گزارش مشروح از جلسه بررسی CFT در مجلس

گزارش مشروح از جلسه بررسی CFT در مجلس
يکشنبه 15 مهر 1397 - 10:35

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) را به اتفاق آرا تصویب کردند.

العالم _ ایران / سیاسی

جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی آغاز شد. اما پیش از آن جلسه کمیسیون امنیت ملی از حدود ساعت هفت صبح در محل صحن مجلس برای بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) برگزار شد.  این جلسه بنا به درخواست تعدادی از نمایندگان کمیسیون امنیت ملی به ریاست فلاحت پیشه، رییس این کمیسیون که اکثرا از اعضای فراکسیون ولایی بودند، با حضور مسئولانی از وزارتخانه‌های امور خارجه و اطلاعات، اقتصاد، بانک مرکزی و جمعی از صاحبنظران دانشگاهی برای بررسی لایحه CFT و کنوانسیون‌های مرتبط با FATF برگزار شد.

مخالفت مجلس با رای‌گیری علنی برای لایحه CFT

سپس نمایندگان مجلس در ابتدای جلسه علنی وارد بررسی لایحه CFT شدند، بعد از آن‌که اسامی موافقان و مخالفان کلیات این لایحه اعلام شد احمد امیرآبادی، عضو هیات رئیسه مجلس گفت که دو نامه با ۱۷ و ۴۰ امضا به هیات رسیده تا براساس مواد ۱۲۴ و ۱۳۰ آیین نامه، رای گیری درباره این لایحه به صورت علنی باشد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس گفت: طبق این مواد رای گیری با ورقه و آشکار انجام می‌شود.

نمایندگان با ۱۱۷ رای موافق، ۱۱۱ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۶۴ نماینده حاضر در مجلس مخالفت کردند که رای گیری به صورت علنی باشد.

رای گیری به صورت علنی و آشکار بدین صورت است که نمایندگان باید در برگه رای با قید اسم خود رای موافق و یا مخالفاشان نسبت به این لایحه را اعلام کنند.

تشریح نحوه بررسی کلیات لایحه CFT در مجلس

بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم( CFT ) یکبار به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شد که امروز  مجددا در مجلس بررسی می‌شود. در بررسی کلیات لایحه دو مخالف و دو موافق هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه صحبت می‌کنند بعد از آن ۱۵ دقیقه زمان ارائه گزارش کمیسیون امنیت ملی است در نهایت هم نماینده دولت ۱۵ دقیقه زمان برای صحبت دارد.


دهقانی نقندر در صحن علنی: بخشی از بحران‌های اقتصادی برخاسته از اجرای تعهدات FATF است

محمد دهقانی نقندر در نشست علنی امروز (یکشنبه 15 مهر ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم گفت: هم اکنون کشورمان در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد و تمام ملت و همچنین مسئولان به این مهم آگاه هستند.

نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها علیرغم همه وعده‌ها و البته خوشبینی‌های داخل کشور تمام توان خود را برای اعمال فشار اقتصادی به ملت گذاشته‌اند، اظهار کرد: در واقع آنها می خواهند ملت را به ستوه بیاورند تا جمهوری اسلامی از این طریق آسیب ببیند؛ از این رو آیا در چنین شرایطی باید شاگرد خوب کلاس باشیم و به حرف آنها گوش کنیم.

وی با اشاره به اینکه از زمان ابتدای انقلاب و جنگ تحمیلی تاکنون کشورمان تحریم بوده است، ادامه داد: در آن زمان نیز به صورت غیررسمی اسلحه به کشور وارد می‌شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: باید یادآور شد در سال 90- 91 کشورمان همزمان با تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت مواجه بود اما به صورت غیررسمی فعالیت می‌کردیم و الزامات FATF که اکنون دیکته شده است را پایبند نبودیم.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بر این اساس میلیاردها دلار نفت فروخته شد و ارز آن به کشور وارد شد، افزود: این مهم در حالی است که از سال 95 افرادی که الزامات FATF را پذیرفتند قبل از تصویب آن شروع به اجرایی کردن تعهدات کردند؛ بر این اساس این الزامات موجب شد در زمینه اقتصادی دچار مشکل شویم.

دهقانی نقندر با اشاره به اینکه مسئولان طی دو سال گذشته برای اینکه ثابت کنند کاملاً تعهدات FATF را اجرایی می‌کنند اجازه ورود ارز به کشور را ندادند، گفت: بنابراین باید اذعان کرد علت اینکه دلار به قیمت 19 هزار تومان افزایش یافت، اجرای الزامات FATF توسط دولت است.

نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بخشی از بحران‌های اقتصادی برخاسته از اجرای تعهدات FATF است، اظهار کرد: در شرایط جنگی نباید اطلاعات اقتصادی را در اختیار دشمن قرار دهیم؛ برخی صحبت از موضوع حزب‌الله، سپاه و غیره می‌کنند که البته اهمیت دارد اما مباحث فرعی است؛ اصل جمهوری اسلامی است.

وی افزود: شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در جلسه‌ای واردات دلار را آزاد کرد و بر این اساس مشاهده شد که دلالان دلارهای خریداری شده را عرضه کردند و قیمت ارز کاهش یافت از این رو با اجرای الزامات می‌خواهند کشور را در تنگنا قرار دهند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تأکید بر اینکه اجرای الزمات FATF در داخل کشور سبب شده افرادی توسط آمریکا تحریم شوند، تصریح کرد: بر این اساس بانکی در داخل کشور حتی اجازه نداده این افراد حساب معمولی داشته باشند و به آنها گفته شده در این صورت بانک هم تحریم خواهد شد؛ حتی یکی از بانک‌ها دستور‌العملی صادر کرده مبنی بر اینکه افراد مورد تحریم واقع شده از سوی آمریکا نمی‌توانند در این بانک حساب داشته باشند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در شرایط جنگی باید تحریم را دور بزنیم نه اینکه هر چه گفتند عمل کنیم، گفت: مسئولان زمانی اعلام کردند با برجام به یکباره همه تحریم‌ها برطرف می‌شود اما این مهم محقق نشد و صرفا کشور معطل ماند از این رو چنین اتفاقی نیز در مواجهه با الزامات FATF وجود خواهد داشت.

دهقانی نقندر با اشاره به اینکه 37 مورد از الزامات FATF توسط دولت اجرایی شده و 3 مورد آن نیز در مجلس تصویب شده است، افزود: مذاکره این نیست که هر آنچه غربی‌ها گفتند اجرایی کنیم بلکه باید به آنها گفته شود 40 مورد از تعهدات اجرایی شده است لذا آیا تعهد می‌دهند با تصویب لایحه CFTکشورمان از لیست سیاه بیرون بیاید؟

نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پس از قبول 41 تعهد تازه گام‌های بعدی و تعهدات جدید نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت، افزود: نباید برای مذاکره افراد دست چندم اعزام شوند بلکه باید سطح دیپلماسی را افزایش داده و قوی‌تر باشیم.

وی با اشاره به اینکه دادن اطلاعات در جنگ اقتصادی به دشمنان خیانت محسوب می‌شود، تصریح کرد: بر این اساس تصویب لایحه مذکور با تدبیر منطبق نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: در سال 94 قانون مرتبط با قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم تصویب شد اما بر اساس یکی از الزامات چهل و یک گانه FATF خواسته شد تبصره‌ای از آن حذف شود، در این تبصره آمده بود: سازمان‌های آزادی بخش و گروه‌هایی که علیه نژادپرستی مبارزه می‌کنند از این قانون مستثنی هستند.

دهقانی نقندر گفت: آنهایی که علیه اشغالگری اقدام می‌کنند تروریسم نیستند اما بر اساس نکته مذکور دولت در سال 95 تعهد کرد که تبصره مذکور را حذف کند که البته این مهم در جای دیگری ذکر شد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اینکه عربستان عضو ناظر FATF است و چندی دیگر اسرائیل و سعودی به عضو دائم این مجموعه اضافه می‌شوند، گفت: بر این اساس آیا آنها اجازه می‌دهند که از لیست سیاه خارج شویم؛ کسی تردید ندارد که عربستان در رأس تروریسم قرار دارد از این رو تأکید بر اینکه این لایحه به شفافیت کمک می‌کند ساده‌لوحی است.


نعمتی در موافقت با الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم مطرح کرد:

بابک زنجانی های جدید باعدم پذیرش CFT / اطلاعات محرمانه کشور به هیچ کسی داده نخواهد شد

در نشست علنی امروز (یکشنبه 15 مهرماه) در جریان بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم به عنوان موافق، این لایحه گفت: منافع ملی کشور ایجاب می کند که در شرایط کنونی بهانه دست دشمن داده نشود و در شرایط کنونی دشمنان ایران دنبال بهانه هستند، چرا باید این بهانه به دست آنها داده شود.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدم عضویت ایران در CFT یعنی دادن بهانه جدی به دست صهیونیست ها و آمریکایی ها افزود: ایران سال ها هزینه مبارزه با تروریسم را پرداخت کرده و بسیاری از جوانان ایران بر اثر حوادث تروریستی به شهادت رسیده اند و خون بسیاری از آنها هنوز خشک نشده است، بنابراین ما که هزینه مبارزه با تروریسم را پرداخته ایم چرا نباید لایحه الحاق به مقابله با تامین مالی تروریسم را تصویب کنیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشورهایی که در شرایط تحریمی به ایران کمک کرده اند، امروز به مسئولان نظام اعلام می کنند که اگر عضویت در CFT توسط ایران پذیرفته نشود، نمی توانند یک سِنت مبادله پولی با کشورمان داشته باشند، ادامه داد: در شرایط کنونی بسیاری از افراد از مراجع تقلید هزینه می کنند، اما همه این موضوع را می دانیم که مراجع تقلید سوالاتی را که ما از آنها مطرح می کنیم را پاسخ می دهند نه این موضوع که برخی دوستان القا می کنند که باید در این موضوع تصمیم به گونه ای دیگر اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه برخی می گویند که با پیوستن ایران به CFT اطلاعات کشور افشا می شود، اظهار داشت: چه اطلاعاتی از کشور افشا می شود؟ مگر ما تاکنون یک دینار به تروریست ها کمک کرده ایم که نگران افشای اطلاعات باشیم.

نعمتی با تاکید بر اینکه تنها 4 گروه از سوی سازمان ملل به عنوان گروه تروریستی شناخته شده اند، بیان کرد: این 4 گروه شامل القاعده، طالبان، داعش و جبهه النصره می شوند و مابقی موضوعات که مطرح می شود در اما و اگر است، بنابراین چرا باید برای اینکه محتمل است در آینده بمیرد، امروز خودکشی کند؟

وی با بیان اینکه ایران برای خود پیوستن به کنوانسیون CFT شرط ایجابی گذاشته است، تصریح کرد: ایران معتقد است که نباید به تروریست ها کمک مالی شود، اما ممکن است یک کشور برای ما حق تحفظ لحاظ کند که این موضوع بین دو کشور بوده و اگر کشوری به شروط ما ایرادی داشته باشد می تواند حق تحفظ را مطرح کند، اما آیا دادگاه صالحه ای وجود دارد که این اختلافات بین دو کشور را رفع کند؟ خیر، چنین دادگاهی وجود ندارد. بنابراین چرا باید با عدم پذیرش CFT برای دیگران حق تحفظ ایجاد کنیم؟

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: بیش از 188 کشور عضویت در CFT را پذیرفته اند و ما نباید بهانه را برای دیگران ایجاد کنیم.

نعمتی با انتقاد از افرادی که مطرح می کنند برجام هیچ نفعی برای کشور نداشت، افزود: حداقل نفع برجام این بود که تمامی کشورهایی که در گذشته علیه ایران موضع گرفته بودند، هم اکنون در کنار ایران هستند و 4 قطعنامه سنگین که علیه ایران اعمال شده بود، امروز بلااثر است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه ایران در گذشته نمِی توانست کوچکترین مذاکره ای با کشورهای دوست داشته باشد، ادامه داد: امروز ببینید چه کشورهایی به دنبال ارتباط و مذاکره با ایران هستند که نمونه آن را می توان در سفر رئیس جمهور در نیویورک جستجو کرد.

وی با اشاره به اینکه مفاد کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در سال 2001 از سوی سازمان ملل پذیرفته شده و برای تمامی کشورها لازم الاجرا است، تصریح کرد: ایران در حال حاضر در شرایط تعلیقی است و پس از ایران فقط کره شمالی در لیست سیاه CFT است.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اطلاعات محرمانه کشور به هیچ کسی داده نخواهد شد، افزود: حق شرط، حق حاکمیتی هر کشوری است و اگر کشوری در این زمینه اعتراض داشته باشد، طرف ایران همان کشوری است که اعتراض کرده و نه تمامی اعضای کنوانسیون و قانون اساسی هر کشوری برای آن کشور محترم است.

وی با تاکید بر اینکه سخت ترین بخش کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم، موضوع حل و فصل اجمالی اختلافات است ادامه داد: ایران از ابتدای انقلاب تاکنون با خون ده ها هزار نفر هزینه مقابله با تروریسم را پرداخته است، بنابراین چرا می خواهیم به دنیا اینگونه القا کنیم که حامی تروریسم هستیم؟

نعمتی تاکید کرد: اگر مقام معظم رهبری هم اکنون دستوری مبنی بر عدم تصویب CFT صادر کنند، قطعاً به این لایحه رأی نمی دهم، اما ارتباط مجلس با دفتر رهبری، رئیس مجلس است نه اینکه هر نهادی در هر موضوعی از رهبری خرج کند.

وی با بیان اینکه قرار نیست مردم همانند گذشته در بدترین شرایط مالی و اقتصادی زندگی کنند، خطاب به محمد دهقان افزود: شما که در شهرستان حوزه انتخابیه خود با هزاران مشکل مواجهید، آیا بخشی از این مشکلات به موضوع عدم تصویب FATF مرتبط نیست؟

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همین امروز نمی توانیم نفتی را که صادر می کنیم، پول آن را به داخل کشور وارد کنیم، تصریح کرد: اگر مبادلات مادی خارج از CFT انجام شود، باید بپذیریم که بابک زنجانی های جدیدی ایجاد شود و پول کشور را به حراج بگذاریم.


نقوی حسینی در مخالفت با لایحه CFT:

پذیرفتن CFT برگشت به عقب و صرف نظر از ادعاهای انقلابی است

 سید حسین نقوی حسینی در نشست علنی امروز (یکشنبه 15 مهر ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با "لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم" با بیان اینکه امروز مجلس در آستانه تصمیم مهمی است، گفت: این تصمیم در مورد منافع ملی جمهوری اسلامی و راهبردهای آینده کشور است، مجلس باید امروز تصمیم مهمی بگیرد، امروز بحث عضویت در کنوانسیونی است که مقام معظم رهبری مختصات آن را فرمودند. مجلس باید امروز تصمیم بگیرد که عضو این کنوانسیون بشود یا نشود.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر امور خارجه که در صحن علنی حضور داشت، افزود: بحث ما منافع ملی کشور است و دعوای گروهی و جناحی نداریم، آرزوی ما موفقیت دولت است اما باید به شبهات و سوالات پاسخ داده شود، فریبکاری نباید باشد و منطقی و آرام باید پیش برویم و بحث‌ها باید شفاف باشد.

وی ادامه داد: آیا مشکلات ما با عضویت در این کنوانسیون حل می‌شود، موسسات مالی و پولی غرب با ما همکاری نکردند و نمی‌کنند، برای حل این مشکل تلاش کردیم اما حل نشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم خطاب به نمایندگانی که در موافقت با این لایحه صحبت کردند، یادآور شد: چرا مردم را می‌ترسانید، چرا می‌گویید اگر عضو این کنوانسیون نشوید پروژه‌های آنها در شهرستان‌ها حل نمی‌شود، چرا پشت تریبون می‌گویید مشکلات پولی و مالی مردم حل نمی‌شود و مردم گرسنه می‌مانند.

نقوی حسینی با تأکید بر اینکه علت همه گرفتاری‌های امروز کشور برجام است، تصریح کرد: یادتان است پشت همین تریبون اعلام کردید اگر برجام تصویب شود آب آشامیدنی حل می‌شود، اشتغال جوانان و مشکلات مالی و پولی حل می‌شود، متأسفانه این مجلس 20 دقیقه برجام را تصویب کرد و هنوز مورد اتهام ملت است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با یادآوری ملاقات نمایندگان با مقام معظم رهبری گفت: معظم له صریح و روشن نظر خود را در مورد این لایحه بیان فرمودند مگر در این ایام چند کنوانسیون در دستور کار مجلس قرار داشت.

وی خطاب به دکتر لاریجانی با بیان اینکه طی این مدت جلسات مختلفی تشکیل دادید تا FATF تصویب شود، تصریح کرد: چرا شما بعد از بیانات مقام معظم رهبری حتی یک جلسه تشکیل ندادید، ما برای اینکه در چنین کنوانسیون‌هایی عضو نشویم، باید چه اقداماتی انجام دهیم، چطور شما روسای کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها را دعوت کردید اما حتی یک جلسه در مورد بیانات مقام معظم رهبری تشکیل نداید، فراکسیون ولایی در جلسه شما شرکت نکرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از اینکه برجام مشکلات مالی و پولی را حل نکرد، گفت: مجلس 3 لایحه دولت را تصویب کرد، چه مشکلاتی از کشور حل شد. مشکل ما FATF نیست، هیچ کدام از کشورها از ما نفت نمی‌خرند، باید با مردم روراست باشیم.

نقوی حسینی خطاب به رئیس جمهور با بیان اینکه شما باید تضمین بدهید اگر عضو این کنوانسیون شویم مشکلات پولی و بانکی‌مان حل می‌شود، تصریح کرد: ما به عنوان نماینده مجلس و عضوی از مردم منافع ملی و دیپلماسی را درک می‌کنیم، بند به بند این کنوانسیون را مطالعه کردم و حتی دولت خود آگاه است که این لایحه خطرناک است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان گفت: ما جمهوری اسلامی هستیم و عراق و سوریه نیستیم، عضو این کنوانسیون شدن یعنی برگشت به عقب و این کنوانسیون تأکید می‌کند باید از ادعاهایی انقلابی صرف نظر کنیم. یک بار بگذارید این مجلس به شما افتخار کند.

گفتنی است دکتر لاریجانی در پاسخ به اظهارات نقوی حسینی در مورد تصویب برجام گفت: تصویب این لایحه 4 ساعت زمان برد و اظهارات شما خلاف است.


 

پربیننده ترین خبرها