انتقاد سوسیال‌دموکرات‌ها از دولت آلمان به دلیل فروش تسلیحات به سعودی‌ها

انتقاد سوسیال‌دموکرات‌ها از دولت آلمان به دلیل فروش تسلیحات به سعودی‌ها
شنبه 14 مهر 1397 - 12:52

یکی از احزاب حاضر در ائتلاف حاکم آلمان به شدت از اقدام دولت این کشور در زمینه فروش تسلیحات به عربستان انتقاد کرد.

العالم - عربستان سعودی

نشریه آلمانی «اشپیگل» نوشت که سیاستمداران حزب سوسیال دموکرات می‌خواهند که در زمینه توافق دولت آلمان با عربستان در زمینه صادرات تسلیحات، رویکرد تندتری را در پیش بگیرند.

بر طبق اطلاعاتی که این نشریه به دست آورده است، سوسیال‌دموکرات‌ها اقداماتی که به تازگی در زمینه تسهیل صادرات تسلیحات به عربستان انجام شده است را هشدار دهنده ارزیابی کرده‌اند.

«رولف موتسنیش» معاون رئیس فراکسوین سوسیال‌دموکرات در این مورد گفت: «ما شک  داریم که تحویل این تسلیحات، به تائید دولت رسیده باشد.» این مقام آلمانی معتقد است که انعقاد قرارداد با عربستان سعودی، بر خلاف توافق در زمینه توقف صادرات تسلیحات به کشورهایی است که در جنگ یمن مداخله دارند.

«فلورینا پست» یکی دیگر از سیاستمداران حزب سوسیال‌دموکرات است که در این زمینه  موضع‌گیری کرده است.وی گفت: «از دید ما این موضوع به اعتباری مربوط می‌شود که ( بر طبق آن) تا اطلاع ثانوی هیچ سلاحی به عربستان سعودی صادر نخواهد شد.»

سیاستمداران سوسیال‌دموکرات به دو معامله تسلیحاتی اخیر با عربستان اشاره کرده‌اند که دولت به تازگی با صادرات سیستم «کبرا» موافقت کرده است. به وسیله این رادارهای فوق‌پیشرفته، می‌توان موشک‌های شلیک شده را شناسایی و مورد هدف قرار داد.

پیشتر دولت آلمان صادرات هشت فروند قایق گشتی دیگر را تائید کرد این در حالی است که ریاض ده‌ها کشتی فوق‌ پیشرفته به آلمان سفارش داده است و در سالهای آتی به عربستان تحویل خواهند شد.

در مطلبی که برای «آندرا نالز» رئیس فراکسیون سوسیال‌دموکرات نوشته شده آمده است:  «هر گونه مشارکت احتمالی قایق‌های آلمانی در محاصره دریایی علیه یمن که به فاجعه انسانی غیرقابل پذیرشی منتهی می‌شود، نه اخلاقی و نه قابل پذیرش است. بلکه ناقض  قوانین جهانی هم محسوب می‌شود.» و فروش تسلیحات بیشتر به عربستان توجیهی ندارد.

پیشتر خبرگزاری آلمان اعلام کرده بود که این کشور از ماه مارس 87 مجوز صادرات تسلیحات به ائتلاف سعودی صادر کرده است.دیگر کشورهایی که در ائتلاف سعودی شرکت داشتند هم ۲۱.۸ میلیون یورو از آلمان سلاح خریده‌اند در مجموع  در فاصله ۱۴ مارس و ۲۳ سپتامبر ۸۷ مجوز برای فروش تسلیحات به این کشورها صادر شده است.

 چندی پیش اعلام شد که دولت آلمان  صادرات تسلیحات به سه کشور عربی که در جنگ یمن مشارکت دارند را تصویب کرد. شورای امنیت فدرال آلمان در آخرین نشست خود در این زمینه تصمیم‌گیری کرد و با اعطای  چهار سیستم کشف راداری برای قطعات توپخانه‌ای به عربستان سعودی موافقت کرده است. امارات متحده عربی هم ۴۸ کلاهک و ۹۱ هدف‌یاب برای سیستم دفاع هوایی و کشتی‌های جنگی دریافت می‌کند. سهم اردن هم ۳۸۵ قبضه سلاح ضد تانک قابل حمل خواهد بود.

آلمان، بزرگترین شریک تجاری اروپایی عربستان است. افشای معامله‌های تسلیحاتی برلین با ریاض در سال‌های گذشته نیز خبرساز بوده است. حمله ائتلاف سعودی به یمن به بهانه بازگرداندن قدرت به «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن، بیش از سه سال است که آغاز شده و موجب شهادت و زخمی شدن هزاران نفر از مردم این کشور شده است.

امارات متحده عربی،مصر، بحرین، اردن، کویت، مغرب، سنگال و سودان کشورهایی هستند که همراه با عربستان در اقدام نظامی علیه یمن مشارکت دارند. این جنگ به بروز بدترین بحران انسانی در یمن منجر شده است به طوری که ۲۲ میلیون نفر که سه‌چهارم از جمعیت یمن را شامل می‌شوند به کمک‌های امدادی وابسته هستند و هفت میلیون نفر هم غذای کافی ندارند. اپیدمی وبا در این کشور هم موضوعی است که رسانه‌ها به صورت گسترده به آن پرداخته‌اند اما تمامی تلاش‌ها برای برقراری صلح در یمن بی‌فایده بوده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها