فرانسه: تحریم‌های ایران فرصتی برای خودمختاری مالی اروپا از آمریکا است

فرانسه: تحریم‌های ایران فرصتی برای خودمختاری مالی اروپا از آمریکا است
جمعه 13 مهر 1397 - 20:30

وزیر امور دارایی فرانسه روز جمعه، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را فرصتی توصیف کرده که کشورهای اروپایی می‌توانند از آن برای تشکیل نهادهای مستقل مالی استفاده کنند.

العالم- اروپا

 «برونو لی‌مایر»، وزیر امور دارایی فرانسه روز جمعه، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را فرصتی توصیف کرده که کشورهای اروپایی می‌توانند از آن برای تشکیل نهادهای مستقل مالی استفاده کنند.

به نوشته رویترز، «لی‌مایر» که در اجلاسی در اسلووکی صحبت می‌کرد گفت: «من معتقدم که نتیجه بحران ایران، فرصتی برای اروپا خواهد بود تا نهادهای مالی مستقل خودشان را ایجاد کنند تا بتوانیم با هر کسی که می‌خواهیم تجارت کنیم.»

وزیر امور دارایی فرانسه گفت: «قرار نیست واشنگتن تصمیم بگیرد که آیا ما مجاز به تجارت با ایران هستیم یا خیر.»

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طور یکجانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام کشورش را از این توافق خارج کرد. خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌های هسته‌ای که ذیل این توافق رفع شده بودند در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه احیا خواهند شد. 

ترامپ شامگاه دوشنبه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. تصمیم ترامپ با مخالفت‌های زیادی در سراسر جهان رو به شده است و غیر از رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی، جامعه جهانی با آن مخالفت کرده‌اند.  

دولت آمریکا بعد از خروج از برجام کارزاری همه‌جانبه برای اعمال فشار علیه ایران به راه انداخته و در تلاش است کشورهای دیگر را به حمایت از تحریم‌های یکجانبه علیه ملت ایران فرا بخواند. 

اتحادیه اروپا چندی پیش بسته قوانین مسدودساز برای حمایت از ایران و شرکت‌های اروپایی در قبال تحریم‌های آمریکا را ارائه کرد، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که این قوانین در عمل نمی‌تواند مانع از خروج شرکت‌های بزرگ اروپایی از ایران شود.

کمیسیون اروپا نیز اول شهریور ماه اعلام کرد که توافقنامه‌ای به ارزش ۱۸ میلیون یورو متمرکز بر همکاری با بخش خصوصی ایران را به تصویب رسانده است.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، این مصوبه مربوط به توافقی است که دو سال پیش برای همکاری با اروپا صورت گرفته و با بسته پیشنهادی اروپا برای حفظ برجام ارتباطی ندارد. مقامات ایرانی بر ناکافی بودن تحرکات اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای و جبران چالش‌های ناشی از خروج واشنگتن از این توافق تأکید کرده‌اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها