تحلیل روز/

تصویب "CFT"؛ جلوه ای دیگر از شفافیت و دموکراسی در ایران

تصویب
يکشنبه 15 مهر 1397 - 18:22

مجلس شورای جمهوری اسلامی ایران لایحۀ الحاق دولت ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم موسوم به «CFT» را تصویب کرد.

العالم _ ایران / سیاسی

 این لایحه با ۱۴۳ رای موافق، ۱۲۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع 271 نماینده حاضر در مجلس تصویب شد.  لایحه «CFT»  شامل یک مقدمه، ۲۸ ماده و یک پیوست است که جمهوری اسلامی ایران الحاق به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم را با شروطی پذیرفت.  با این مصوبه، تعهدات حقوقی چهارگانه جمهوری اسلامی ایران  به استانداردهای مالی و بانکی FATF تکمیل شدند.

  در جریان برررسی این لایحه دو نماینده در موافقت و دو نماینده در مخالفت با این لایحه صحبت کردند. مجلس همچنین پیش از جلسه علنی در نشست دو ساعته غیرعلنی این لایحه را مورد بررسی قرار داده بود. در چهار ماه گذشته جدال زیادی میان موافقان و مخالفان لایحه  الحاق دولت ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم در مجلس شورای اسلامی و فضای رسانه ای کشور وجود داشت . همین مسئله حساسیت زیادی در جامعه به مذاکرات مجلس و نتیجه رای گیری درباره این لایحه ایجاد کرده بود. مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه روز پر تنشی داشت . تنشی که نمایش و جلوه ای از دموکراسی و شفافیت در ایران در فرایند تصمیم گیری بود.

مخالفان پیوستن به ((FATF معتقدند که با پیوستن جمهوری اسلامی ایران به گروه ویژه اقدام مالی منافع و امنیت ملی کشور به مخاطره می افتد و بسیاری از اطلاعات به دست دشمنان می افتد . مخالفان پیوستن به ((FATF بر این نکته تاکید دارند که پیوستن به این معاهده موجب می شود جمهوری اسلامی ایران بیشتر تحت تاثیر فشار تحریمی آمریکا قرار می گیرد. اما موافقان ((FATF روی منافع اقتصادی پیوستن به این معاهده تاکید می کنند و اینکه نپیوستن به((FATF چه خطراتی برای اقتصاد ایران و مراودات مالی بین المللی در شرایط تحریم می تواند داشته باشد.

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه به عنوان نماینده دولت پس از سخنرانی نمایندگان موافق و مخالف پیوستن به گروه اقدام ویژه مالی ((FATF در دفاع از این  لایحه سخنرانی کرد. دکتر ظریف گفت : "شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه آن ساعت ها برای بررسی لوایح چهارگانه زمان گذاشت. علاوه بر این که دوستان در مجلس و کمیسیون ها و در دولت زمان زیادی را برای بررسی گذاشتیم. شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه آن موارد مختلف کنوانسیون را بررسی کرد و برای جلوگیری از احتمال هرگونه ضرری از این کنوانسیون حق شرط‌هایی قائل شد که بسیار مهم است".  همانطور  که محمد جواد ظریف گفته اند تلاش شده است در لایحه مصوب مجلس با تبصره هایی که گذاشته شده نگرانیهایی که مخالفان پیوستن به ((FATF دارند رفع بشود . وزیر خارجه بر این نکته تاکید کرد که با پیوستن به ((FATF بخشی دیگری از بهانه های آمریکا برای اعمال تحریمها به جمهوری اسلامی ایران گرفته می شود و راه برای همکاریهای گسترده تر با اروپا و خارج کردن دلار از مبادلات مالی فراهم می شود. وزیر خارجه تاکید کرد : "نه بنده و نه آقای رئیس جمهور نمی‌توانیم تضمین دهیم که با پیوستن به لایحه عدم حمایت مالی از تروریسم مشکلات ما حل خواهد شد. اما می‌توانیم تضمین دهیم با نپیوستن به این لایحه آمریکا بهانه مهمی را برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد." البته فرآیند بررسی و تصویب لایحۀ الحاق دولت ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم «CFT» پایان نیافته است  این لایحه به شورای نگهبان می رود . اگر شورای نگهبان با مصوبه مجلس مخالفت کند مجمع تشخیص مصلحت نظام رای نهایی را در باره این لایحه صادر خواهد کرد.

مرتضی مکی

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها