یک خبر چند خط تحلیل؛

ارتباط ناپدید شدن خاشقچی و تحقیر ملک سلمان توسط ترامپ

ارتباط ناپدید شدن خاشقچی و تحقیر ملک سلمان توسط ترامپ
شنبه 14 مهر 1397 - 20:34

العالم _ عربستان سعودی

خبر:

علی رغم گذشت چهار روز از ناپدید شدن جمال خاشقچی همچنان دولت سعودی از سرنوشت او اظهار بی اطلاعی میکند

تحلیل:

  • در حالی که سرنوشت منتقدان و مخالفان سعودی به ویژه با ولیعهد شدن بن سلمان جز زندان، شکنجه و حذف فیزیکی نیست، اما ماجرای ناپدید شدن خاشقچی در ترکیه رژیم سعودی را بیش از هر زمان در کانون اتهام قرار داده است. سابقه ناپدید شدن "سعد حریری" برای چند روز در عربستان گمانه دست داشتن سعودی در این زمینه را به دلیل مشابهت تقویت می کند. باید توجه داشت ماجرای خاشقچی تنها یک روز پس از تکمیل اهانت های ترامپ نسبت به ملک سلمان در طی فقط چهار روز صورت پذیرفت.
     
  • صرف نظر از اینکه خاشقچی کشته شده باشد و یا همچنان زنده اما زندانی و تحت نظر در داخل ترکیه یا عربستان باشد، واقعیت ان است که در شرایط جدید بیشترین نفع را از این ماجرا رژیم سعودی می برد چرا که با ناپدید شدن خاشقچی مسیر افکار عمومی از اهانت های بی سابقه ترامپ به ملک سلمان به سمت سرنوشت قاشقچی منحرف شد.
     
  • بن سلمان در مصاحبه بابلومبرگ اگر چه کوشید با عباراتی ملایم مانند اینکه شنیدن انتقاد از دوستان غنیمت است و در عین حال توصیف ترامپ از عمر دو هفته  ای رژیم سلمان دقیق نیست این تحلیل را تقویت می کند که مقامات سعودی نه تنها اصرار دارند همچون گذشته روابط البته خفت بار خود با امریکا را ادامه دهند بلکه می کوشند تا با منحرف کردن توجه و تمرکز این رسانه ها بر این توهین ها هم حاکمیت سلمان را تمدید کنند و هم ضمانت استمرار آن در بن سلمان را تحصیل نمایند.

پربیننده ترین خبرها