یک خبر چند خط تحلیل؛

آیا ماه عسل آمریکا ـ ترکیه با محاکمه کشیش آمریکایی آغاز می شود؟

آیا ماه عسل آمریکا ـ ترکیه با محاکمه کشیش آمریکایی آغاز می شود؟
جمعه 20 مهر 1397 - 12:45

العالم ـ ترکیه
خبر:

درحالی که امروز (جمعه) دردادگاهی در ترکیه کشیش آمریکایی محاکمه خواهد شد برخی اخبار ضد ونقیض از معامله آمریکا - ترکیه در این خصوص شنیده میشود.
تحلیل:
* سرنوشت کشیش یاجاسوس آمریکایی محبوس در ترکیه برای هر دو طرف آمریکا و ترکیه انقدر مهم بود که بخاطر آن تیرگی روابط چند ماهه را تحمل کنند. تحریمهای متقابل مقامات دو کشور و تحمیل تحریمهایی اثر گذار بر اقتصاد ترکیه در کنار تحمل تضعیف روابط این کشور با ناتو از ناحیه ترکیه، تنها بخشی از هزینه هایی است که اردوغان بخاطر حفظ استقلال ترکیه در این ماجرا متحمل شد. بنابر این بنظر میرسد ماجرای جاسوسی کشیش آمریکایی و ارتباطات او با جماعت گولن بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که به نظر می آید و در عین حال حل کامل آن در جلسه دادگاه امروز قدری بعید به نظر می رسد.
* ترکیه درخلال ماههای گذشته در واقع هزینه این ماجرا و مخالفت با درخواست آمریکا را پرداخته است. تنها در یک فقره ترکیه موفق شده روزگار سقوط 40 درصدی لیر (متاثر از دشمنی آمریکا باکشورش) را با موفقیت از سربگذراند، بنا بر این چنانکه امیدی به نتایج این دادگاه مبنی بر آزادی کشیش وجود داشته باشد بایستی آن را در قالب امتیازات ویژه ای جستجو کرد که احتمالا اردوغان از ترامپ دریافت کرده است.
* در شرایطی که مقامات آمریکایی درسطوح بالا اخباری ضد ونقیض از توافقات پشت پرده میان آمریکا و ترکیه می دهند اما سکوت مقامات ترک در قبال این توافقات ادعایی، خوشبینی ها و ابراز امیدواریهای مقامات آمریکایی را با تردید هایی جدی مواجه می کند.

پربیننده ترین خبرها