یک خبر چند خط تحلیل؛

سناریوی جدید ائتلاف برای جدایی میان مردم و حکومت در یمن

سناریوی جدید ائتلاف برای جدایی میان مردم و حکومت در یمن
دوشنبه 16 مهر 1397 - 21:09

العالم _ یمن

خبر:

  • فرمانده ائتلاف یمن دوشنبه مدعی شد انصارالله مانع از رسیدن نفت و مواد غذایی از الحدیده به سایر مناطق یمن می شود. وی ادعا کرد حکومت یمن مانع از تخلیه کشتی های حامل سوخت و نفت در الحدیده می شود.


تحلیل:

  • در حالی که پس از ماهها حمله و تجاوز نیروهای ائتلاف، رویای به شکست کشاندن مبارزان یمنی در جبهه الحدیده ناکام ماند هر روز بهانه ای جدید و شایعه ای نو در بستر افکار عمومی جهانی از سوی امارات و سعودی راه اندازی و تقویت می شود. در اولین گام و در از چند ماه  گذشته عربستان و امارات کوشیدند تا با دریافت مالیات از کشتی های عازم یمن دایره محاصره را بر یمنی ها تنگ تر از هر زمان بکنند. ائتلاف در این مرحله برای هر کشتی حامل سوخت و مواد غذایی 50 هزار دلار مالیات وضع کرد. متعاقب این سناریو امارات و سعودی تصمیم گرفتند مانع از ترخیص کشتی های حامل سوخت به مقصد الحدیده شوند که البته به زودی همچون سناریوی قبل ناکام شد. ائتلاف با این هدف به مساله جلوگیری از ارسال سوخت به الحدیده مبادرت کرد که با ایجاد بازار سیاه سوخت مراتب نارضایتی مردم را به زعم خود تشدید کند و مانع از همراهی و پشتیبانی آنان از رزمندگان وفادار به انصارالله شود.
     
  • دولت یمن در شرایط کنونی ضمن تکذیب این ادعا، از بروز پاره ای تاخیرها در تخلیه کشتیها در الحدیده سخن گفته و علت این تاخیر را هدف قرار گرفتن اسکله های بندرالحدیده از ناحیه نیروهای ائتلاف بیان کرده است.
     
  • در شرایط کنونی و در پی شکست های مکرر ائتلاف در میدان های نبرد به نظر میرسد امارات و سعودی در کنار چشم داشتن به مذاکراتی که بناست در ماه اینده برگزار شود، نسبت به اثربخشی رویکردهایی معطوف به جنگ روانی به عنوان اخرین دست آویز خروج با عزت از معرکه یمن دل بسته اند. بر این اساس به نظر می رسد ماجرای عدم تخلیه کشتی ها اخرین حلقه از حلقات این جنگ روانی نباشد و در قالب اشکال مختلف و جدیدی در روزهای آینده این جنگ روانی ادامه پیدا کند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها