تحلیل روز/

آیا ترور خاشقچی می تواند، پرونده های جنایتکارانه دیگر بن سلمان در یمن را رو کند؟

آیا ترور خاشقچی می تواند، پرونده های جنایتکارانه دیگر بن سلمان در یمن را رو کند؟
يکشنبه 22 مهر 1397 - 10:50

مساله ترور یا ربوده شدن جمال خاشقچی روزنامه نگار و سیاستمدار سعودی در کنسولگری کشورش در استانبول ترکیه طی روزهای پیش، واکنش های گسترده ای را به ویژه در رسانه های غربی و آمریکایی به دنبال داشته است.

العالم _ یمن

خاشقچی که از هواداران پرو و پا قرص حملات عربستان و امارات به یمن بوده، اخیرا نظرش درباره جنگ یمن را تغییر داده و آشکارا  از نقش و سیاست های بن سلمان انتقاد کرده است.
 
ناپدید شدن خاشقچی و روشن شدن این مساله و انتشار اخباری درباره کشته شدن وی و روش اطلاعاتی داعشی رژیم سعودی در حذف وی ، واکنش های مردمی  گسترده ای را در یمن به دنبال داشته است به گونه ای که بسیاری از یمنی ها اعتقاد دارند این جنایت سعودی یکی از اشتباهات سیاسی کشنده محمد بن سلمان بوده  که شاید  موجب تغییرات ریشه ای در مواضع بین المللی نسبت به عربستان و اعمال فشار بر وی برای پایان دادن به تجاوز جنایتکارانه اش بر یمن در ابتدا و سپس گشوده شدن پرونده دیگر جنایت های بن سلمان شود.

از آن جائی که جنایت های سعودی در یمن بی وقفه ادامه دارد ، جا دارد به جنایت مشابهی در یمن  اشاره کنیم که به ربوده شدن خاشقچی شباهت داشت و البته نه تا این حد مهم ،  اما  دلیل روشنی بر عدم چشم پوشی بن سلمان از تقصیر دیگران  و اقدامات جنایتکارانه وی در حق افرادی است که وی یا آبروی وی را تهدید می کنند حتی اگر این خطر فقط رسانه ای بوده و در روزنامه یا اخبار تلویزیون منعکس شده  باشد. 

این مساله مربوط به یک سال پیش است  زمانی که رژیم سعودی بثینه دختربچه یمنی شش ساله را که در حمله یک سال و نیم پیش سعودی پدر ، مادر و خواهران خود را از دست داد که همان موقع با واکنش های مردمی و سیاسی گسترده ای  روبرو شد و انتشارعکس وی که در صدد بازکردن چشمانش برای دیدن حوادث اطرافش بود در بیشتر رسانه ها  به "چشم انسانیت " لقب گرفت رژیم سعودی نیز برای پوشاندن جنایت خود او را به عدن فرستاد و با عمو و سایر خانواده اش در ریاض زندانی کرد .

کمیته حقوق کودکان سازمان ملل  نیز در چارچوب واکنش های بین المللی  و همزمان با نگرانی های بین المللی از ربوده شدن جمال خاشقچی  روزنامه نگار و مخالف برجسته سعودی خواهان پایان دادن به حملات هوایی سعودی به اهداف غیر نظامی یمن و محاکمه مسئولین کشتار کودکان در حملات غیر قانونی شد. 

این اظهارات بین المللی و افزایش فشارهای بین المللی بر عربستان سعودی از جمله هم پیمانانش موجب شد تا برای یافتن سر نخ ربوده شدن خاشقچی تلاش بیشتری شود و همین مساله موجب شد شمار زیادی از یمنی ها ان را سرآغاز نیکی برای تغییر مزاج جهان به ویژه غرب نسبت به بن سلمان بدانند که بسیاری از  روزنامه ها و دولت های غربی وی را سیاستمداری اصلاح طلب می دانستند و شبانه روز برای وی تبلیغ می کردند. 

تغییر مزاج کشورهای غربی نسبت به  محمد بن سلمان شاید به تمرکز بر خطاها و لغزش های بن سلمان و  کشف جنایت های وی در حق غیر نظامیان یمنی بیانجامد و به دنبال آن به رفع سانسور حوادث  جنگ یمن و در نهایت پایان دادن بدان و توقف کشتار و جنایت های سعودی منتهی شود.

این در حالی است که بسیاری از ناظران معتقدند جنگ عربستان و امارات  بازار سود دهی برای این کشورها و عاملی برای به دست آوردن پول های بیشتری می شود  از این رو هیچ  نشانه ای برای تغییر در سیاست این کشورها به ویژه پس از اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا و  تاکید بر بی تاثیر بودن مساله ربوده شدن خاشقچی بر قراردادها و فروش اسلحه به عربستان وجود ندارد.
 
کما اینکه برخورد کشورهای غربی و ترکیه با مساله خاشقچی به نظر می رسد از مساله ای سیاسی انسانی به ابزاری برای باج گیری مالی و سیاسی از رژیم سعودی تبدیل شده است .

عبدالرحمن راجح

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها