یک خبر چند خط تحلیل؛

معامله ترکیه امریکا بر سر کشیش مسیحی در سوریه!

معامله ترکیه امریکا بر سر کشیش مسیحی در سوریه!
شنبه 21 مهر 1397 - 20:42

العالم _ ترکیه

خبر:

دیروز و طی یک جلسه محاکمه، کشیش آمریکایی محبوس در ترکیه آزاد شد و به آلمان رفت و از آنجا به کاخ سفید منتقل شد و با ترامپ دیدار کرد.

تحلیل:

  • پذیرش اینکه اختلافات دامنه دار ترامپ –اردوغان بر سر برانسون یک شبه حل شده باشد بسیار دور از ذهن است، چراکه اردوغان در سایه پافشاری بر مساله عدم تحویل این جاسوس امریکایی متحمل عقوبات شدیدی در قالب تحریم های گوناگون از ناحیه ترامپ شده بود و البته مدام تاکید می کرد در این ماجرا به هیچ وجه حاضر به کوتاه آمدن نیست. در عین حال اینکه مکرر از ناحیه مقامات آمریکایی پیش از برگزاری جلسه محاکمه در روز جمعه تاکید می شد هیچ معامله ای بر سر برانسون صورت نگرفته است، خود حکایت فراوانی حدس و گمان ها درباره این معامله داشت و آمریکایی ها بر آن بودند که پیش از رسانه ای شدن، کلیت آن را زیر سوال ببرند.
     
  • در خصوص موضوع معامله، اگرچه موارد بسیاری چون نزدیکی ترکیه به روسیه، ارتباطات عمیق با ایران، تلاش اردوغان برای نجات دادن لیر ترک در مقابل دلار امریکا و... را می توان برشمرد اما به نظر می رسد مهم ترین توافق نانوشته و اعلام نشده دو طرف ترک و آمریکایی را بتوان در قالب حضور و همزیستی مسالمت امیز انکارا و واشنگتن در دو قسمت شمال غربی و شمال شرقی سوریه حدس زد. مبتنی بر این توافق منبج و نوارشمال غربی سوریه تحت سیطره ترکیه و قسمت نفت خیز و حاصلخیز شرقی در سیطره امریکا تعریف می شود.
     
  • در سایه این همراهی ترکیه از سویی پروژه تغییر بافت جمعیتی این منطقه را از کردی به عربی-ترکمانی تغییر می دهد و کردهای مخالف خود را چنانکه موکدا اعلام کرده از این منطقه میراند و در مقابل آمریکا در تحقق "شبه دولت کردی" به تعبیر لاوروف، در منطقه شمال شرق سوریه و تسلط بر نفت، گاز و حاصلخیز ترین منطقه سوریه دستی بازتر از همیشه پیدا می کند.
     
  • پایان ماجرای برانسون و تکرار تهدیدهای ترامپ علیه ترکیه مبنی براینکه این مساله به منزله پایان تحریم های آمریکا علیه آنکارا نیست حکایت از آن دارد که همچنان موضوعات مختلفی برای معامله فی مابین دو کشور وجود دارد.

پربیننده ترین خبرها