شهود اصلی پرونده کشیش آمریکایی بازداشتی در ترکیه شهادت خود را پس گرفتند

شهود اصلی پرونده کشیش آمریکایی بازداشتی در ترکیه شهادت خود را پس گرفتند
جمعه 20 مهر 1397 - 16:29

در حالی که دولت ترکیه تاکید کرده بود در موضوع کشیش آمریکایی بازداشتی کوتاه نخواهد آمد اما امروز چهار شاهد اصلی اتهامات وی، شهادت خود را پس گرفتند.

العالم- ترکیه 

 جلسه دادگاه بررسی اظهارات و شهادت‌نامه‌های شهود پرونده «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی بازداشت شده در ترکیه، امروز (جمعه) ‌برگزار شد.

برانسون در اکتبر سال 2016 به اتهام همکاری با سازمان گولن و عاملین کودتای نافرجام 15 جولای همان سال، توسط نیروهای امنیتی ترکیه بازداشت شد. روزنامه «واشنگتن پست» در تاریخ 5 مرداد به نقل از منابع آگاه مدعی شده بود که رئیس‌جمهور آمریکا با همتای ترکیه‌ای خود توافق کرده تا در ازای آزادی «ابرو اوزکان» فعال ترکیه‌ای بازداشت شده در فلسطین اشغالی، برانسون نیز آزاد شود.

به نوشته روزنامه «حریّت» این کشیش آمریکایی در صورت گناهکار شناخته شدن در دادگاه ترکیه به اتهامات همکاری با یک گروه تروریستی و جاسوسی برای واشنگتن، به حداقل 35 سال حبس محکوم می‌شود.

نکته قابل توجه در جلسه دادگاه امروز این بود که چهار شاهد اصلی در این پرونده، که پیشتر شهادت‌نامه‌هایی را مبنی بر اتهام همکاری برانسون با اعضای گولن و ارتباط با کودتا ارائه داده بودند، با حضور در جلسه شهادت خود را پس گرفتند.

به عنوان نمونه، «بصره فاطمه اون» یکی از شهود این پرونده با بیان اظهاراتی خلاف شهادت پیشین خود، گفت که هرگز ندیده اعضای گروهک تروریستی پ.ک.ک در مرکز درمانی یکی از دوستان برانسون مداوا شده وسپس برای حضور در جنگ به سوریه فرستاده شود.

یکی دیگر از شاهدان پس از پس‌گرفتن شهادت خود، در اظهاراتی عجیب مدعی شد که او یک ملی‌گرا است و تمام سوری‌ها را تروریست می‌داند!

بعد از اتمام اظهارات شهود، دادستانی ترکیه در این جلسه از قاضی دادگاه مجازات 10 سال حبس را برای برانسون تقاضا کرد. وی همچنین خواستار لغو بازداشت خانگی برانسون شد، تا وی بیرون از بازداشت منتظر نتیجه نهایی دادگاه باشد.

این در حالی است که واشنگتن پست شامگاه پنجشنبه به نقل از مقام‌های آمریکایی و افراد مطلع نوشت بود که واشنگتن «محتاطانه خوش‌بین است» که برانسون پس از جلسه روز جمعه دادگاه، آزاد شود. 

دادگاه عالی ترکیه چندی پیش (26 مرداد) سومین درخواست بازنگری برانسون در اتهامات خود و آزادی از حبس خانگی را رد کرده بود. مقامات مختلف آمریکا نیز با تهدید ترکیه به اعمال تحریم و همچنین تعرفه بیشتر بر واردات آلومینیوم و فولاد از ترکیه، خواستار قبول این بازنگری شده بودند.

در نهایت بعد از تصمیم آنکارا به تمدید بازداشت برانسون، ایالات متحده «عبدالحمید گل» وزیر دادگستری و «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه را به بهانه نقش‌آفرینی در بازداشت برانسون تحریم کرد. (+) درپی این اختلافات و تحریم‌های آمریکا بود که ارزش واحد پول ترکیه در برابر دلار آمریکا در سرازیری قرار گرفت.

طی هفته‌های اخیر ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا دستخوش کاهش نسبی شده است تا جایی که ادروغان از مردم ترکیه خواسته دلار، یورو و طلاهای خود را به لیر تبدیل کنند تا دست دولت برای مقابله با بحران بازتر باشد. هم‌اکنون هر5.8 لیر ترکیه معادل با یک دلار آمریکا است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز روز سه‌شنبه 23 مرداد، با بیان اینکه آمریکا از اقتصاد به عنوان یک سلاح استفاده می‌کند، گفت که تولیدات و تجهیزات الکترونیکی آمریکا را تحریم خواهند کرد. 

فارس

پربیننده ترین خبرها