رسانه های سعودی در تلاش برای مبرا کردن ریاض از قتل خاشقچی/ حساب های کاربری ایران، قطر و ترکیه علیه عربستان

رسانه های سعودی در تلاش برای مبرا کردن ریاض از قتل خاشقچی/  حساب های کاربری ایران، قطر و ترکیه علیه عربستان
شنبه 21 مهر 1397 - 12:04

در پی ربوده شدن "جمال خاشقچی" روزنامه نگار مشهور سعودی و واکنش تند رسانه های بین المللی به این موضوع، روزنامه های حکومتی سعودی برای مبرا کردن دولت این کشور با دستپاچگی به اتهامات بی پایه و اساسی روی آورده و رسانه های بین المللی و یا اشخاصی را هدف قرار داده اند.

العالم ـ عربستان سعودی

بنابر گزارش روز شنبه روزنامه "القدس العربی" چاپ لندن، واکنش های بین المللی به موضوع ربوده شدن خاشقچی رسانه های سعودی را دستپاچه کرده و باعث شده که ادعاها و اتهاماتی بی اساس منتشر کنند. این نگرانی ها پس از واکنش تند رسانه های غربی بیشتر هم شد چرا که او نویسنده روزنامه آمریکایی "واشنگتن پست" بود.
القدس العربی در ادامه خاطرنشان کرده، اما رسانه های سعودی تاکنون هیچ ادله ای در رد اتهامات عربستان منتشر نکرده اند و تنها به اتهاماتی بی اساس بسنده کرده و رسانه های بین المللی و یا اشخاصی را هدف گرفته اند.
این روزنامه فرامنطقه ای نوشت: به عنوان مثال روزنامه پر تیراژ "الریاض" با انتشار گزارشی با عنوان "سقوط رسانه ای" مدعی شد اخبار منتشر شده درباره خاشقچی مستقیما دولت عربستان سعودی را نشانه گرفته است.
این روزنامه سعودی مدعی شد: روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" با انتشار اخباری که نمی توان صحت آن را ثابت کرد، سیاستی خصمانه نسبت به عربستان سعودی در پیش گرفته است.
در همین راستا روزنامه سعودی "الجزیره" در مقاله ای به قلم "ماجدة السویح" مدعی شد: اظهار نظرها در شبکه های اجتماعی در این باره توسط حساب های کاربری ساختگی و با حمایت ایران، قطر و ترکیه صورت گرفته است.
نویسنده این گزارش با ابراز ناراحتی از عملکرد رسانه های همسو و موافق با عربستان سعودی چون خبرگزاری "رویترز" و روزنامه های آمریکایی "واشنگتن پست" و "نیویورک تایمز" افزود: این رسانه ها روایت رسانه های قطری را پوشش داده اند.
همچنین روزنامه "سبق" با انتشار مقاله ای در این باره واشنگتن پست را متهم کرد که تسلیم ریال های قطر شده است.
القدس العربی در ادامه با اشاره به این که انگشت اتهام علاوه بر رسانه ها افرادی را نیز نشانه گرفته،در ادامه نوشت: رسانه های سعودی از جمله شبکه خبری "العربیة"، "توران قشلاقجی" رئیس انجمن رسانه های ترک ـ عرب را آماج اتهام های بی پایه قرار داده بی آن که به موضوع اساسی درباره خاشقچی بپردازند. همچنین "خدیجه چنگیز" نامزد خاشقچی نیز از اتهامات رسانه های سعودی بی نصیب نمانده است.
به گزارش ایرنا، خاشقچی از زمان مراجعه به ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول ناپدید شده است. برخی منابع غیر رسمی خبری اعلام کرده اند که خاشقچی توسط ماموران سرویس امنیتی سعودی پس از شکنجه در کنسولگری عربستان به قتل رسیده است.
شواهد میدانی و سخنان 'محمد الخطیبی' سرکنسول عربستان در استانبول نشان می دهد که اسناد و شواهد حضور خاشقچی در کنسولگری عربستان از جمله تصاویر دوربین های مدار بسته این مکان دیپلماتیک، توسط مقامات امنیتی آل سعود معدوم شده است.
سرکنسول عربستان در استانبول در پی ناپدید شدن خاشقچی، درهای سرکنسولگری را به روی خبرنگاران رویترز باز و اعلام کرد که به علت فعال نبودن دوربین های مدار بسته، تصاویر ورود و خروج خاشقچی در ساختمان کنسولگری ثبت نشده و هیچ فیلمی موجود نیست.
خاشقچی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت. وی در مقالاتی که در روزنامه 'واشنگتن پست' نوشته بود، از جنگ عربستان در یمن، بحران اقتصادی با کانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان در عربستان انتقاد کرده بود.

پربیننده ترین خبرها