مقابله مقامات عراق با خشونت علیه زنان؛

صالح و الحلبوسی خواستار برخورد با عاملان ترور زنان عراقی شدند

صالح و الحلبوسی خواستار برخورد با عاملان ترور زنان عراقی شدند
شنبه 21 مهر 1397 - 23:12

رئیس جمهوری عراق و رئیس پارلمان این کشور با اشاره به ترور چند زن در هفته های اخیر در عراق، خواستار برخورد با عوامل آن و مقابله جدی با انواع خشونت علیه زنان در کشورشان شدند.

العالم - عراق

 صالح روز شنبه در کنفرانس بین المللی مقابله با خشونت علیه زنان بر اهمیت تقویت نقش زن در دستگاه های قضایی عراق و مقابله با انواع خشونت علیه زنان تاکید کرد.

رئیس جمهوری عراق گفت: تعرض به بانوان موجب هتک حرمت به کرامت و عزت انسانی آن‌ها می‌شود و این بانوان هستند که بهای این هتک حرمت را به دلیل اقدامات جنایتکارانه مردان، اختلافات طایفه ای، خشونت خانوادگی و فیزیکی می‌پردازند.

وی افزود: خشونت‌های گروهک تروریستی داعش علیه زنان و نیز ترورهای اخیر نیازمند مداخله فوری برای ایجاد قوانینی در راستای حمایت از بانوان است.

صالح افزود: مقابله با همه انواع تبعیض علیه زنان از جمله ارزش های راسخی است که قانون اساسی عراق و قطعنامه‌های بین‌المللی بر آن صحه گذاشته است.

وی تأکید کرد: باید بانوان را در راستای دستیابی به حقوق خود توانمند سازیم و از تمام اقدامات در این خصوص حمایت کنیم.

رئیس جمهوری عراق گفت‌: عراق در تلاش است تا پس آنکه به عنوان اولین کشور مجری طرح ملی برای پیاده سازی تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل در خصوص بانوان و صلح شناخته شد، آن را پیاده سازد.

محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق نیز در این کنفرانس تاکید کرد که در تاریخ، عراق همواره توجه ویژه ای به زنان وجود داشته است و نه تنها زن را نیمی از جامعه دانسته بلکه او را مانند کل جامعه می داند.

رئیس پارلمان عراق گفت: پدیده خشونت علیه زنان در عراق پایدار نخواهد بود و با زوال دلایل آن، این پدیده نیز از بین خواهد رفت..

وی در ادامه سخنان خود افزود: حملاتی که اخیرا زنان عراقی را مورد هدف قرار داد نشان می دهد که برخی از رویکردهای زندگی فردی جامعه عراق مورد قبول برخی افراد نیست.

الحلبوسی همچنین تاکید کرد که انجام عملیات ترور علیه بانوان به چالش کشیدن قانون محسوب می شود و در ادامه خواستار ایجاد قوانینی شد که خشونت علیه بانوان را متوقف ساخته و عاملان آن را مجازات کند.
کنفرانس بین المللی مبارزه با خشونت علیه زنان در بغداد به مناسبت روز اول ماه صفر روز ورود اسرای اهل بیت پیامبر اکرم (ص) به شام بعنوان یکی از بدترین نمونه های خشونت علیه زنان، کودکان و بیماران چند سالی است در عراق برگزار می شود. 

این مناسبت از چند سال پیش به ابتکار مرحوم سید عبدالعزیز حکیم بعنوان روز مقابله با خشونت علیه زنان نام گذاری شد. 

در کنفرانس امروز سید 'عمار حکیم' نیز سخنرانی کرد و علاوه بر رئیس جمهوری عراق، رئیس پارلمان عراق، 'ایرج مسجدی' سفیر جمهوری اسلامی ایران، اعضایی از نمایندگی های سازمان ملل در عراق و سفرا و دیپلمات های مقیم بغداد نیز در آن حضور داشتند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها