بسته کمک نظامی ۳۸ میلیارد دلاری آمریکا به رژیم صهیونیستی اجرایی شد

بسته کمک نظامی ۳۸ میلیارد دلاری آمریکا به رژیم صهیونیستی اجرایی شد
سه شنبه 10 مهر 1397 - 08:06

تفاهمنامه کمک نظامی ۱۰ ساله که در دولت سابق آمریکا با رژیم صهیونیستی امضا شد، با آغاز سال جدید مالی در آمریکا وارد فاز اجرایی شده است.

العالم - آمریکا

با آغاز سال مالی جدید دولت آمریکا بسته کلان کمک‌های نظامی این کشور به رژیم صهیونیستی وارد فاز اجرایی شد و از این پس میزان کمک‌های نظامی سالانه واشنگتن به تل‌آویو به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

شهریور ماه سال ۱۳۹۵ در دولت «باراک اوباما»، آمریکا و رژیم صهیونیستی تفاهمنامه‌ای ۱۰ ساله امضا کردند که بر اساس آن قرار شد از سال ۲۰۱۹، میزان کمک‌های نظامی واشنگتن به تل‌آویو افزایش یافته و به رقم ۳.۸ میلیارد دلار در سال برسد. این رقم پیش از آن، ۳.۲ میلیارد دلار در سال بود. 

روز دوشنبه وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد این بسته که «انعکاسی از تعهد پایدار و مستحکم» واشنگتن به «امنیت اسرائیل» است، اکنون وارد فاز اجرایی شده است.

بر اساس تفاهم امضا شده میان طرفین، رژیم صهیونیستی از این پس می‌تواند سالانه به میزان ۳.۳ میلیارد دلار به هزینه آمریکا، جنگ‌افزارهای آمریکایی خریداری کند. ۵۰۰ میلیون دلار دیگر هم برای همکاری‌های مشترک در زمینه پروژه‌های موشکی تخصیص یافته است.

بیانیه دولت آمریکا رژیم صهیونیستی را «متحدی ارزشمند و توانمند برای ایالات متحده» توصیف کرده و افزوده است: «این تفاهمنامه که در دولت سابق مورد مذاکره قرار گرفته، بازتاب‌دهنده ماهیت دو حزبی این تعهد است.»

وزارت خارجه آمریکا سپس ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرده و این مسئله را اصلی‌ترین تهدید پیش روی رژیم صهیونیستی خوانده است. در پایان این بیانیه آمده است: «ایالات متحده بدون قید و شرط بر حق اسرائیل برای دفاع از خود تأکید می‌کند. این تفاهمنامه نمایشی واقعی است از تعهد ما به ظرفیت اسرائیل برای دفاع از خود با داشتن دست برتر نظامی در برابر تمام رقبای بالقوه منطقه‌ای‌اش.»

با وجود تخصیص این کمک کلان به رژیم صهیونیستی، هفته گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه تل‌آویو در تلاش است تا از مسیر کنگره و دولت آمریکا رقم جداگانه دیگری را هم از واشنگتن دریافت کند. رقم درخواستی اضافه تل‌آویو ۹۰۰ میلیون دلار گزارش شده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها