یک خبر چند خط تحلیل؛

آمریکا تمام قد از سعودی در قضیه خاشقچی حمایت می کند

آمریکا تمام قد از سعودی در قضیه خاشقچی حمایت می کند
چهارشنبه 18 مهر 1397 - 19:49

خبر:

معاون رییس جمهور آمریکا اعلام کرد اگر عربستان بخواهد، یک تیم تحقیق برای بررسی سرنوشت خاشقچی به ترکیه اعزام خواهد کرد. در همین حال ترامپ می گوید با مقامات عربستان در این خصوص گفتگو کرد.

تحلیل:

- درحالی که بن سلمان درپاسخ به بلومبرگ در جمعه گذشته با قاطعیت اعلام کرد خاشقچی در کنسولگری عربستان درترکیه نیست، امروز مایک پنس گفت چنانچه عربستان بخواهد، تیمی تحقیقاتی به ترکیه اعزام خواهد کرد، در همین حال ترامپ هم اعلام کرد موضوع را از نزدیک تعقیب می کند؛ مواضع مقامات آمریکایی بویژه درقوه مجریه این کشور درحالی صورت میپذیرد که افکار عمومی دنیا بن سلمان را مسئول مستقیم سرنوشت خاشقچی اعلام میکند اما مقامات آمریکایی ترجیح می دهند در این خصوص فقط به اتخاذ موضعی دو پهلو بسنده کنند.

- موضع دوپهلوی مقامات آمریکایی درحقیقت گونه ای جانبداری از سعودی در ماجرای ناپدید شدن خاشقچی است و در واقع نوعی اطمینان دادن به بن سلمان نسبت به حمایت آمریکا از عربستان در این ماجراست، چشم بستن مقامات آمریکایی بر کلیه شواهد مطرح شده علیه سعودی طی روزهای گذشته شاهدی بر این مسئله است.

- اینکه آمریکا در مقابل این حمایت چه مطالبه ای از آل سعود کند را آینده نشان خواهد داد، اما آنچه در شرایط کنونی میتوان حدس زد آن است که طی دوماه آینده و با مطرح شدن پروژه موسوم به "معامله ترامپ" درخصوص مساله فلسطین، آمریکا نیازی جدی به حمایت عربستان خواهد داشت و درعین حال و در شرایط کنونی آمریکا برای اداره بازار نفت به عربستان و همراهانش نیاز جدی دارد. اجرای سیاست "تهدید" که درقالب تحقیرهای دوهفته پیش ترامپ نسبت به ملک سلمان اجرا شد و سیاست"تحبیب" که درقالب مواضع ترامپ ومعاونش این روزها عملیاتی میشود، دقیقا درهمین راستا قابل تفسیر است.

پربیننده ترین خبرها