واشنگتن‌پست سند دیگری از نقش بن سلمان در ناپدید شدن «خاشقچی» رو کرد

پنج‌شنبه 19 مهر 1397 - 07:11

روزنامه واشنگتن‌پست بامداد پنجشنبه سند دیگری از نقش ولیعهد سعودی در ناپدید شدن روزنامه‌نگار منتقد آل سعود رو کرد.

العالم - آمریکا

روزنامه واشنگتن‌پست بامداد پنجشنبه سند دیگری از نقش رژیم سعودی در ناپدید شدن «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار و فعال سعودی مخالف حکومت آل سعود رو کرده است. 

این روزنامه که پیشتر گزارش داده بود دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا گفت‌وگوهای مقام‌های سعودی درباره طرحی برای دستگیری خاشقچی را شنود کرده‌اند اکنون در گزارشی به محتوای این شنودها پرداخته است.

طبق این گزارش، نتیجه این شنودها نشان می‌دهد «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی دستور عملیاتی را صادر کرده که هدف آن طعمه گذاشتن برای کشاندن خاشقچی به عربستان از منزلش در ایالت ویرجینای آمریکا و دستگیری او بوده است.  

واشنگتن‌پست نوشته این موضوع که مقام‌های آمریکایی آن را مطرح کرده‌اند گواه دیگری است که نقش مقام‌های بلندپایه رژیم سعودی را در ناپدید شدن روزنامه‌نگار منتقد سعودی، بعد از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول نشان می‌دهد. مقام‌های ترکیه‌ای گفته‌اند یک تیم 15 نفره سعودی منتظر بوده‌اند تا او را به قتل برسانند.

جمال خاشقچی روزنامه‌نگار و فعال سیاسی عربستانی روز سه‌شنبه دهم مهرماه (دوم اکتبر) برای دریافت مدارک مربوط به ازدواجش، وارد کنسولگری ریاض شد. شواهد موجود نشان می‌دهند او از آن زمان به بعد ساختمان کنسولگری خارج نشده است. 

چند نفر از دوستان خاشقچی به واشنگتن‌پست گفته‌اند در چهار ماه گذشته مقام‌های ارشد نزدیک به محمد بن سلمان با خاشقچی تماس گرفته‌ و به او پیشنهاد داده‌اند در صورت بازگشت به کشورش تحت حفاظت قرار خواهد گرفت و شغل رده بالایی در حکومت به او پیشنهاد می‌شود. 

خاشقچی به این پیشنهادها مظنون بود. او به یکی از دوستانش گفت حکومت سعودی هیچ‌گاه به قولش برای صدمه نزدن به او عمل نخواهد کرد.

«خالد صفوری»، فعال سیاسی عرب-آمریکایی می‌گوید خاشقچی در ماه می بلافاصله بعد از گفت‌وگوی تلفنی با «سعود القحطانی»، مشاور دادگاه سلطنتی گفته است: «شوخی می‌کنی؟ من ذره‌ای به آنها اعتماد ندارم.»

این یافته‌های اطلاعاتی که نشان می‌دهند طرح رژیم سعودی بر دستگیری خاشقچی استوار بوده موجب این گمانه‌زنی در میان مقام‌ها و تحلیلگران کشورهای مختلف شده که اتفاقات رخ‌داده در کنسولگری عربستان در واقع طرحی برای دستگیری خاشقچی بوده‌ که احتمالاً بر اثر اشتباهاتی به قتل وی منجر شده است.

یک مقام سابق اطلاعاتی آمریکا که خواسته نامش فاش نشود گفته جزئیات عملیات که اعزام دو تیم با دو هواپیمای خصوصی مختلف و خروج از ترکیه در دو زمان‌ متفاوت را شامل می‌شود به عملیات‌هایی شباهت دارد که در آنها فردی در یک کشور دستگیر شده و برای انجام بازجویی به کشوری دیگر منتقل می‌شود.  

اما جمع‌بندی مقام‌های ترکیه‌ای این است که این عملیات، صرفنظر از انگیزه‌های آن به قتل خاشقچی در داخل ساختمان کنسولگری منجر شده است. جسد او هنوز یافت نشده، اما مقام‌های ترکیه‌ای فیلمی از لحظه ورود خاشقچی به داخل ساختمان منتشر کرده‌اند. آنها می‌گویند هیچ دوربینی خروج او را ثبت نکرده است.

گزارش واشنگتن‌پست این سوال را هم مطرح می‌کند که دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا به چه دلیل بعد از اطلاع از مقاصد رژیم سعودی علیه خاشقچی، درباره خطری که او را تهدید می‌کرده به وی هشدار نداده‌اند.

واشنگتن‌پست نوشته سازمان‌های اطلاعاتی موظفند در مواردی که از طرح‌هایی برای ربودن، صدمه زدن یا قتل افراد اطلاع دارند موضوع را به اطلاع آنها برسانند. این وظیفه ارتباطی با اینکه شخص مورد نظر شهروند آمریکا باشد یا خیر ندارد. خاشقچی، مقیم آمریکا بوده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها