دیده‌بان حقوق بشر: اثبات ربوده شدن خاشقچی، بحرانی برای بن‌سلمان است

دیده‌بان حقوق بشر: اثبات ربوده شدن خاشقچی، بحرانی برای بن‌سلمان است
جمعه 13 مهر 1397 - 13:05

دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای به ناپدید شدن «جمال خاشقچی» نویسنده و منتقد عربستانی واکنش نشان داد و از آل سعود خواست در این خصوص شفاف‌سازی کند.

العالم - عربستان سعودی

با ناپدید شدن «جمال خاشقچی» نویسنده و منتقد سیاست‌های آل سعود که آخرین بار در کنسولگری عربستان در استانبول حضور یافته، بحرانی دیگر برای ریاض رقم خورده است.

به گزارش شبکه الجزیره، دیده‌بان حقوق بشر نیز با صدور بیانیه‌ای به این مسأله واکنش نشان داد.

در این بیانیه آمده است: اگر عربستان خاشقچی را پنهانی بازداشت کرده ، این اقدام معنای ربایش می‌دهد و عربستان باید ثابت کند که خاشقچی کنسولگری این کشور در استانبول را ترک کرده است.

دیده‌بان حقوق در ادامه افزود:  اثبات ربوده شدن خاشقچی، بحرانی برای حکومت سرکوبگرانه بن سلمان است.

ناپدید شدن «جمال خاشقچی» منتقد و نویسنده عربستانی در شهر استانبول و در حالی که آخرین بار در کنسولگری عربستان در این شهر حضور یافته بود، به بحران جدیدی برای ریاض تبدیل شده است.

نامزد خاشقجی در گفت‌وگو با شبکه تی‌آر‌تی ترکیه گفته است که وی «بعد از ظهر روز سه شنبه برای تکمیل کارهای رسمی ازدواج‌مان وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد، اما پس از خروج همه از کنسولگری، خبری از او نشد، چون از ساختمان خارج نشده است».

دولت ترکیه نیز در این خصوص سفیر عربستان را به حضور طلبیده و از وی توضیح خواسته است.

سعودی‌ها نیز با ادعای اینکه خاشقچی بعد از خروج از کنسولگری ناپدید شده، اعلام کردند که همکاری‌های لازم را با دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی ترکیه برای یافتن وی انجام خواهند داد.

اما «مجتهد» فعال توئیتری سعودی روز گذشته (پنجشنبه) در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که خاشقچی ربوده شده و هم اکنون در عربستان حضور دارد.

نام جمال خاشقجی پیشتر در فهرست افراد بازداشتی تحت تعقیب توسط بن سلمان ولی‌عهد سعودی قرار گرفته بود، لذا برخی از فعالان در صفحه توئیتر خود نوشتند که وی به دستور بن سلمان ربوده شده است.

پربیننده ترین خبرها