اردن: پیشنهاد آمریکا درباره تأسیس «ائتلاف استراتژیک» در منطقه در حد یک ایده است

اردن: پیشنهاد آمریکا درباره تأسیس «ائتلاف استراتژیک» در منطقه در حد یک ایده است
دوشنبه 9 مهر 1397 - 12:47

اردن اعلام کرد: پیشنهاد آمریکا درباره تأسیس «ائتلاف استراتژیک» در منطقه در حد یک ایده است و در مراحل اولیه بررسی قرار دارد.

العالم-اردن

 «ایمن الصفدی» با اشاره به اینکه پیشنهاد آمریکا درباره تأسیس ائتلاف استراتژیک در منطقه تنها در حد یک ایده است و در مراحل اولیه بررسی قرار دارد، گفت که در صورت تأسیس این ائتلاف، مأموریت آن تعامل با بحران‌های منطقه خواهد بود.

الصفدی در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک، در این باره گفت: «آمریکا ما را به یک نشست جهت مطرح کردن ایده تشکیل سازوکار جامع برای تعامل با چالش‌های منطقه‌ای دعوت کرد... ما نیز در آینده وارد مذاکرات مثبت خواهیم شد تا به یک ساختار جهت تعامل فراگیر با چالش‌ها، تحقق صلح، ثبات و امنیت دست یابیم».

این مقام اردنی افزود که این ایده هنوز در مرحله ابتدایی قرار دارد و پیش از تدوین نهایی نیاز به بررسی‌های زیادی دارد.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در نیویورک با وزرای خارجه اعضای شورای همکاری خلیج فارس به علاوه مصر و اردن دیدار و با آن‌ها درباره ایجاد یک ائتلاف عربی در منطقه صحبت کرد. یکی از اهداف این ائتلاف که به «ناتوی عربی» هم معروف است، مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران عنوان شده است.

این در حالی است که عربستان سعودی به همراه متحدانش از جمله امارات عربی متحده و بحرین از پارسال قطر را تحریم کرده و تحت محاصره قرار داده‌اند.

زمان مشخصی برای بازگشایی گذرگاه مرزی سوریه وجود ندارد

رئیس دستگاه دیپلماسی اردن درباره بازگشایی گذرگاه نصیب در مرز سوریه نیز اظهار داشت که زمان مشخصی برای بازگشایی این گذرگاه وجود ندارد و بایستی گفت‌وگوهای فنی در این باره به پایان برسد.

الصفدی اشاره کرد که «ما بارها گفته‌ایم که خواهان بازگشایی مرز با سوریه هستیم اما برای تحقق این امر کمیته‌های فنی بایستی نشست‌هایی را برگزار و اجرای این هدف را بررسی کنند».

وی همچنین گفت که «اردن به دلیل آنکه دولت سوریه کنترل بخش سوری مرز را از دست داده بود، مجبور شد مرز با سوریه را ببندد».

میزبانی آوارگان بار مشکلات اقتصادی اردن را دو چندان کرده است

وزیر خارجه اردن همچنین گفت که میزبانی این کشور از آوارگان بار اقتصادی آن را دو چندان کرده است و در حال حاضر نرخ بیکاری در اردن ۱۸.۴ درصد است در حالیکه مجوز کار به بیش از ۱۰۰ هزار سوری اعطا شده است.

الصفدی افزود که روسیه و اردن به طور جدی مسئله برچیده شدن اردوگاه آوارگان سوری «الرکبان» را بررسی می‌کنند و درباره ضرورت تشویق آوارگان به بازگشت داوطلبانه به کشور خود اتفاق‌نظر دارند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها