعودی و کویت و ... معرفی می شود، اما واقعیت آن است که درصدر ماموریت بن سلمان به کویت، تلاش برای تامین مایحتاج نفت آمریکا در سایه شرایط ناشی از تحریم ایران قرار دارد. بر این اساس بن سلمان در این سفر کوتاه بر آن خواهد بود که ضمانت های لازم برای تامین نفت در بازار نفتی جهانی بدون حضور ایران را حاصل کند.
     
  • درحالی که حسب اخبار قیمت بنزین در شرایط کنونی در آمریکا حوالی 60 درصد بالارفته است و در حالی که پیش از این امارات و عربستان وعده کرده بودند در این خصوص جبران مشکلات ناشی از عدم حضور ایران در بازار نفت را عهده دار شوند. سفر بن سلمان حکایت از نگرانی مقامات آمریکایی از آینده اقتصادی این کشور از یک سو و همچنین دلواپسی بن سلمان از تضعیف موضع ضد ایرانی ترامپ دارد.

پربیننده ترین خبرها