امریکا نیم میلیون دلار کمک مالی به گرجستان اختصاص داد

امریکا نیم میلیون دلار کمک مالی به گرجستان اختصاص داد
پنج‌شنبه 12 مهر 1397 - 10:05

 وزارت امور خارجه امریکا ،نیم میلیون دلار کمک مالی برای تبلیغات و گسترش ارتباطات استراتژیک به گرجستان اختصاص داد.

العالم-آمریکا

«ماموکا باختادزه» نخست وزیر گرجستان در یک نشست خبری ضمن اعلام این مطلب، گفت : ما با شرکای راهبردی خود برنامه منسجمی برای جلوگیری از تبلیغات تهاجمی کشورهای غیردوست تدوین کرده ایم . 

مناقشه بر سر مناطق جدایی طلب آبخازی و اوستیای جنوبی باعث تشدید تنش در روابط این گرجستان و روسیه و نزدیکی این کشور به امریکا و اتحادیه اروپا شده است. 

وی افزود: بودجه اختصاص یافته از سوی وزارت امور خارجه آمریکا ، صرف مقابله با تبلیغات تهاجمی علیه گرجستان و گسترش ارتباطات استراتژیک کشورمان استفاده خواهد شد . 

به گفته باختادزه، این کمک مالی به مرکز اطلاع رسانی ناتو و مرکز اطلاع رسانی اتحادیه اروپا فعال در گرجستان تحویل می شود و به مطلع ساختن مردم در باره مزایای تقویت ارتباطات گرجستان با نهادهای یوروآتلانتیک کمک خواهد کرد .

روابط دیپلماتیک گرجستان و روسیه از سال 2008 قطع است و بین دو کشور در خصوص مناطق جدایی طلب آبخازی و اوستیای جنوبی جدال لفظی ادامه دارد، از سوی دیگر طی این سال ها گرجستان به امریکا و بلوک غرب نزدیک شده است.

«ماموکا باختادزه» نخست وزیر گرجستان در هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد از روسیه خواست تا نیروهای خود را از سرزمین های گرجستان در مناطق آبخازی و اوستیای جنوبی خارج کند . 
پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 میلادی دو منطقه خودمختار گرجستان از جمله آبخازی و اوستیای جنوبی جدایی خود را از دولت مرکزی تفلیس را اعلام کردند . 

در پی درگیری های نظامی سال 1992 میلادی منطقه جدایی طلب آبخازی بطور کامل از کنترل دولت گرجستان خارج شد . 

همکاری گرجستان با ناتو و مشارکت در عملیات این سازمان نیز از موارد نارضایتی مسکو از دولت تفلیس است که به منجر به تشدید بحران در روابط دو کشور شده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها