تلاش پارلمان عراق برای تعیین رئیس‌جمهور در نشست امروز

 تلاش پارلمان عراق برای تعیین رئیس‌جمهور در نشست امروز
دوشنبه 9 مهر 1397 - 13:24

معاون اول پارلمان عراق اعلام کرد که پارلمان تمام تلاش خود را برای تعیین رئیس جمهور در نشست امروز بر اساس زمان قانونی آن انجام خواهد داد.

العالم-عراق

به گزارش  پایگاه خبری السومریه نیوز، حسن کریم معاون اول رئیس پارلمان عراق علام کرد که این پارلمان تلاش خود را برای حل و فصل موضوع انتخاب رئیس جمهور در موعد مشخص بر اساس قانون اساسی این کشور انجام خواهد داد.

کریم با صدور بیانیه‌ای بعد از دیدار با سلیم الجبوری رئیس سابق پارلمان عراق تأکید کرد که در این دیدار مذاکراتی در خصوص نقش موسسه قانونگذاری در صدور قوانین مهم و نظارت بر موسسات اجرایی در راستای منافع ملت عراق مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. علاوه بر اینکه فعالیت های کمیته های پارلمانی و حضور تاثیرگذار تمامی اعضای این کمیسیون ها بر اساس مطالبات و آرمان های ملت در این دیدار بررسی شد.

وی ابراز داشت که موضوع دیگر بررسی پرونده انتخاب رئیس جمهور عراق و تشکیل دولت آینده در این کشور و بررسی چالشهایی بود که در برابر دستگاه قانون گزاری عراق در آینده وجود خواهد داشت.

کریم همچنین در اظهارات خود در خصوص نشست انتخاب رئیس‌جمهور تاکید کرد که از زمان‌هایی که در قانون اساسی برای موضوع انتخاب رئیس‌جمهور مقرر شده، تجاوز نخواهیم کرد و به دنبال تعیین تکلیف این موضوع در زمان مشخص خواهیم بود.

پارلمان عراق امروز تشکیل جلسه می‌دهد تا موضوع انتخاب رئیس جمهور این کشور را در دستور کار خود قرار دهد. این در حالی است که کشمکش بالایی میان فواد حسین نماینده حزب دموکراتیک و برهم صالح نماینده حزب اتحادیه میهنی این کشور بر سر رسیدن به پست ریاست جمهوری وجود دارد.

همچنین شیخ «هُمام حمودی» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق امروز یکشنبه راس ساعت 17:30 به وقت تهران با «عادل عبدالمهدی» گزینه نخست‌وزیری عراق، دیدار و گفتگو کرد.

منابع عراقی می‌گویند که عادل عبدالمهدی نزدیک‌ترین نامزد به پست نخست‌وزیری این کشور است. ائتلاف‌های الاصلاح مورد حمایت مقتدی صدر و البناء وابسته به هادی العامری و نوری مالکی و  حکمت ملی و الفتح از نامزدی عادل عبدالمهدی برای تشکیل دولت طی روزهای آینده حمایت می‌کنند و به توافقی در این باره رسیده‌اند.

«رائد فهمی» از رهبران ائتلاف سائرون عراق، امروز اعلام کرد که «عادل عبدالمهدی» از گزینه‌های مهم نامزدی نخست‌وزیری چندین شرط برای پذیرش این نامزدی به گروه‌های سیاسی اعلام کرده است.

وی در گفت‌وگوی اختصاصی با «شفق نیوز» عراق، گفت: شروط عبدالمهدی درباره آزادی کاملش در انتخاب اعضای کابینه است. وی از فراکسیون‌های پارلمانی خواسته که نامزدهای پیشنهادی خود برای تصدی هر یک از وزارتخانه‌ها را ارائه دهند اما شخص وی حق انتخاب یکی از آن نامزدها یا رد همه آنها را داشته باشد.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها