تحلیل روز/

پرونده خاشقچی یک متهم اصلی دارد بن سلمان

پرونده خاشقچی یک متهم اصلی دارد بن سلمان
يکشنبه 15 مهر 1397 - 07:26

در حالی که دولت ترکیه از کشته شدن خاشقچی در داخل کنسول گری عربستان خبر میدهد و میگوید گروه اعزامی 15 نفره سعودی این اقدام را انجام داده اند واقعیت ان است که در پرونده ناپدید شدن خاشقچی فقط و فقط یک متهم اصلی وجود دارد و آن شخص بن سلمان است.

العالم _ عربستان سعودی

تاملی در جوانب ناپدید شدن خاشقچی نویسنده و روزنامه نگار منتقد سعودی نشان می دهد که هیچ شخص یا کشوری نمی تواند از ربایش خاشقچی منتفع شود الا بن سلمان.

بررسی کارنامه حیات خاشقچی نشان می دهد این نویسنده سعودی مدت زمانی قابل توجه مورد وثوق و طرف مشورت مقامات سعودی بوده و تنها طی یکسال گذشته و درست پس از روی کار آمدن بن سلمان به عنوان ولیعهد سعودی سیاست ها و نگاه های شاهزاده جوان را برنتافته و در واکنش تن به تبعیدی ناخواسته در خارج از مرزهای سعودی داده و به نقد او همت گماشته است. تاملی در سرنوشت مخالفین و منتقدین بن سلمان اعم از مفتی و تحصیل کرده نشان می دهد که او نیز به سرنوشت مخالفان دچار شده با این تفاوت که شکل تادیب و تعذیب او با ایشان تفاوت هایی دارد، تفاوت هایی که به دلیل حضورش در یک کشور خارجی و از دسترس خارج بودنش اینگونه رقم خورده است. اینک خاشقچی نقطه مشابهتش با سایرین در انتقاد کردن و نقطه تفاوتش با آنها در سرنوشت متفاوتی است که پیدا کرده است.

خاشقچی باید هم سرنوشت با دیگر مخالفین می شد تا همه مردم سعودی به این جمع بندی برسند که سرنوشت مخالفت با سلمان و پسرش سرنوشتی مشابه و از جنس شکنجه، زندان و قتل است و در این میان نظام سلمانی تفاوتی میان هیچ کس حتی دوستان سابقی که امروز به جرگه منتقدین پیوسته اند و به مخالفین کنونی تبدیل شده اند قائل نیست و البته نه در داخل و نه در خارج هیچ منتقد و مخالفی از امنیت و البته آزادی بهره مند نمی باشد در خصوص خاشقچی در طول چند روز گذشته گمانه های مختلفی ارائه شده است.

عربستان بر خروج وی از کنسولگری تاکید دارد در حالی که نسبت به آنچه بعد از خروج بر سراو آمده است اعلام بی اطلاعی می کند. در مقابل دولت ترکیه ابتدا معتقد بود وی همچنان در کنسولگری تحت الحفظ قرار دارد. در همین حال اجازه یافتن پلیس ترکیه برای بررسی موضوع در کنسولگری عربستان نشانگر آن بود که خاشقچی در کنسولگری نیست و در عین حال مساله خارج کردن وی از کنسولگری توسط سعودی ها به شکلی ماهرانه و بدون آنکه اثری مجرمانه برجای بگذارند صورت پذیرفته است. برخی این اطمینان مقامات سعودی را اینگونه تحلیل کرد نه که ایشان به شکلی ماهرانه خاشقچی را یا از دری خارج از کنترل دوربین ها و یا در خودرویی از خودروهای دیپلماتیک از کنسولگری خارج کرده باشند و یا او را در صندوق عقب یکی از خودروها قرار داده و به مقصد بندر یا فرودگاه برده از آنجا به عربستان فرستاده باشند و در آنجا چنانکه روزنامه نگار انگلیسی مدعی شده بود زندانی کرده باشند. در اینجا سناریوی دومی هم مطرح بود و آن اینکه به شیوه پیش گفته خاشقچی از کنسولگری خارج شده باشد اما به جای بندر و یا فرودگاه مجداد به کنسولگری آورده شده و به جوخه اعدام به شیوه سعودی سپرده شده باشد اگر چه به نظر می رسد گذر ایام دیر یا زود سرنوشت این روزنامه نگار ۵۹ ساله منتقد سعودی را کامل تر روشن خواهد کرد اما یک نکته در این ماجرا بسیار قابل تامل است و آن همزمانی مساله ربوده شدن خاشقچی با بالاگرفتن ماجرای اهانت های ترامپ به ملک سلمان و تحقیر مکرر او در هفته گذشته است.

به نظر می رسد کلید خوردن ماجرای ناپدید شدن خاشقچی درست پس از اهانت های ترامپ و تاکید او بر اینکه بدون امریکا حکومت سلمان دو هفته بیشر دوام نخواهد آورد می تواند راز این ماجرا را روشن کند. بر این اساس بن سلمان در سایه این سناریو موفق شد افکارعمومی و تمرکز رسانه ها را از تحقیرهای ترامپ کاملا منحرف کند. تا اینجای کار نقشه بن سلمان به خوبی جواب داده است حالا و از این پس باید منتظر ماند و دید آیا بقیه نقشه نیز با همین ظرافت به پیش خواهد رفت و باید منتظر ماند و دید بن سلمان این بار چگونه توجیهگر این حرکت تروریستی خواهد بود؟ 

ابورضا صالح

پربیننده ترین خبرها