تشدید تلاش‌های اروپا برای مستثنی کردن سوئیفت از تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران

تشدید تلاش‌های اروپا برای مستثنی کردن سوئیفت از تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران
سه شنبه 17 مهر 1397 - 08:35

وزرای دارایی اتحادیه اروپا می‌کوشند در نشست هفته جاریِ صندوق بین‌المللی پول در بالی و در ملاقات با وزیر خزانه‌داری آمریکا، دولت ترامپ را قانع کنند دسترسی ایران را به سامانه سوئیفت قطع نکند.

العالم _ اروپا

به گزارش العالم به نقل از فایننشال تایمز، وزرای دارایی اتحادیه اروپا می‌کوشند در نشست هفته جاریِ صندوق بین‌المللی پول در بالی و در ملاقات با "استیون منوچین" وزیر خزانه‌داری آمریکا، دولت ترامپ را قانع کنند دسترسی ایران را به سامانه سوئیفت قطع نکند.

فرانسه، آلمان و انگلیس که در سال 2015 توافق هسته‌ای را با ایران امضا کردند، ناخرسند خود را از ناکامی‌شان در قانع کردن دولت ترامپ در مستثنی کردن "جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی" (سوئیفت) از تحریم‌های ایران اعلام کرده اند.

قرار است دولت ترامپ از 5 نوامبر تحریم‌های شدیدی را بر ضد ایران وضع کند که تحریم‌های ثانویه مالی را نیز بر ضد بانک مرکزی ایران و چندین نهاد مالی دیگر شامل می‌شوند.

یک دیپلمات اروپایی که از ملاقات وزرای دارایی کشورهای اتحادیه اروپا و وزیر خزانه‌داری آمریکا درباره تحریم سوئیفت خبر داده است در این خصوص می‌گوید: "پرسش ما این است که چرا باید خودمان را به زحمت بی‌اندازیم و سیم‌های برق یک ساختمان را نابود کنیم؛ آن هم در شرایطی که می‌توانید چراغ را خاموش کنید؟ اگر می‌توانید یک بانک را برای تحریم شدن انتخاب کنید، نیازی به وادار کردن سوئیفت به قطع روابطش با ایران وجود ندارد."

به گفته یکی دیگر از مقامات اروپایی که در این حوزه صاحب‌نظر است، اختلاف نظرها در خصوص سوئیفت می‌تواند به یکی از منازعات اصلی میان اروپا و آمریکا بدل شود. وی در این خصوص می‌گوید: "ما این موضوع را با دولت آمریکا در میان گذاشتیم اما آن‌ها همه مسیرها را مسدود کردند و استدلال ما را نشنیدند."

دولت ترامپ هنوز درباره چگونگی برخورد با بانک‌های ایران تصمیمی اتخاذ نکرده است. اما عده زیادی بر این باورند که آمریکا احتمالاً تحریم‌ها را بر ضد بانک مرکزی ایران بار دیگر اعمال خواهد کرد و ارتباط آن را با سوئیفت قطع خواهد کرد.

حامیان سوئیفت نگرانند که این نهاد بین‌المللی -- با 25 عضو هیئت مدیره خود که 2 بانکدار آمریکایی از بانک‌های آمریکایی سیتی و جی‌پی مورگان را شامل می‌شود -- نتواند به طور همزمان از قوانین آمریکا، اروپا و بلژیک تبعیت کند؛ به‌خصوص اگر آن‌ها قوانینی متضاد را وضع کنند. مقامات ارشد سوئیفت هفته گذشته در واشینگتن با مقامات دولت آمریکا دیدار کردند.

برخی از مقامات و افراد آگاه معتقدند وزیر خزانه‌داری آمریکا مایل است برای حفظ منافع واشینگتن در سوئیفت -- که بیش از 11 هزار بانک را در بیش از 200 منطقه جهان به یکدیگر متصل می‌کند -- از قطع دسترسی ایران به سوئیفت جلوگیری کند. اما تندروها در دولت آمریکا و کنگره می‌کوشند در روزهای منتهی به 5 نوامبر، دسترسی ایران را به سوئیفت به طور کامل قطع کنند.

 

پربیننده ترین خبرها