اردوغان: هیچ‌گاه در سوریه مرتکب اشتباه نشده‌ایم

اردوغان: هیچ‌گاه در سوریه مرتکب اشتباه نشده‌ایم
سه شنبه 10 مهر 1397 - 15:00

رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنرانی در کنگره حزب عدالت و توسعه، درباره مسائل مختلفی از جمله روابط با آمریکا، توافق بر سر ادلب و بحران سوریه صحبت کرد.

العالم - ترکیه

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که گام‌هایی را با همکاری روسیه برای پاکسازی استان «ادلب» از گروه‌های افراطی و تروریستی برمی‌دارند.

اردوغان طی سخنرانی در کنگره حزب عدالت و توسعه در آنکارا گفت: «هر کاری که در سوریه کردیم کاملا درست بود. رکیه هیچ‌وقت اقدام نادرستی در سوریه انجام نداده است و اگر خدا بخواهد از آزمون ادلب نیز سربلند بیرون خواهیم آمد».

به نوشته وبگاه شبکه «سی.ان.ان ترک» وی با اشاره به برداشتن گام‌هایی جهت تقویت پست‌های دیدبانی ترکیه در ادلب، اضافه کرد: «با مردم سوریه به تلاش برای یافتن راهکاری (جهت پایان دادن به بحران) ادامه می‌دهیم، اما با دولت سوریه همکاری نمی‌کنیم».

رئیس‌جمهور ترکیه درباره همکاری با روسیه هم گفت: «روسیه کارهایی که برای ممانعت از عملیات (ارتش سوریه) در ادلب نیاز باشد را انجام می‌دهد و ما نیز تمام اقدامات علیه افراطی‌های تکفیری را انجام می‌دهیم».

اردوغان با انتقاد مجدد از حمایت‌های نظامی آمریکا از شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه، گفت: «کشورهایی که از تروریست‌ها حمایت می‌کنند، تلاش کردند که گذرگاه تروریستی در جنوب مرزهای ما ایجاد کنند... آمریکا از طریق 22 پایگاهی که در سوریه دارد، بیش از 19 هزار تریلی تسلیحات به یگان‌های مدافع خلق (YPG) و نیروهای دموکراتیک سوریه (PYD) ارائه داده است... 3 هزار محموله هوایی شامل تسلیحات، مهمات و ابزارآلات نیز برای آنها ارسال شد».

وی با اشاره به پایان یافتن جنگ نظامی با گروه تروریستی داعش در سوریه، تصریح کرد: «این سلاح‌ها در نهایت به سمت ترکیه نشانه خواهند رفت... آیا ما شریک استراتژیک شما (آمریکا) نیستیم؟ این چه شراکتی است که به دشمنان ما سلاح می‌دهید؟ ما به شمال پول دادیم اما سلاح‌هایی که می‌خواستیم را به ما ندادید».

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه از طریق مذاکره با شکل فعلی و «امپریالیستی» دولت آمریکا نمی‌توان به جایی رسید، ابراز امیدواری کرد که واشنگتن با تغییر رویکرد خود بتواند روابط با آنکارا را دوباره بهبود بخشد.

اردوغان همچنین از برگزاری نشستی در استانبول با حضور سران روسیه، آلمان و فرانسه در ماه‌های اکتبر و نوامبر برای بررسی موضوع سوریه و ادلب خبر داد.

روابط ترکیه با آمریکا طی سال‌های اخیر به خاطر مسائلی مانند حمایت نظامی واشنگتن از شبه‌نظامیان کُرد سوری، عدم استرداد فتح‌الله گولن واعظ اپوزسیون آمریکانشین، تهدید به تحریم به خاطر خرید سامانه‌های پدافند موشکی S-۴۰۰ از روسیه و همچنین بازداشت برانسون، متشنج شده است.

طی یک ماه اخیر و درپی اعمال تحریم از سوی آمریکا علیه دو وزیر ترکیه، ارزش لیر در برابر دلار دستخوش کاهش نسبی شده است تا جایی که اردوغان از مردم ترکیه خواسته دلار، یورو و طلاهای خود را به لیر تبدیل کنند تا دست دولت برای مقابله با بحران بازتر باشد. هم‌اکنون هر 6 لیر ترکیه معادل با یک دلار آمریکا است.

پربیننده ترین خبرها