جمال خاشقجی کجاست؟

جمال خاشقجی کجاست؟
جمعه 13 مهر 1397 - 12:26

روزنامه واشنگتن پست سرمقاله امروز جمعه 5 اکتبر خود را به موضوع ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار و نویسنده معروف عربستانی اختصاص داده است.

العالم - عربستان

این روزنامه می نویسد جمال خاشقجی که این روزها تمام توجه ها را به خود معطوف کرده است روز سه شنبه به منظور گرفتن اسناد و اوراق روتینی خود وارد کنسولگری عربستان در استانبول شده و به گفته همسرش پس از آن از آنجا خارج نشده است. حال آنکه عربستان مدعی است که وی کنسولگری را ترک کرده اما ترکیه می گوید هیچ شواهد و قراینی دال بر خروج وی از ساختمان کنسولگری مشاهده نشده است.

در سرمقاله این روزنامه آمده است خاشقجی فقط یک روزنامه نگار یا تحلیل گر نیست او در تمام مدت گذشته با شاهان سعودی در ارتباط بوده است و بیش از هر کسی از افکار و کارهای آنها خبر دارد.

انتقادات سال گذشته وی از حکومت سعودی به طور قطع خشم محمد بن سلمان را برانگیخت. بن سلمان سال گذشته  به مقام ولایت عهدی پذرش رسید و بلافاصله سرکوب مخالفان را آغاز کرد؛ روحانیون، وبلاگ نویس ها، روزنامه نگاران و فعالان از حمله کسانی بودند که وی دستور بازداشت آنها را صادر کرد. وی همچنین زنانی را که از حق رانندگی زنان در عربستان دفاع کرده بودند بازداشت کرد حال آنکه در همان حین، این حق به زنان عربستانی داده شد.

این روزنامه می افزاید: پس از انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا خاشقجی بلافاصله در جلسه سخنرانی که در مرکز سیاست خاور نزدیک واشنگتن برگزار شد، اعلام کرد که عربستان نگران به قدرت رسیدن ترامپ بوده است.

این روزنامه با ذکر این موضوع می نویسد: به نظر می رسد این دیدگاه خشم مقامات سعودی را که در تدارک همکاری و کنار آمدن با رئیس جمهور جدید بوده اند، برانگیخته است؛ لذا از خاشقجی خواستند نوشتن و توییت گذاشتن را رها کند.

این روزنامه سپس می نویسد که خاشقجی افراد زیادی را که به خاطر اندیشه هایشان زندانی شده بودند ملاقات کرده بود لذا تصمیم به ترک کشور گرفت. وی در سپتامبر 2017 نوشت: من خانه و خانواده و کارم را ترک کرده و فریاد می زنم. هر کاری غیر از این خیانت به کسانی است که رد زندان به سر می برند. من می توانم حرف بزنم آنهم زمانی که خیلی ها حتی نمی توانند حرف بزنند.

خاشقجی که برای یک ستون از این روزنامه مطلب می نویسد در فوریه نوشت: محدودیت هایی که ولی عهد برای آزادی بیان ایجاد کرده است حتی اکسیژن را از فضای عمومی گرفته است؛ این اکسیژن پیش از این هم کم بود ولی بود.

این روزنامه می نویسد: در ژوئن خاشقجی از طرح ولی عهد برای دادن اجازه رانندگی به زنان تعریف و تمجید کرده و از وی خواسته بود زنان فعال سعودی را هم آزاد کند. در آگوست به سران سعودی هشدار داده بود که باز کردن جبهه با کانادا بر سر موضوع حقوق بشر اشتباه است.

این روزنامه در پایان سرمقاله خود می نویسد: ولی عهد در سراسر آمریکا مژده داده بود که جامعه ای نوین را در عربستان را خواهند دید جامعه ای که خلاف دیدگاه ها و قوانین سنتی و دینی قدیمی این کشور است. وی همچنین خواستار افزایش رفاه و تفریح و سرمایه گذاری خارجی در عربستان شده بود. اگر واقعا چنین بود او می بایست از انتقاد سازنده شهروندانی مثل خاشقجی استقبال کند و تمام تلاش خود را برای تضمین آزادی وی و ادامه فعالیتش به کار می گرفت.

پربیننده ترین خبرها