الوطن سوریه خبر داد

دیکته‌های آمریکا بر اردن عامل عدم بازگشایی گذرگاه مرزی «نصیب» است

دیکته‌های آمریکا بر اردن عامل عدم بازگشایی گذرگاه مرزی «نصیب» است
سه شنبه 17 مهر 1397 - 09:32

منابع آگاه اعلام کردند که آمریکا در پی کسب دستاوردهای سیاسی در سوریه است و بر اردن فشار وارد می‌کند که تا زمان تحقق این دستاوردها نباید گذرگاه مرزی نصیب باز شود.

العالم - آمریکا

بازگشایی گذرگاه مرزی «نصیب» بین اردن و سوریه در جنوب این کشور همچنان وضعیت مشخصی ندارد و علیرغم اعلام وزارت حمل و نقل سوریه مبنی بر بازگشایی آن، ولی همچنان بسته است.

در این میان اردن در تلاش است که دمشق را علت تأخیر در بازگشایی این گذرگاه معرفی کند؛ به گونه‌ای که «ولید المصری» وزیر حمل و نقل اردن یکشنبه هفته جاری مدعی شد که «کمبود برخی از تجهیزات لجستیکی از طرف سوریه مانع از بازگشایی این گذرگاه مرزی شد».

«جماله غنیمات» سخنگوی دولت اردن نیز با بیان اینکه «امان» تاریخ مشخصی برای بازگشایی نصیب تعیین نکرده است، ادعا کرد که «بازگشایی مرزها مستلزم زیر ساخت و معیارهای فنی است که باید فراهم شود».

در همین راستا، منابع آگاه به روزنامه الوطن اعلام کردند که اردن با تحریک آمریکا در بازگشایی نصیب این  دست و آن دست می‌کند و در تلاش است که در این زمینه دولت سوریه را مقصر جلوه دهد.

این منابع تأکید کردند که نصیب یک شریان اقتصادی برای اردن است و این کشور خواستار از سرگیری فعالیت آن است، «ولی نمی‌تواند با دیکته‌هایی که واشنگتن بر آن تحمیل می‌کند، مخالفت کند»؛ دیکته‌هایی که آمریکا از رهگذر آن خواستار دستاوردهایی در سوریه است که دمشق نمی‌پذیرد در ازای تحقق این دستاوردها، این گذرگاه باز شود.

گذرگاه «نصیب-جابر» از سال 2015 و پس از اشغال آن توسط گروههای تروریستی بسته شد، ولی ارتش سوریه در تابستان جاری توانست مجددا کنترل آن را به دست گیرد.

«عماد خمیس» نخست وزیر سوریه  نیز چند پیش اعلام کرد که این گذرگاه آماده بازگشایی است، ولی این اتفاق رخ نداد.

در همین راستا، «محمد خیر الداوود» رئیس سندیکای کامیون‌داران اردن اعلام کرد که کامیونهای حاضر در اردن آمادگی دارند که به محض بازگشایی مرزهای اردن و سوریه، کالاها را به داخل این کشور انتقال دهند.

الداوود همچنین تأکید کرد که هم اکنون پنج هزار کامیون آماده‌اند که کالاها را به سوریه انتقال دهند.

بازگشایی این گذرگاه علاوه بر سوریه و اردن، برای لبنان نیز اهمیت اقتصادی دارد؛ زیرا این کشور نیاز به یک کانال ارتباطی زمینی با کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد.

پربیننده ترین خبرها