سوئیس به سامانه اروپایی جایگزین سوئیفت خواهد پیوست

سوئیس به سامانه اروپایی جایگزین سوئیفت خواهد پیوست
جمعه 13 مهر 1397 - 19:10

سفیر سوئیس در مسکو گفته کشورش با کشورهای دیگر برای ایجاد سامانه‌ای که بتواند جایگزین سامانه «سوئیفت» شود همراه خواهد شد.

 

العالم - اروپا

سفیر سوئیس در مسکو گفته کشورش با کشورهای دیگر برای ایجاد سامانه‌ای که بتواند جایگزین سامانه «سوئیفت» شود همراه خواهد شد. 

«ایوز راسیر»، سفیر سوئیس در مسکو به اسپوتنیک گفت: «در صورتی که اتفاق جدیدی در بخش مالی رخ بدهد، به دقت آن را رصد خواهیم کرد، اما این مسئله‌ای است که باید در اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار گیرد، نه در سوئیس.»

وی اضافه کرد: «اما اگر سامانه پرداختی جدیدی ایجاد شود، تمام کشورها از جمله ما در آن مشارکت خواهیم کرد. چرا این کار را نکنیم.»

«سوئیفت» سرواژه‌ای است که از کنار هم قرار گرفتن حرف اول عبارت «جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی» در زبان انگلیسی ایجاد شده است. 

مقر اصلی این شبکه  که تراکنش‌های مالی جهانی را تسهیل می‌کند در بلژیک قرار دارد، اما اعضای هیئت مدیره آن را مدیران بانک‌های آمریکایی تشکیل می‌دهند. دولت آمریکا بعد از خروج از برجام، فشارها برای قطع دسترسی ایران به این شبکه را تشدید کرده است.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طور یکجانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام کشورش را از این توافق خارج و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روز امضا کرد. 

ترامپ ۱۵ مردادماه فرمانی را برای بازگرداندن اولین بسته تحریم‌ها امضا کرد و دومین بسته قرار است از ۱۳ آبان‌ماه اجرایی شود.

مقام‌های کاخ سفید در روزها و هفته‌های گذشته تهدید کرده‌اند در صورتی که سوئیفت ارتباطش با ایران را قطع نکند دولت آمریکا مقام‌های آن را تحریم خواهد کرد. 

در همین حال، کشورهای اروپایی ادعا کرده‌اند  اتحادیه اروپا به دنبال ایجاد سامانه‌ای شبیه سوئیفت برای حفظ تعاملات تجاری با ایران در راستای حفظ برجام است. 

«هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان چند هفته پیش گفته بود کشورش خواستار ایجاد یک نظام مالی مستقل برای کمک به حفظ برجام بعد از خروج آمریکا از آن است. 

سامانه سوئیفت قبلاً یکبار در سال ۲۰۱۲ تسلیم فشارهای آمریکا روی اروپا شد و با ایران قطع ارتباط کرد. این وضعیت، تا زمان حصول توافق هسته‌ای «برجام» میان ایران و کشورهای ۱+۵ ادامه داشت. 

در پی خروج آمریکا از برجام، «مارک دابوویتز»، مدیر عامل لابی ضد ایرانی «بنیاد دفاع از دموکراسی» (اف‌دی‌دی) که از زمان روی کار آمدن دولت «دونالد ترامپ» به معمار سیاست‌های او علیه ایران تبدیل شده پیشنهاد داده بود سوئیفت برای مجبور کردن اروپایی‌ها به قطع دسترسی ایران مقام‌ها و بانکداران اروپایی را در فهرست تحریم قرار دهد.

بودجه لابی «اف‌دی‌دی» توسط سرمایه‌داران صهیونیست تأمین می‌شود و این گروه ارتباط نزدیکی با حزب «لیکود» رژیم صهیونیستی دارد. در

در بیش از ۱۸ ماهی که از حضور «دونالد ترامپ» در کاخ سفید می‌گذرد، تقریبا سیاستی نبوده که این لابی در قبال ایران پیشنهاد داده باشد و چند ماه بعد به سیاست رسمی او تبدیل نشده باشد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها