گزینه‌های جانشینی نیکی هیلی/ از دختر ترامپ تا سفیر هم‌جنس‌باز

گزینه‌های جانشینی نیکی هیلی/ از دختر ترامپ تا سفیر هم‌جنس‌باز
چهارشنبه 18 مهر 1397 - 09:30

با اعلام تصمیم «نیکی هیلی» برای کناره‌گیری از سمت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، گمانه‌زنی‌های مختلفی از جانشینان وی مطرح شده است.

العالم-آمریکا

در حالی که فقط چند ساعت از اعلام خبر تصمیم «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل برای کناره‌گیری از سمت خود می‌گذرد، شایعات مختلفی درباره گزینه‌های احتمالی جانشینی او، از «ریچارد گرینل»، سفیر هم‌جنس‌باز آمریکا در آلمان گرفته تا «ایوانکا ترامپ» دختر رئیس‌جمهور آمریکا منتشر شده است.

در این گزارش به معرفی گزینه‌هایی پرداخته‌ایم که افراد آشنا به سیاست‌های دولت ترامپ به عنوان گزینه‌هایی که احتمال دارد به عنوان جایگزین او معرفی شود، مطرح کرده‌اند.

«دینا پاول»

نام دینا پاول که در دوران ریاست‌جمهوری «جورج بوش پسر» یکی از مقام‌های وزارت خارجه آمریکا بود و بعد در دولت «دونالد ترامپ» به سمت معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید منصوب شد، به عنوان یکی از نخستین نام‌هایی است که برای جایگزینی نیکی هیلی مطرح شد. 

گمانه‌زنی‌ها درباره انتصاب او هنگامی جدی‌تر شد که ترامپ گفت او را برای این سمت در نظر خواهد داشت. شبکه «سی.ان.بی.سی» هم گزارش داد که نزدیکان ترامپ با پاول درباره به عهده گرفتن این سمت مذاکره کرده‌اند. 

«ریچارد گِرِنل»

 یک منبع آشنا به خط مشی دولت آمریکا با اشاره به گمانه‌زنی‌های مختلف درباره گزینه جانشینی هیلی در نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، به وبگاه «واشنگتن اگزمینر» گفت که احتمال دارد «ریچارد گِرِنل» سفیر واشنگتن در آلمان یکی از گزینه‌های تصدی این سمت باشد.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، درباره گِرِنل می‌گوید: «او فردی از جنس خود آنها است».

ریچارد گرنل به مدت ۸ سال مدیر دفتر ارتباطات و دیپلماسی عمومی نمایندگی آمریکا در سازمان ملل بوده و از این لحاظ، با سابقه‌ترین سخنگوی این کشور در این سازمان به شمار می‌رود. او علی‌رغم تغییر چهار سفیر بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ سمتش را حفظ کرد.


گرنل و بولتون

او که هم‌جنس باز است یکی از دیپلمات‌های حال حاضر دولت آمریکا با افراطی‌ترین مواضع علیه ایران است و از این لحاظ همسویی خاصی با دولت ترامپ و هیلی دارد.

واشنگتن‌تایمز نوشته عامل دیگری که نام گرنل را به عنوان گزینه جانشینی هیلی معرفی می‌کنند، روابط نزدیک او با «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید است. گرنل در زمانی که بولتون سفیر آمریکا در سازمان ملل بود، سخنگویی او را برعهده داشت.

«کلی آیوت»

آیوت 50 ساله، حقوقدان و سیاستمدار جمهوری‌خواه آمریکایی است که قبلاً نماینده ایالت «نیوهمپشایر» در مجلس سنای ایالات متحده بوده است.

وی در زمان فعالیت خود به عنوان سناتور مابین سال‌های 2011 تا 2017، چندین جایزه از سازمان‌های مدنی و گروه‌های دی‌نفع به‌خاطر فعالیت‌های قانونگذاری دریافت کرده است.

درباره موضع سیاسی آیوت گفته می‌شود که وی هم یک جمهوری‌خواه محافظه‌کار و هم یک میانه‌رو است. در موضوع سیاست مهاجرتی نیز وی به رویکردهای تیم ترامپ نزدیک بوده و به نفع لایحه اصلاح جامع قانون مهاجرت رای داده است.

آیوت از جمله کسانی است که با طرح «هیلاری کلینتون» برای پذیرفتن 65 هزار پناهنده سوری در آمریکا مخالفت کرده بود.

در حوزه سیاست خارجی، وی ضمن مخالفت با توافق هسته‌ای ایران، خواستار اعمال تحریم‌های جدیدتر و سخت‌تری علیه جمهوری اسلامی است. آیوت همچنین با تصمیم «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در خارج کردن نظامیان این کشور از عراق مخالفت کرده و خواستار تهاجم زمینی به سوریه است.

«ایوانکا ترامپ»

نشریه «تاون‌هال» درباره احتمال انتصاب دختر ترامپ به نمایندگی آمریکا در سازمان ملل نوشت: «هیلی در بیانیه استعفای خود از ایوانکا و همسرش جارد کوشنر به خاطر اقداماتی که در پشت پرده انجام داده‌اند، تقدیر و تشکر کرد».

«جیم اسکیوتو» تحلیلگر امنیت ملی در شبکه «سی.ان.ان» شامگاه سه‌شنبه گفت که سابقه نداشته یک رئیس‌جمهور آمریکا، دختر خود را به عنوان مشاور ارشد خود انتخاب کند، حال چرا این اتفاق در سازمان ملل نیافتد؟ هرچیزی ممکن است.

شخص ترامپ نیز بعد از اعلام تصمیم هیلی برای کناره‌گیری، گفته بود ایوانکا می‌تواند گزینه فوق‌العاده‌ای برای جانشینی وی باشد: «می‌خواهم بدانید که ایوانکا می‌توانند مانند دینامیت باشد. ولی ( اگر او را به این سمت انتخاب کنم) به پارتی‌بازی متهم خواهم شد!»

 دختر رئیس‌جمهور آمریکا که مشاور او در کاخ سفید هم هست، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال انتخاب او به عنوان نماینده جدید واشنگتن در سازمان ملل را رد کرد.

دختر ترامپ گفته است: من گزینه جایگزینی نیکی هیلی نیستم

«جان بولتون»

تاون‌هال همچنین با نام بردن از جان بولتون، او را هم به عنوان جانشین احتمالی برای هیلی معرفی کرد. وی پیشتر در دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش پسر، به مدت یک سال عهده‌دار سمت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل بوده است. (2005 تا 2006)


دینا پاول و ایوانکا ترامپ

ترامپ شامگاه سه‌شنبه طی سخنرانی در کاخ سفید اعلام کرد که هیلی تا پایان سال جاری میلادی از دولت او جدا می‌شود. وی با بیان اینکه نیکی هیلی قصد دارد استراحت کند گفت که او می‌تواند در نقشی دیگر به دولتش بازگردد و در این مورد انتخاب با خود او است. 

فارس

پربیننده ترین خبرها