در رقابت با عربستان برای چپاول سرمایه‌های یمن

امارات کنترل مناطق نفتی و استراتژیک «شبوة» یمن را به دست گرفت

امارات کنترل مناطق نفتی و استراتژیک «شبوة» یمن را به دست گرفت
يکشنبه 15 مهر 1397 - 14:28

شبه‌نظامیان تحت فرمان امارات در استان «شبوة» یمن با بیرون راندن نیروهای دولت مستعفی این کشور، کنترل بندر نفتی و سایر مناطق استراتژیک این استان را به دست گرفتند.

العالم- یمن

در راستای سبقت عربستان و امارات از یکدیگر در یمن برای رسیدن به اهداف توسعه‌طلبانه و قدرت‌طلبانه در یمن، شبه‌نظامیان وابسته به امارات در استان «شبوة»، با بیرون کردن نیروهای تحت فرمان رئیس‌جمهور مستعفی یمن، کنترل مقرهای استراتژیک و نفتی در این استان را به دست گرفتند.

پایگاه خبری «المشهد الیمنی الاول» به نقل از منابع آگاه محلی در استان «شبوة» یمن نوشت که  شبه‌نظامیان وابسته به امارات موسوم به «النخبة الشبوانیه»؛ دیروز کنترل برخی از مناطق استراتژیک در جنوب این استان را به دست گرفتند و این اقدام پس از طرد نیروهای وابسته به «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن صورت گرفت.

به گفته یک منبع آگاه محلی، شبه‌نظامیان وابسته به امارات در محور «بلحاف» به سرکردگی «خالد السلیمانی»  پس از طرد نیروهای دولت مستعفی یمن به سرکردگی «خالد العظمی»، به طور کامل، کنترل یک پایگاه نظامی و بندر «البیضاء» و مناطق «بیر علی» و «النشیمة» را در دست گرفتند.

وی افزود که نیروهای تحت فرمان خالد العظمی بدون هیچ مقاومتی از این مقرها عقب‌نشینی کردند. پس از این پیشروی نیروهای تحت فرمان امارات، فرماندهی این نیروها به تمامی مزدوران اماراتی حاضر در استان شبوة دستور داد که به هیچ وجه با خالد العظمی که فرمانده نیروهای حمایت از بلحاف به شمار می‌رفت، تعاملی نداشته باشند زیرا وی از پستش برکنار شده است.

پیش از آغاز درگیری میان نیروهای امارات و نیروهای هادی، العظمی کنترل کامل این بندر را در دست داشت. این درگیری پس از آن روی داد که شورای انتقالی جنوب یمن که تحت حمایت و فرمان امارات است سوم اکتبر جاری اعلام کرد که خواستار طرد نیروهای هادی از جنوب و به دست گرفتن کنترل کلیه نهادهای تحت کنترل دولت مستعفی در جنوب یمن است.

ناظران سیاسی بر این باورند که این اقدام در چارچوب منازعات میان عربستان و امارات و سبقت آنها برای سیطره یافتن بر مناطق استراتژیک و منابع نفتی و گازی در استانهای جنوبی می‌گنجد. امارات بر روی سرمایه‌های استان شبوة دست گذاشته است و عربستان نیز مشغول استان المهرة و اجرای پروژه بندر نفتی‌اش در این استان است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها